Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
infobus_logoW I połowie 2013 r. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 1 342 autobusy o masie całkowitej powyżej 8 ton. To o 34 pojazdy więcej niż przed rokiem (+2,5%).

Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 8 trolejbusów oraz prawie 400 podwozi i prawie 200 szkieletów konstrukcyjnych. To zdecydowanie lepsze rezultaty niż te zanotowane w I kwartale br., kiedy zanotowaliśmy tutaj ujemny bilans na poziomie 8,4%. Teraz zagraniczna sprzedaż dynamicznie ruszyła do przodu. To efekt realizacji dużych, wiosennych kontraktów MAN dla Szwecji i Niemiec oraz zdecydowanego, eksportowego przyśpieszania ze strony Solarisa. Przy zachowaniu podobnego poziomu produkcyjnego przez Volvo, pozwoliło to zniwelować załamanie wyników Scania i wyjść na „prostą”.

O sile eksportu świadczy fakt, że lepszy rezultat produkcyjny osiągnęliśmy mimo cały czas ujemnego bilansu w krajowej sprzedaży w porównaniu do zeszłorocznych rezultatów. W okresie styczeń - czerwiec polscy przewoźnicy zakupili łącznie 428 szt. autobusów o DMC powyżej 8 t, czyli o 105 szt. mniej niż przed rokiem (-19,6%). Co ciekawe ponad 2-procentowy wzrost naszego eksportu został odnotowany przy słabej dynamice europejskiego rynku autobusowego. Po I połowie br. na naszym kontynencie zarejestrowano łącznie 15 523 szt. autobusów, czyli aż o 1513 szt. mniej niż przed rokiem (-8,9%). A wynik w dół ciągną głównie takie kraje jak: Wlk. Brytania, Niemcy, Szwecja, Włochy, czyli najważniejsze europejskie rynki. Naszym zdaniem dynamika polskiego eksportu będzie rosła z każdym miesiącem roku i na pewno przekroczy zeszłoroczny wynik (2 096 szt.) i zbliży się do najlepszego rekordowego roku 2011, kiedy wyeksportowaliśmy 3736 autobusów. To przede wszystkim efekt realizacji flotowych kontraktów na dostawy autobusów spełniających jeszcze normę Euro 5, przeprowadzonej restrukturyzacji przez Volvo i otwarcia się nowych rynków, jak np. Serbia czy Bułgaria w przypadku zagranicznej sprzedaży Solarisa.

Najważniejszym odbiorcą autobusów z Polski są cały czas Niemcy, gdzie po I połowie br. wysłaliśmy 306 szt. autobusów. To zapewniło naszym zachodnim sąsiadom wysoki, ponad 22-procentowy udział w naszym eksporcie. Pierwsze miejsce nasi zachodni sąsiedzi dzielą ex aequo z Szwecją (posiadającą w naszym kraju aż dwie fabryki Volvo we Wrocławiu i Scania w Słupsku), a trzecie tradycyjnie już Norwegia, gdzie przede wszystkim eksportujemy autobusy międzymiastowe Volvo. Czwarte miejsce przypadło Francji, gdzie MAN zrealizował kontrakt na dostawę autobusów dla paryskiego RATP
 
W I połowie 2013 r. na eksportowej liście rankingowej nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który dostarczył do zagranicznych klientów łącznie 657 autobusów (+168 szt. / +34,6% w porównaniu do analogicznego okresu 2012 r.). Drugie miejsce zajęło Volvo z wynikiem 356 szt. (-19 szt. / -22,7%). Za nim uplasowała się firma Solaris Bus &Coach, która wysłała za granicę łącznie 259 szt. autobusów (+91 szt. / +54,1%) i 8 szt. trolejbusów, co daje razem wynik 267 szt. Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka słupska fabryka Scania, która nadal zmaga się ze spadkiem zamówień na szwedzkie pojazdy. Jej zagraniczna sprzedaż to tylko 41 autobusów (-210 szt. / -83,6%), W dalszej części rankingowej listy znajdują się takie firmy jak: Kapena i Autosan, który po raz pierwszy wyeksportował do Włoch niskopodłogowy autobus miejski Sancity 10 LF.

Eksport autobusów z Polski
Producent 01-06.2013 proc. 01-06.2012
 MAN Bus Sp. z o.o. 657 49,0 proc. 488
 Volvo Polska 356 26,5 proc. 375
 Solaris Bus & Coach 259 19,3 proc. 168
inni 70 5,2 proc. 277
RAZEM 1 342
100 proc. 1  308
Źródło: JMK analizy rynku transportowego

Więcej w serwisie www.infobus.pl
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

LINEX Sp. z o.o.
CVGS Sp. z o.o. Sp. k.
ZG Lighting Polska Sp. z o.o.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.