Automotive CEE Day 2020
Stokvis Tapes (do 14 lipca 2020)
Myzer (do 15.05.2021)
Grafe (do 17.12.2020)
VIA (do 31.12.2020)
Solar (do 25 czerwca2021)
Icetech (do 21.10.2020)
Hauck Heat Treatment (do 05.12.2020)
Epidemia COVID-19 powoduje, że niemal wszystkie zakłady motoryzacyjne w Polsce po wznowieniu produkcji działają w ograniczonym zakresie. Część z nich przeprowadziła już redukcję zatrudnienia. Jednak w jednym segmencie nadal powstają nowe miejsca pracy. To inwestycje w elektromobilność.

Polska jest jednym z dwóch krajów Europy Środkowo-Wschodniej, obok Węgier, w którym znacząco rozwijane są projekty producentów baterii do aut elektrycznych i ich dostawców. Przed rokiem przedstawiliśmy kilka inwestycji, które w owym czasie zostały zapowiedziane. Sprawdźmy na jakim etapie jest ich realizacja.

Dynamicznie rozwija działalność podwrocławska fabryka LG Chem Energy Wrocław. To pierwsza i obecnie jedyna w pełni zintegrowana fabryka baterii litowo-jonowych w Europie, w której produkowane są wszystkie ich elementy, od elektrod po ogniwa, moduły i gotowe baterie. Zakład w Kobierzycach dzięki inwestycji wynoszącej 2,8 miliarda euro (realizowanej w trzech etapach) po finalnym ukończeniu w 2022 roku ma osiągnąć moc produkcyjną około 65-70 GWh rocznie. Dzięki temu wytwarzane w Polsce baterie będą mogły trafić do miliona pojazdów elektrycznych rocznie.

W grudniu 2019 roku Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju udzielił spółce długoterminowej pożyczki w wysokości 250 mln euro na realizowane inwestycje na Dolnym Śląsku. W lutym tego roku koncern LG Chem podpisał umowę przejęcia obiektu w Biskupicach Podgórnych, należącego dotychczas do tureckiej firmy Vestel. Transakcja dotyczyła zakupu niedziałającego zakładu, o powierzchni ponad 200 tys. m2 za cenę 31,4 mln dolarów. Akwizycja pozwoli spółce LG Chem Energy Wrocław zwiększyć moce produkcyjne baterii litowo-jonowych.

W następnym miesiącu Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) podpisał umowę o kredyt w wysokości 480 mln euro z LG Chem Wrocław Energy. Środki te zostaną przeznaczone na budowę i obsługę wysoko zautomatyzowanych i innowacyjnych zakładów produkujących zaawansowane ogniwa litowo-jonowe i baterii do pojazdów elektrycznych. Finansowanie EBI pokryje około jedną trzecią całkowitych kosztów projektu, szacowanych na 1,5 mld EUR. Projekt rozbudowy zakładu w Kobierzycach został wsparty kredytami w wysokości 550 milionów euro udzielonymi przez trzy południowokoreańskie banki (Korea Development Bank, Export-Import Bank of Korea i NH Nonghyup).

Obecnie LG Chem Wrocław Energy zatrudnia 6,1 tys. osób.

Na ostatniej prostej jest rozruch najnowszej inwestycji na Dolnym Śląsku. Przypomnijmy, że w styczniu 2019 r. Daimler AG poinformował, że w Jaworze, na terenie fabryki silników wysokoprężnych i benzynowych, zostanie ulokowana, kosztem ponad 100 mln euro, fabryka baterii litowo-jonowych do osobowych modeli Mercedesa. To jeden z kilku projektów inwestycyjnych, dzięki którym sieć zakładów baterii elektrycznych Mercedes-Benz Cars wzrośnie do dziewięciu fabryk na świecie (Europa, Ameryka i Azja). .

Pełna wersja artykułu jest dostępna w najnowszym wydaniu kwartalnika AutomotiveSuppliers.pl review .
 
automotivesuppliers pl review 44Pobierz kwartalnik
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

item Polska Sp. z o. o.
 Trojan Manufacturing Ltd.
ARENA COMET SCS Polska Sp. z o.o.
Plasma Point Polska
Härter Technika Wytłaczania Sp. z o.o. Sp.k.
SHOT BLASTING Sp. z o.o. Sp. k.