Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
pzpmNie zawiodły rezultaty pierwszych rejestracji w grudniu 2017 roku mimo, że miesiąc był o dwa dni robocze krótszy niż rok wcześniej.

Po raz drugi w ub.r. i w historii od czasów 2008 roku, przekroczyły poziom 50 tys. W ostatnim miesiącu wydano 51 161 nowych lekkich samochodów, razem osobowych i dostawczych do 3,5t. Tempo wzrostu +3,2% r/r nie było tak imponujące, jak we wcześniejszych miesiącach, kiedy wskaźniki były najczęściej (9 na 11 przypadków) dwucyfrowe. W urzędach utrzymywały się utrudnienia przy rejestracjach, wywołanych nie tylko ciągle nie zakończoną stabilizacją systemu CEPiK 2.0 (od 13.11 br.) ale w dużej mierze mniej sprawnym posługiwaniem się nim niż poprzednim, dobrze znanym urzędnikom. Grudzień zakończył się również na poziomie wyższym niż poprzedni miesiąc o 11,3% (+5 201 szt.). W ostatnim miesiącu samochody osobowe wypadły pozytywnie (+5% r/r) natomiast wśród dostawczych, co do których zmiana systemu (CEPiK 2.0) mogła dołożyć się bardziej negatywnie do obserwowanej jednocześnie stabilizacji w tej części rynku,  spadek wyniósł prawie 10%.

Skumulowany rezultat w 2017 roku zdecydowanie przekroczył, w całej grupie samochodów osobowych i dostawczych, pół miliona nowych rejestracji i wyniósł 542 594 szt. Mimo pewnych turbulencji w końcówce roku, jest wyższy o 14,0% niż w 2016 r. Jednocześnie był to piąty kolejny rok konsekwentnego wzrostu na rynku nowych samochodów

W grupie samochodów osobowych w grudniu 2017 r. zarejestrowano 45 889 szt. Wzrost utrzymał się 33. miesiąc z rzędu. W ostatnim kwartale ub.r. po bardzo dynamicznym październiku (40,5 tys. szt.; +25,6% r/r) i niezłym listopadzie (41,2 tys. szt.; +10,8% r/r), grudzień mimo, że był o dwa dni robocze krótszy niż rok wcześniej i proces rejestracji nie przebiegał idealnie zamknął się rekordowo wysoko. W 2017 roku po raz piąty przekroczył 40 tys. szt. (w marcu, czerwcu, październiku, listopadzie i grudniu). W historii ostatnich 10 lat, ponad 40 tys. rejestracji w jednym miesiącu zdarzył się siódmy raz.

Nabywcy indywidualni zarejestrowali 13,2 tys. szt. niemal tyle samo, co w listopadzie ub.r. (-0,2% m/m). Ich rezultat był jednak skromniejszy niż rok wcześniej o -5,1%. W dużej mierze mógł przyczynić się do tego spadku układ dni wolnych oraz utrudnienia w procesie rejestracji. Ich udział w rynku mimo wielu atrakcyjnych ofert związanych z końcem roku, spadł do 28,8%. W analogicznym miesiącu w ub.r. wynosił 31,8%.

Nabywcy instytucjonalni w ostatnim miesiącu zarejestrowali 32,7 tys. szt. to więcej niż rok wcześniej ale dynamika r/r w tej grupie obniżyła się do 9,7%. Nastąpił jednak jej wysoki wzrost w porównaniu do poprzedniego miesiąca +16,8%. Udział nabywców instytucjonalnych w ostatnim miesiącu wyniósł 71,2% i był wyższy niż rok wcześniej o 3 pkt. proc. Do tego wzrostu przyczyniły się stosunkowo liczne rejestracje w grupie dealerów autoryzowanych czy innych sprzedawców (pow. 15% całego rynku wobec 11% w grudniu 2016 r.). Samochody te mogą później trafić w znacznym stopniu również do nabywców indywidualnych. Zwiększyła się również (do pow. 8% wobec średniego poziomu ok. 6% w całym 2017 r., podczas gdy w 2016 r. było to średnio ok. 5%), liczba pozostających na koniec ostatniego miesiąca samochodów na rejestracji czasowej, co może nie tyle oznaczać wzrost tzw. re-eksportu w tym miesiącu, jak zwyczajowej kumulacji rejestracji w ostatnich dniach roku i próbie poradzenia sobie z problemami urzędowymi czy związanej z realizacją celów sprzedaży.

