Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
sse„Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki”  to hasło konferencji poświęconej głównie branży motoryzacyjnej, innowacjom i programowi elektryfikacji transportu publicznego.

Wydarzeniu towarzyszyła wystawa pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych. W konferencji udział wzięła wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
"Autobusy elektryczne to przyszłość to fakt, z którym już dzisiaj nikt nie dyskutuje. Program e-BUS zakłada dynamiczny rozwój polskiej gospodarki w segmencie produkcji autobusów elektrycznych. Polskie firmy, produkujące już dzisiaj autobusy elektryczne cieszące się dobrą opinią użytkowników w Polsce, Europie i na świecie, mają szansę stać się liderami w tym obszarze" - mówiła wiceminister Jadwiga Emilewicz podczas panelu poświęconego elektrycznemu transportowi miejskiemu.

"W Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju określono 5 filarów wzrostu gospodarczego Polski. Pierwszym z nich jest reindustrializacja.  Program e-Bus jest jednym z ważnych elementów tego filaru " - dodała Emilewicz.

W Europie produkuje się ok. 35 tys. autobusów rocznie. Polska jest drugim co do wielkości producentem z roczną produkcją ok. 4 tys. autobusów. Obok rodzimych firm jak Solaris, Solbus, Autosan, mamy w Polsce fabryki MANa, Volvo i Scanii.

Polska branża motoryzacyjna to ponad 2700 firm, z których ponad trzy czwarte to mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 10 osób. Duże firmy odpowiadają jednak za większość przychodów i nakładów na badania i rozwój.

Wartość nakładów na badania i rozwój w przemyśle motoryzacyjnym wzrosła z 187 milionów zł w 2012 roku do 427 milionów złotych w roku, 2013 co odpowiada ok. 0,03% PKB. Przemysł motoryzacyjny odpowiadał w roku 2014 za 12% całego polskiego eksportu. Pomiędzy rokiem 2010 i 2014 wartość eksportu wzrosła z 70,4 do 78,7 miliardów złotych, czyli o 12%.

W latach 2011-2013 przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej były piątą najbardziej innowacyjną gałęzią gospodarki. W okresie tym nowe rozwiązania w produktach lub procesach zostały wdrożone przez 33,7% firm z branży.

Podczas konferencji podkreślano, że polskie firmy motoryzacyjne powinny skupiać się nie tylko na innowacjach produktowych, ale przede wszystkim na innowacjach procesowych oraz dotyczących sposobu świadczenia usług i kanałów dotarcia. Uzyskanie przewag konkurencyjnych na tym polu jest możliwe dzięki wykorzystaniu technologii czwartej rewolucji przemysłowej, takich jak zastosowania sztucznej inteligencji, sensoringu, druku 3D czy analizy Big Data.

Udział w konferencji „Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki” wzięli również Michał Kurtyka, wiceminister energii, Lech Pilawski, Dyrektor Generalny Konfederacji Lewiatan, Paweł Wideł, Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Współorganizatorem konferencji był Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Równolegle, dla wszystkich zainteresowanych dostępna była wystawa pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych na parkingu przed budynkiem Ministerstwa Rozwoju.

Zobaczyć można było ponad 22 modele autobusów, samochodów i ciężarówek o elektrycznych lub alternatywnych źródłach napędu. Wystawa wpisuje się w rządowy program Elektromoblilności. Ma on przyczynić się do rozpropagowania idei czystego i bezpiecznego transportu oraz do wprowadzenia konkretnych rozwiązań prawnych, które w przyszłości przełożą się na promocję pojazdów niskoemisyjnych.

Organizatorem wystawy był Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.
Galwanizer Sp. z o.o.
WOLMOT Sp. z o.o.
Lubricant Polska Sp. z o.o.
WAMECH P. A. WĄSIK Sp. J.
Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.