Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
manpower_logo Rekruterzy bacznie przyglądają się grupie kandydatów z pokolenia Y. To osoby, które stereotypowo wciąż kojarzone są z młodym wiekiem i aspirowaniem do niższych szczeblem stanowisk, w praktyce jednak już niedługo zaczną wkraczać w szeregi kadry kierowniczej.

Za 10-15 lat będą stanowić aż 3/4 aktywnej zawodowo części społeczeństwa. Póki co nadal stanowią wyzwanie dla większości pracodawców, wymywając się często tradycyjnym metodom rekrutacji i wykraczając oczekiwaniami poza to, co oferuje im rynek.

Urodzeni po 1982 roku przedstawiciele pokolenia Y, to często osoby pewne siebie, swobodnie wchodzące w dialog z przełożonymi. Świetnie poruszają się w nowinkach technologicznych, do perfekcji opanowują świat mediów społecznościowych i możliwości jakie dają nowo tworzone aplikacje, czy systemy komputerowe. Szybko też adaptują się do zmian i często określani są mianem „obywateli świata”, co przekłada się u nich na dobrą znajomość co najmniej jednego języka obcego oraz swobodne poruszanie się w międzynarodowym i zmiennym środowisku pracy. Znajduje to swój efekt w posiadanych przez nich kompetencjach zawodowych, które często pokrywają się z tym, czego obecnie poszukują pracodawcy.

- Przed działami personalnymi staje istotne pytanie, w jaki sposób właściwie wykorzystać umiejętności przedstawicieli „niełatwej generacji” osób urodzonych po 1982 roku - komentuje Justyna Ścigler, kierownik oddziału w agencji zatrudnienia Manpower. - Znalezienie odpowiedzi wymaga zmiany podejścia samych pracodawców i nastawienia na większy dialog z pracownikami. W praktyce prawdopodobnie wymusi to większe dostosowanie się przedsiębiorców do zatrudnianych osób w kwestii miejsca oraz czasu w jakich wykonywać będą one poszczególne zadania, a co za tym idzie wzrost mobilności pracowników i popularności elastycznych form zatrudnienia.

Z perspektywy przedsiębiorcy, wychowanego i pracującego na rozwój swojego biznesu w innych niż dzisiejsze warunkach, rekrutacja oraz utrzymanie pracowników z pokolenia Y jest prawdziwym wyzwaniem. To kandydaci, którzy wymagają więcej i nie boją się o tym głośno mówić, co może być czasem odbierane jako postawa roszczeniowa. Od przyszłych pracodawców oczekują wsparcia mentorskiego, szkoleń i coachingu. Łatwiej przychodzi im też podjęcie decyzji o zmianie pracy, co również stanowi problem.

- Wbrew powszechnemu stereotypowi część kandydatów z młodego pokolenia zdradza równolegle duże zaangażowanie w wykonywane działania i chęć nauki - twierdzi Justyna Ścigler. - Zdają sobie sprawę, że znajdują się dopiero na początku drogi zawodowej i w dalszy jej rozwój powinni zainwestować pewien wkład pracy. To, co łączy wszystkich przedstawicieli generacji Y, to nie tylko  wiara we własne możliwości i optymizm co do znalezienia interesującego zajęcia. Przed nimi staje również problem bezrobocia, które dotyka obecnie już ponad 25% młodych osób. Coraz częściej skłania ono do zweryfikowania postawy również tych, którzy już na starcie swojej kariery oczekują nierealnie dużo. Dociera do nich, że niemożliwością jest by roczny staż przyniósł im wymarzone mieszkanie i samochód,  coraz bardziej widoczny sposób zmusza ich do dostosowania się do obecnej sytuacji rynku - dodaje ekspert Manpower.

Nadal jednak pokolenie Y stanowi spore wyzwanie dla działów rekrutacji, od etapu przygotowania strategii przyciągania kandydatów, ich rekrutacji i selekcji, aż po utrzymanie ich w firmie w dłuższej perspektywie czasu. Pozyskanie pochodzących z niego pracowników jest jednak warte zachodu i w istotny sposób może przełożyć się na korzyść firmy. Taki potencjał i posiadane umiejętności z chęcią wykorzystają duże firmy i międzynarodowe korporacje, w których motto  wpisane są takie właśnie wartości i oczekiwania względem przyszłych pracowników. Chętniej wybierają pracodawców, dających im szanse nie tylko na rozwój ale również i innowacyjność. Chęć nauki i zdobywania nowych kwalifikacji jest stawiana na równi z dobrymi zarobkami.

