Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Strategie działania dla polskiego przemysłu samochodowego, metody napędzania popytu i zwiększania konkurencyjności, były głównym tematem panelu „Motoryzacja” podczas drugiego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

W debacie udział wzięła wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska. Zdaniem podsekretarz stanu w MG, branża motoryzacyjna to jedna z najbardziej zglobalizowanych gałęzi przemysłu. - Jest to także jeden z największych pracodawców na świecie - powiedziała. - Sytuacja branży ma olbrzymi wpływ na stan całej europejskiej gospodarki. Dlatego też problemy, których doświadcza, są obiektem uwagi Komisji Europejskiej i polskiego rządu - dodała.

Według wiceminister Henclewskiej, najwięcej dla uzdrowienia sytuacji na rynku motoryzacyjnym może zrobić jednak sama branża. - Wsparcie w postaci środków publicznych powinno być uruchamiane dopiero wówczas, gdy działania sektora nie przyniosą oczekiwanych rezultatów - powiedziała.


Wiceminister przypomniała, że resort gospodarki swoje propozycje rozwiązań dla branży motoryzacyjnej zawarł w dokumencie „Działania Ministerstwa Gospodarki na rzecz stabilności i rozwoju”. Dotyczą one m.in. wsparcia starań sektora o dostęp do poręczeń i gwarancji kredytowych oraz wprowadzenia proekologicznego pakietu wspierającego popyt na nowe samochody.

Podczas panelu przedstawiciele sektora motoryzacyjnego podkreślali potrzebę wprowadzenia rozwiązań, które uelastycznią system zatrudnienia i pomogą utrzymać miejsca pracy dla wykwalifikowanej kadry. Zwracali również uwagę na problem obciążeń z tytułu kosztów zakupu energii, które firmy muszą ponosić także podczas przestojów produkcji.

Zdaniem Leszka Waliszewskiego, prezesa zarządu FA Krosno SA, najlepszym sposobem radzenia sobie z kryzysem jest redukcja kosztów produkcji. - Nie ma innego sposobu na przetrwanie niż dostosowanie kosztów i cen do sytuacji na rynku. Pomoc państwa powinna dotyczyć przede wszystkim restrukturyzacji zakładów - powiedział.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zwracał uwagę, że branży nie chodzi o pomoc w postaci dopłat, które od razu zostaną skonsumowane. - Administracja rządowa powinna traktować dopłaty do nowych samochodów jako formę inwestycji. Od każdego zakupionego samochodu do kasy państwa trafi 5-6 tys. zł. Tego typu pomoc należy postrzegać jako przedsięwzięcie biznesowe - argumentował.

Wiceminister Henclewska poinformowała o działaniach powołanego przez premiera międzyresortowego zespołu ds. rozwoju branży motoryzacyjnej. - Dyskutujemy m.in. o projektach zmian podatkowych - powiedziała. - Z kolei część propozycji dotyczących uelastycznienia systemu pracy została już uzgodniona w ramach Komisji Trójstronnej - dodała.

W debacie udział wzięli m.in.: Enrico Bologna - Brembo Poland Sp. z o.o., Cezary Droszcz - Polski Związek Motorowy, Wojciech Drzewiecki - Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Antonio Francavilla - General Motors Manufacturing Poland, Leszek Lerch - Ernst & Young, Mirosław Michna - KPMG, Solange Olszewska - Solaris Bus & Coach, Piotr Wojaczek - Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Kempny Komponenty
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
WOLMOT Sp. z o.o.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
LINEX Sp. z o.o.
ABC Colorex Sp. z o.o.