Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
6 września Gmina Mińsk Mazowiecki podpisała z firmą MAN Truck & Bus umowę na dostawę łącznie 6 autobusów elektrycznych MAN Lion’s City 12 E o długości 12 metrów. Pojazdy wyjadą na mińskie ulice za 12 miesięcy i będą to pierwsze autobusy z napędem elektrycznym w tym mieście.

Najnowszy kontrakt to premierowe wejście do mińskiej floty autobusów z logo MAN.
- Bardzo cieszymy się, że kolejne miasto w Polsce będzie miało zeroemisyjne autobusy, które wyprodukowane zostaną w polskim zakładzie MAN w Starachowicach. Kontrakt dla Mińska Mazowieckiego potwierdza, że te pojazdy sprawdzają się zarówno w dużych aglomeracjach, jak i mniejszych miastach. Po Kędzierzynie-Koźlu, Gdańsku, Włocławku, Stalowej Woli i Ostrowcu Świętokrzyskim teraz nasze pierwsze elektrobusy trafią na Mazowsze – powiedziała podczas uroczystości Olga Żarkowska, dyrektor sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus Polska.

Do tego zamówione przez Mińsk Mazowiecki pojazdy będą bezpieczne i komfortowe. O ten pierwszy aspekt zadba cała seria systemów bezpieczeństwa, jak ABS, ASR, monitoring wnętrza pojazd oraz automatyczna detekcja i gaszenia pożaru. W kompletacji autobusów znalazły się też dwa wyjątkowe układy: ESP oraz czujniki monitorujące ciśnienie w kołach, które cały czas są rzadko spotykane w komunikacji miejskiej. Do tego MAN zaproponował zewnętrzne i wewnętrzne oświetlenie w całości wykonane w technologii LED, a przednie reflektory przeciwmgielne wyposażone będą dodatkowo w funkcję doświetlania zakrętów. To przede wszystkim przyda się podczas jesiennych i zimowych dni.

Z kolei pasażerów docenią jazdę elektrycznymi „lwami” nie tylko z uwagi na ich bardzo cichą i bezemisyjną jazdę, ale także z uwagi na wygodne, tapicerowane fotele, ładowarki USB pod każdym siedzeniem oraz automatyczny system klimatyzacji i ogrzewania. Z myślą o osobach z niepełnosprawnością pojazdy zaoferują rozkładaną rampę ułatwiającą wjazd dla wózków inwalidzkich, przyciski STOP czy funkcję przyklęku, czyli obniżenia wysokości podłogi pojazdu podczas postoju na przystanku.

Innowacyjne rozwiązania

Mińskie autobusy elektryczne będą ładowane wyłącznie poprzez wtyczki plug-in, czyli nie będą musiały korzystać z drogiej infrastruktury szybkich ładowarek zlokalizowanych „na mieście”. Dzięki temu te pojazdy będą przez cały czas w pełnej dyspozycji przewoźnika i nie będą musiały robić przerw technicznych na doładowywanie baterii.
- To efekt zastosowania baterii w technologii i NMC o dużej pojemności, wynoszących w MAN Lion`s City 12 E aż 480 kWh. To gwarantuje przebiegi przekraczające 250 km w rzeczywistych warunkach drogowych i to w całym okresie gwarancji. Do tego wszystkie akumulatory znajdują się na dachu pojazdu, co przekłada się na lepsze rozplanowanie wnętrza pojazdu – podkreślił Waldemar Sęk, regionalny kierownik sprzedaży w MAN Truck & Bus Polska.

Napęd elektrycznych autobusów MAN bazuje na centralnym silniku o mocy 160 kW, który skonfigurowany został pod kątem maksymalnie płynnego ruszania. Zapewnia on cichszą jazdę i lepszą dostępność serwisową.

Autobusy dla Mińska Mazowieckiego będą posiadać drzwi w układzie 2-2-0, z czego drzwi drugie wykonane zostaną w bardzo komfortowej wersji odskokowo-przesuwnej, czyli będą otwierać się na zewnątrz pojazdu, co ułatwi wchodzenie i wychodzenie pasażerów. Łączna pojemność e-busów wyniesie 78 osób, w tym 29 miejsc siedzących, zlokalizowanych głównie w tylnej części pojazdu. Z kolei przód autobusu będzie dzięki temu przestrzenny, dopasowany do szybkiej wymiany pasażerów. Tutaj też nie zabraknie czterech miejsc dostępnych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Z myślą o kierowcach

Oprócz wspomnianych układów bezpieczeństwa, MAN pomyślał także o kierowcach i ich komforcie pracy. Dlatego wszystkie autobusy dla Mińska Mazowieckiego wyposażone zostaną m.in. w ogrzewane i wentylowane fotele z funkcją obrotu, podłokietnikami, niezależny system klimatyzacji i ogrzewania oraz przednią panoramiczna szybę z elektrycznie ogrzewaną powłoką, czyli tzw. „antysolar”. Do tego pracę kierowcy ułatwi elektryczne wspomaganie kierownicy oraz uruchamiane automatycznie światła i wycieraczki plus kamera cofania. Do tego pojazdy będą posiadały pełne kabiny w całości odgradzające kierowcę od przestrzeni pasażerskiej.

Tak wyposażone autobusy powstaną w Polsce - w zakładzie w Starachowicach.

- Miński kontrakt to kolejne zamówienie na e-busy z polskiego rynku – po zamówieniach z Kędzierzyna-Koźla i Gdańska, natomiast warto pamiętać, że MAN jest jednym z liderów wprowadzania Europy w świat bezemisyjnej mobilności miejskiej. Imponujące doświadczenie niemieckiego producenta na tym polu to ponad 700 autobusów elektrycznych, w tym pierwsze egzemplarze dostarczone do Polski (dla Kędzierzyna-Koźla). Do tego dochodzi pełne portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych (MAN eTGE), budowa własnej fabryki produkującej baterie oraz wprowadzanie pierwszych napędów elektrycznych do ciężarówek. To pokazuje, że MAN myśli o rozwoju elektromobilności bardzo szeroko, a autobusy elektryczne w strategii firmy są jednym z filarów zielonej przyszłości naszych miast - mówi Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska.

W tej ważnej dla obu stron uroczystości udział wziął m.in. Burmistrz Miasta – Pan Marcin Tomasz Jakubowski przy kontrasygnacie Skarbnik Miasta - Pani Gryżyny Stachowicz.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
Pol-Technology Sp. z o.o.
GREG-PLAST
Etisoft Sp. z o.o.
Nifco Poland Sp. z o.o.
SAFECHEM Europe GmbH