Kluczem do sukcesu na polu rekrutacji tych kandydatów jest precyzyjne dopasowanie danego kandydata do konkretnej organizacji, jej typu działalności, posiadanej wizji i wartości, a także otwarcie się na dialog i słuchanie pracowników. W tym względzie nie należy zapominać o możliwości skorzystania z profesjonalnych agencji zatrudnienia, których wsparcie ze względu na znajomość rynku, jest tu nieoceniona pomocą.

Kontakt:
Monika Jabłońska
Manpower
+48 22 50 40 737
+48 660 453 775
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wyniki Barometru Manpower Perspektyw Zatrudnienia dla Polski wskazują
na spowolnienie tempa wzrostu zatrudnienia, jednak pracodawcy pozostają
umiarkowanie optymistyczni w I kwartale 2011 r.
Perspektywy zatrudnienia są największe dla Instytucji sektora publicznego,
a takŜe w sektorach Transport/ Logistyka i Produkcja przemysłowa
Warszawa, 7 grudnia 2010 r. – Jak wynika z opublikowanego dzisiaj raportu Barometr Manpower
Perspektyw Zatrudnienia polscy pracodawcy deklarują lekki spadek intencji zatrudniania nowych
pracowników w I kwartale 2011 r. Prognoza netto zatrudnienia dla Polski osiąga +5% i na tle
umiarkowanie optymistycznych w tym kwartale prognoz w krajach europejskich jest to dobry wynik.
W ujęciu kwartalnym odnotowujemy umiarkowany spadek prognozy o sześć punktów
procentowych, natomiast w ujęciu rocznym nastąpił wzrost o jeden punkt procentowy. Wśród
750 przebadanych pracodawców 17% deklaruje zwiększenie całkowitego zatrudnienia
w najbliŜszym kwartale, 12% planuje redukcję liczby etatów, a 68% nie planuje Ŝadnych zmian
personalnych.
„Wyniki Barometru Manpower Perspektyw Zatrudnienia dla I kwartału 2011 r. wskazują
na niewielkie pogorszenie koniunktury na polskim rynku pracy w pierwszych trzech miesiącach
2011 r. Są jednak powody do optymizmu, głównie jeśli porównamy aktualne wyniki z prognozami
sprzed kilku kwartałów,” uwaŜa Iwona Janas, Dyrektor Generalna Manpower Polska. „Pracodawcy
z sektora Produkcja przemysłowa przewidują tworzenie nowych etatów w I kwartale 2011 r.,
a plany firm z tego sektora są duŜo bardziej optymistyczne niŜ w 2009 r. i na początku 2010 r.
Dla sektora Transport/ Logistyka nie odnotowaliśmy tak wysokich prognoz od III kwartału 2008 r.
Nadal największe intencje do tworzenia nowych etatów obserwujemy wśród pracodawców
z sektora Instytucje sektora publicznego.”
Pracodawcy w sześciu z dziesięciu badanych sektorach1 planują zwiększać zatrudnienie
w I kwartale 2011 r. Instytucje sektora publicznego to sektor, w którym przewidywany jest
największy przyrost miejsc pracy, prognoza netto zatrudnienia wynosi +20%. Optymistyczne plany
zatrudnienia ustalono na podstawie deklaracji pracodawców z sektora Transport/ Logistyka, gdzie
prognoza netto zatrudnienia wynosi +16%. W sektorach Produkcja przemysłowa i Finanse/
Ubezpieczenia/ Nieruchomości/ Usługi większość pracodawców ma plany tworzenia niŜ redukcji
nowych etatów, prognoza netto zatrudnienia dla tych sektorów wynosi odpowiednio +13% i +12%.
Tymczasem dla sektora Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo prognoza netto zatrudnienia jest
ujemna i bardzo niska, osiąga -10%.
W porównaniu z IV kwartałem 2010 r. pracodawcy są mniej optymistyczni, niŜszą prognozę
odnotowano w ośmiu z dziesięciu sektorach. Największy spadek optymizmu pracodawców,
o 15 punktów procentowych, ustalono dla sektora Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo, a takŜe
dla sektora Kopalnie/ Przemysł wydobywczy, o 12 punktów procentowych. Znaczny spadek
prognozy odnotowano równieŜ dla sektorów Budownictwo i Instytucje sektora publicznego,
