Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
ue_flagKomisja Europejska poinformowała o grzywnach za trzy wykryte kartele. Dwa z nich dotyczą dostawców motoryzacyjnych.

Komisja stwierdziła, że Bosch, Denso i NGK uczestniczyły w kartelu dotyczącym dostaw świec zapłonowych do producentów samochodów w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) i nałożyła łączną grzywnę w wysokości 76 mln euro.

Kartel trwał od 2000 r. do 2011 r. Trzy firmy wymieniały się wrażliwymi informacjami handlowymi, a w niektórych przypadkach uzgodniły ceny, kwotowane dla niektórych klientów czy udział dostaw dla określonych klientów.

Denso otrzymało pełny immunitet za ujawnienie istnienia kartelu natomiast Bosch i NGK skorzystały z obniżenia grzywny za współpracę w trakcie śledztwa.

Nałożono grzywny w następującej łącznej wysokości:
Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie postępowań ugodowych
Grzywna w euro
 Denso 100 proc. 10 proc. 0
 Bosch 28 proc. 10 proc. 45 834 000
 NGK 42 proc. 10 proc. 30 265 000

Komisja Europejska stwierdziła także dwa kartele dotyczące układów hamulcowych. Pierwszy związany był z hydraulicznymi układami hamulcowymi (HBS) i dotyczył on firm TRW (obecnie ZF TRW), Bosch i Continental, drugi zaś dostaw elektronicznych układów hamulcowych (EBS) i firm Bosch oraz Continental. Komisja nałożyła łączną grzywnę w wysokości 75 milionów euro.

W obu kartelach trzech dostawców miało koordynować zachowania rynkowe poprzez wymianę poufnych informacji, w tym dotyczących elementów cenowych. Koordynacja odbyła się na spotkaniach dwustronnych oraz poprzez rozmowy telefoniczne lub korespondencję mailową.

Pierwszy kartel trwał od lutego 2007 r. do marca 2011 r. i dotyczył omówienia ogólnych warunków sprzedaży hydraulicznych układów hamulcowych dla dwóch klientów, Daimlera i BMW. Drugi kartel trwał od września 2010 r. do lipca 2011 r. i dotyczył jednego konkretnego przetargu na elektroniczne układy hamulcowe dla Volkswagena.

Dochodzenie Komisji w tej sprawie rozpoczęło się od złożenia przez TRW wniosku o zwolnienie z grzywny. Dostawca otrzymał pełny immunitet za ujawnienie kartelu HBS, unikając w ten sposób grzywny w wysokości około 54 mln euro. Continental otrzymał immunitet za ujawnienie kartelu EBS, unikając w ten sposób grzywny w wysokości około 22 mln euro za udział w tym kartelu. Bosch i Continental skorzystały z obniżenia grzywny za współpracę w trakcie śledztwa.

Podział grzywien nałożonych na każdą spółkę przedstawia się następująco:
Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar Zmniejszenie grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie postępowań ugodowych
Grzywna w euro
Daimler BMW
 TRW 100 proc. 100 proc. 10 proc. 0
 Bosch 35 proc. 35 proc. 10 proc. 12 072 000
 Continental 20 proc. 100 proc. 10 proc. 44 006 000
VW
 Continental 100 proc. 10 proc. 0
 Bosch 30 proc. 10 proc. 19 348 000
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Bodycote Polska Sp. z o.o.
EFAFLEX Polska Sp. z o.o.
1Logistics Żuralski Sp. z o.o.
YETICO S.A.
T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.
ZG Lighting Polska Sp. z o.o.