Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
sseW tym roku część firm z branży motoryzacyjnej postanowiła skrócić wakacyjne postoje produkcyjne lub całkowicie z nich zrezygnować.

We wcześniejszych latach większość załóg przedsiębiorstw tej branży w czasie wakacji szła na dwu- lub trzytygodniowe urlopy.

- Po raz pierwszy w historii naszego zakładu pracujemy praktycznie przez całe wakacje. Urlop postojowy dla wszystkich pracowników jest wykluczony ze względu na bardzo dużą liczbę zamówień. Mamy naprawdę mnóstwo pracy - wyjaśnia Izabela Będkowska, przewodnicząca Solidarności w Bitron Poland w Sosnowcu. Bitron zamierza wstrzymać produkcję tylko od 14 do 17 sierpnia, wyłącznie ze względu na planowane w tym czasie przerwy w dostawach prądu. - Podejrzewam, że gdyby nie brak prądu, to produkcja w ogóle nie zostałaby wstrzymana - mówi Będkowska. Przewodnicząca podkreśla, że pracownicy przyzwyczaili się do corocznej wakacyjnej przerwy w produkcji i jej brak nie wszyscy przyjmują z zadowoleniem. - Postój w pewnym sensie ułatwiał pracownikom planowanie rodzinnych urlopów - przyznaje przewodnicząca.

Przerwy nie ma też w innej sosnowieckiej firmie motoryzacyjnej, w Automotive Lighting Poland. Jeszcze do niedawna urlop jej pracowników uzależniony był od letniego postoju w tyskiej fabryce Fiata, dla której zakład produkuje podzespoły.  Wszystko zmieniło się dwa lata temu, gdy ALP rozszerzył portfel klientów o inne koncerny samochodowe. - Od czasu, gdy zaczęliśmy produkować części dla Mercedesa, Opla, Skody i Volkswagena, nie ma szans, by cała załoga w jednym czasie korzystała z urlopów. Zamówień mamy bardzo dużo, a dodatkowo każdy nasz zleceniodawca inaczej planuje letni postój w swojej firmie - mówi Aleksander Jacuniak, szef zakładowej Solidarności.

Wakacyjną przerwę produkcyjną zachowano w Yazaki Automotive Products Poland w Mikołowie. -  Postój trwa od 4 do 14 sierpnia, ale zaraz potem mamy długi weekend i w rezultacie do pracy wrócimy 18 sierpnia. W tym czasie w zakładzie wykonywana będzie m. in. konserwacja urządzeń i remonty. W normalnym ciągu produkcyjnym nie da się tego zrobić - mówi Katarzyna Grabowska, przewodnicząca zakładowej Solidarności. Zaznacza, że pracownicy cenią sobie rozwiązanie w postaci wakacyjnej przerwy produkcyjnej. - Nasza załoga jest stosunkowo młoda. Pracownicy mają rodziny, wychowują dzieci. Przerwa wakacyjna ułatwia zorganizowanie rodzinnego urlopu - podkreśla Grabowska. Dodaje jednak, że zimą, gdy w branży motoryzacyjnej trwała przerwa świąteczna, jej zakład pracował. - Było to związane z liczbą zamówień od jednego z kontrahentów. Udało nam się wtedy wynegocjować wyższe stawki dla pracowników, którzy zrezygnowali z przerwy świątecznej i przyszli do pracy -  podkreśla przewodnicząca zakładowej Solidarności w Yazaki Automotive.

W tyskiej fabryce Fiata, od której zamówień zależą plany produkcyjne wielu poddostawców w naszym regionie, postój wakacyjny rozpoczął się 4 sierpnia. Ale w tym roku pracownicy spółki wypoczywać będą tylko dwa tygodnie. Do tej pory każdego lata produkcja w firmie wstrzymywana była na trzy tygodnie. Teraz jej załoga będzie musiała wrócić do pracy już 18 sierpnia.  - Skrócono nam urlop, bo produkcja nie może czekać. Od kwietnia od poniedziałku do czwartku pracujemy po 10 godz. dziennie. Przy tak dużym obciążeniu dwa tygodnie urlopu to zdecydowanie za krótko, by zregenerować siły po całym roku ciężkiej pracy - mówi Wanda Stróżyk, przewodnicząca związku w Fiat Auto Poland.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

QualityHUB24
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
METCHEM Sp. z o.o.
WAMECH P. A. WĄSIK Sp. J.
SAFECHEM Europe GmbH
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.