odpowiednio o 11 i 10 punktów procentowych. Poprawa prognozy o siedem punktów procentowych
nastąpiła dla sektora Transport / Logistyka, a o trzy punkty procentowe dla sektora Finanse/
Ubezpieczenia/ Nieruchomości/ Usługi.
W porównaniu z I kwartałem 2010 r. pracodawcy w pięciu sektorach wykazują większy optymizm.
Największy wzrost, o 18 punktów procentowych, odnotowano dla sektora Produkcja przemysłowa,
o dziewięć punktów procentowych wzrosła prognoza dla sektora Instytucje sektora publicznego.
Spadek intencji pracodawców do zatrudniania nowych pracowników odnotowano w pięciu
sektorach, w tym w sektorze Restauracje/ Hotele, w którym prognoza spadła najbardziej, o siedem
punktów procentowych. W sektorze Kopalnie/ Przemysł wydobywczy prognoza spadła o sześć
punktów procentowych, zaś w sektorze Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo o pięć punktów
procentowych.
Prognoza zatrudnienia dla I kwartału 2011 r. jest pozytywna w czterech z sześciu badanych
regionach Polski2. Największy optymizm w zatrudnianiu pracowników wykazują firmy z regionu
Centralnego (województwo łódzkie, mazowieckie), w którym prognoza netto zatrudnienia osiąga
+14%. Plany zwiększania zatrudnienia mają równieŜ pracodawcy z regionów Północno-
Zachodniego (województwo wielkopolskie, zachodniopomorskie, lubuskie) gdzie prognoza netto
zatrudnienia wynosi +8%, a takŜe Południowego (województwo małopolskie, śląskie), w którym
uzyskano prognozę +6%. NajniŜszą i jedyną ujemną w tym kwartale prognozę netto zatrudnienia
-3% odnotowano dla regionu Północnego (województwo kujawsko-pomorskie, warmińskomazurskie,
pomorskie).
1 Sektory uwzględnione w badaniu: Budownictwo, Energetyka/ Gazownictwo/ Wodociągi, Finanse/ Ubezpieczenia/ Nieruchomości/ Usługi,
Handel detaliczny i hurtowy, Instytucje sektora publicznego, Kopalnie/ Przemysł wydobywczy, Produkcja przemysłowa, Restauracje/ Hotele,
Rolnictwo/ Leśnictwo/ Rybołówstwo, Transport/ Logistyka.
2 Regiony Polski według podziału Eurostatu: Centralny (łódzkie, mazowieckie), Południowo-Zachodni (dolnośląskie, opolskie), Południowy (małopolskie, śląskie),
Północno-Zachodni (wielkopolskie, zachodniopomorskie, lubuskie), Północny (kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, pomorskie), Wschodni (lubelskie,
podkarpackie, świętokrzyskie, podlaskie).
W porównaniu z wynikami dla IV kwartału 2010 r. prognozy zatrudnienia są mniejsze
we wszystkich sześciu badanych regionach Polski. Najbardziej wyraźny spadek optymizmu
pracodawców, o odpowiednio 11 i 10 punktów procentowych, odnotowano w regionach
Południowym i Południowo-Zachodnim (województwo dolnośląskie, opolskie). W regionie
Wschodnim (województwo lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, podlaskie) prognoza jest
niŜsza o siedem punktów procentowych, natomiast w regionie Północnym o pięć punktów
procentowych.
W ujęciu rocznym obserwujemy wzrost optymizmu pracodawców w czterech regionach.
Dla regionu Północno-Zachodniego ustalono prognozę o siedem punktów wyŜszą niŜ przed rokiem.
W regionach Centralnym i Wschodnim prognoza wzrosła o cztery punkty procentowe. Spadek
prognozy o trzy punkty procentowe odnotowano dla regionu Południowego.
Analizując wyniki badania Manpower dla wszystkich 39 badanych krajów i terytoriów widzimy,
Ŝe w 32 krajach więcej pracodawców planuje zwiększać niŜ zmniejszać zatrudnienie w I kwartale
2011 r., jednak optymizm pracodawców jest bardzo zróŜnicowany. Prognozy pracodawców z Indii
(+42%), Chin (+40%), Tajwanu (+37%), Brazylii (+36%), Turcji (+27%) i Singapuru (+26%) są
najbardziej optymistyczne. Z kolei największą ostroŜność wykazują pracodawcy z Grecji (-15%),
