Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Rok 2019 pełen nowelizacji podatkowych, stawia przed branżą motoryzacyjną szczególnie trudne wyzwania. Choć nowym przepisom przyświeca dobra idea, gdyż są przede wszystkim ukierunkowane na uszczelnienie systemu podatkowego, to niosą ze sobą szereg obowiązków, o wypełnienie których będą musieli zadbać sami podatnicy.

Split payment
Najbardziej rewolucyjną zmianą dla branży może okazać się wprowadzenie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności. Dotychczas mechanizm ten był jedynie fakultatywny
i stąd dla wybranych branż okazał się niszowy. Od 1 listopada br. stanie się on podstawowym instrumentem regulowania należności za określone towary i usługi, którego pominięcie będzie obwarowane sankcjami.

Split payment polega w praktyce na tym, że część ceny odpowiadającej kwocie netto trafia na rachunek bieżący dostawcy (co do zasady wystawcy faktury), podczas gdy kwota VAT trafia na rachunek VAT, tj. rachunek przyporządkowany do rachunku bieżącego.

Dla podmiotu otrzymującego taką płatność najpoważniejszą implikacją jest to, że nie może on swobodnie dysponować tą kwotą, tj. może wykorzystywać ulokowane na nim środki jedynie w określonym w przepisach celu, przykładowo do zapłaty zobowiązania VAT do urzędu skarbowego, czy rozliczenia kwoty VAT przy zapłacie za fakturę wystawionej przez własnego dostawcę. W praktyce, kłopot polega na zagrożeniu częściową utratą płynności finansowej, co w skrajnym przypadku może powodować konieczność uzyskania dodatkowego finansowania bieżącej działalności. Dla podmiotów, których usługi i towary zostaną objęte obowiązkowym rozliczeniem w podzielonej płatności, takie ryzyko może okazać się nawracającą bolączką.

Wedle nowelizacji, split payment będzie obowiązkowy dla faktur dokumentujących dostawy określonych towarów i usług opiewających na przynajmniej 15 000 tys. zł (poniżej wskazanej kwoty, mechanizm pozostanie w dalszym ciągu jedynie opcjonalny dla nabywcy). Katalog ten został stworzony w gruncie rzeczy na bazie listy towarów i usług obecnie objętych  mechanizmem odwróconego obciążenia oraz tzw. towarów wrażliwych, za które nabywca ponosi solidarną odpowiedzialność.

Te regulacje przestaną obowiązywać z końcem października 2019 r., a transakcje dotyczące ich sprzedaży zostaną objęte obowiązkową podzieloną płatnością. Na nowej liście (stanowiącej nowy załącznik nr 15 do ustawy o VAT) pojawią się jednak również pozycje, dla których przepisy podatkowe nie przewidywały dotychczas szczególnych form rozliczenia.

Co jest najistotniejsze w tym kontekście dla branży motoryzacyjnej to fakt, że w katalogu towarów objętych obowiązkową podzieloną płatnością pojawiły się takie pozycje jak:
  • Pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz części i akcesoria nadwozi (PKWiU 29.32.20.0)
  • Części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 29.32.30.0)
  • Części i akcesoria do motocykli i przyczep motocyklowych bocznych (PKWiU 30.91.20.0)
  • Sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.31.1)
  • Sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli) prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKWiU 45.32.1)
  • Pozostała sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.32.2)
  • Wiązki przewodów zapłonowych i innych przewodów, w rodzaju stosowanych w pojazdach samochodowych (PKWiU ex 29.31.10.0)

Więcej w najnowszym wydaniu Kwartalnika AutomotiveSuppliers.pl review 3/2019

0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ProfilGate
RADMOT Sp. z o.o.
Lubricant Polska Sp. z o.o.
Mondi Simet Sp. z o.o.
Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
Impel Group