Czech (-5%), Austrii i Irlandii (-3% dla obu) a takŜe Hiszpanii i Rumunii (-2% dla obu).
W ujęciu kwartalnym prognoza zatrudnienia jest niŜsza w 17 z 36 krajach, natomiast w ujęciu
rocznym plany dotyczące zatrudnienia wzrosły w 28 z 35 badanych krajach.
Raport Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia jest bezpłatny i ogólnodostępny. Kolejny
raport z prognozami dla II kwartału 2011 r. będzie opublikowany w dniu 8 marca 2011r.
# # #
Informacja dla wydawców
Pełne wyniki badań dla kaŜdego z 39 krajów, w których prowadzone jest badanie w chwili obecnej
oraz wyniki dla regionów dostępne są w zakładce Press Room strony Manpower Inc.
na www.manpower.com/meos. Dodatkowo, pliki produkcyjne z tabelkami i grafami uŜytymi w raportach moŜna
pobrać z www.manpower.com/library.
Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia to kwartalne badanie, które mierzy intencje pracodawców
związane ze zwiększeniem lub zmniejszeniem całkowitego zatrudnienia w ich oddziale w najbliŜszym kwartale.
Badanie jest przeprowadzane od ponad 47 lat, aktualnie wśród 64 000 pracodawców w 39 krajach i jest
jednym z najbardziej wiarygodnych badań rynku pacy na świecie. Raport dla I kwartału 2011 r. został
opracowany na podstawie wywiadów indywidualnych przeprowadzonych pomiędzy 14 a 27 października
2010 r. W Polsce wyniki Barometru Manpower Perspektyw Zatrudnienia publikowane są od II kwartału
2008 r., badanie przeprowadzane jest na reprezentatywnej grupie 750 pracodawców. Więcej informacji
na temat raportu Manpower dostępnych jest na www.manpower.pl w zakładce Badania/ Dla Mediów, w sekcji
Barometr Manpower Perspektyw Zatrudnienia.
O Manpower Polska
Manpower Polska Sp. z o.o. istnieje na polskim rynku od marca 2001 r. Pod marką Manpower w Polsce działa
prawie 50 agencji. W chwili obecnej usługi Manpower w Polsce obejmują pracę tymczasową, rekrutację
pracowników stałych, zatrudnienie zewnętrzne, outsourcing usług oraz doradztwo personalne. Z grupy
Manpower w Polsce obecne są równieŜ Manpower Professional, Manpower Business Solutions, Right
Management i Elan. Więcej informacji na temat Manpower moŜna znaleźć pod adresem www.manpower.pl.
O Manpower Inc.
Manpower Inc. (NYSE: MAN) jest światowym liderem w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań kadrowych;
firma tworzy i dostarcza usługi, które pozwalają naszym klientom odnieść sukces w zmieniającym się świecie
pracy. Dzięki ponad 60 letniemu doświadczeniu Manpower oferuje pracodawcom gamę usług dla całego cyklu
zatrudnienia i działalności, w tym pracę tymczasową, rekrutację pracowników stałych i kontraktowych, ocenę
i dobór pracowników, szkolenia, outplacement, zatrudnienie zewnętrzne i doradztwo. Światowa sieć Manpower
obejmująca 4000 biur w 82 krajach, pozwala firmie zaspokajać potrzeby 400 000 klientów rocznie, w tym
małych i średnich przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów, a takŜe największych światowych korporacji.
W swej pracy Manpower kładzie nacisk na zwiększanie wydajności poprzez poprawę jakości, efektywności
i redukcję kosztów kadrowych, co pozwala klientom koncentrować się na ich podstawowej działalności.
Manpower Inc. skupia 5 marek: Manpower, Manpower Professional, Elan, Jefferson Wells i Right
Management. Więcej informacji na temat Manpower Inc. moŜna znaleźć pod adresem www.manpower.com.
- ### -
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Deltax Programming Sp. z o.o.
VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.
Lubricant Polska Sp. z o.o.
T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.
Zakłady Metalowe „Postęp” S.A.
Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.