Marki popularne zajęły 83,7% (87,7% w listopadzie) rynku i objęły 38,4 tys. szt. Tempo wzrostu tej grupy wyniosło 1,2%. Na marki premium przypadło 16,3% rynku (7,5 tys. szt.) i wzrost ich wyniósł +29,3%.

W całym 2017 roku zarejestrowano 483 067 nowych samochodów osobowych, o 14,0% więcej niż w 2016 r. Wszystkich marek premium zarejestrowano 64,4 tys. szt. przy wzroście ich liczby o 23,4% w skali roku. Marki popularne osiągnęły w tym czasie poziom 418,7 tys. nowych rejestracji (+15,0%). W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 16,8 tys. hybryd (+67%) oraz 1030 szt. (+81%) z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 66,5% rynku a z dieslem 27,6%, podczas gdy rok wcześniej odpowiednio 64,3% i 31,6%.

Nowe samochody osobowe
W grudniu 2017 r. na koniec roku niespodzianka – Toyota wyprzedziła Skodę i Volkswagena chociaż wyniki sa bardzo wyrównane. Toyota zarejestrowała 4 977 (+9,0% r/r) nowych samochodów. Druga Skoda 4 940 (+7,7%), a za nią Volkswagen 4 766 szt. (-3,5% r/r). Różnice w udziałach trzech pierwszych marek były nieznaczne – Toyota 10,85% rynku, Skoda 10,77% mniej o 0,08 pkt. proc. Volkswagenowi zabrakło do pierwszego miejsca 0,46% osiągnął 10,39% udz. Na czwarte miejsce wysunęło się Renault, które przekroczyło 3 tys. wydań (3 175) co dało 6,9% udz. Piąte miejsce pozostało dla Opla (2 993). Ford (2 993) zakończył grudzień br. poza pierwszą piątką.

W ogólnym rankingu modeli, w grudniu 2017r. na pierwszym miejscu – Yaris (1 516) wyprzedził Fabię (1508). Trzecie przypadło Octavi (1 386). Za nią znalazły się Astra (1 326) i Clio (1 210).

W całym 2017 roku zarejestrowano 483 067 nowych samochodów osobowych o 14,0% więcej niż w 2016 r. W grupie nabywców indywidualnych nowe rejestracje wyniosły od początku roku 146,9 tys. szt. (+9,3%). Ich udział w rynku w skali roku wyniósł 30,4% podczas, gdy rok wcześniej wynosił 32,3%. Na pierwszym miejscu jest w tej grupie bez zmiany Toyota (18 889; +20,8%). Drugie miejsce utrzymała Skoda (16 809; +21,3%). Na trzecim Opel (15 136; -1,8%). Czwarte zajął bez zmiany Volkswagen (11 510; +5,4%) i za nim podobnie Kia (9 935; +7,6%). Tuż za pierwsza piątką Hyundai (9 132; +23,2%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych w 2017 r. został Yaris (6 088; +11,4%). Przesunął się w skali roku o jedno miejsce w górę i dwa od poprzedniego miesiąca. Drugie zajęła Fabia (6008), od pierwszego miejsca dzieliło ją 80 szt. Udział obu pierwszych modeli był jednakowy 4,1%. Trzecią pozycję zajęła Astra  (5 922; +0,7%), która 2016 rok kończyła na pierwszej pozycji. Czwarty bez zmiany od listopada był Tipo (4 333; +118,9%), który awansował, jako nowy model o 12 pozycji w porównaniu do sytuacji w 2016 roku. Piąty pozostał Duster (4 179; +16,8%). Poza pierwsza piątką znalazły się modele, które nie przekroczyły 4 tys. wydań.

Do firm rejestrujących na regon dostarczono w 2017 r. 336,2 tys. szt. czyli o 19,3% więcej niż przed rokiem (+54,5 tys. szt.). Udział tej grupy klientów sięgnął 69,6% wobec 67,7% przed rokiem. Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Skupiły już 47,7% całego rynku (68,5% w rejestracjach tylko nabywców instytucjonalnych) wobec 44,9% rok wcześniej. Były one zdecydowanie bardziej dynamiczne niż cały rynek a także niż nabywcy instytucjonalni ogółem. Ich wzrost wyniósł 23,3% w skali roku.

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych od początku roku pierwsza szóstka marek była dokładnie taka sama jak w 2016 r. Pierwsza Skoda (44 898; +16,8%; udz. 13,4%), drugi Volkswagen (37 105; +16,3%; udz. 11,0%). Trzecia jest Toyota (31 825; +26,7%; udz. 9,5%). Następny w rankingu jest Ford (24 472; +5,3%; udz. 7,3%) a za nim Opel (20 579; +9,5%; udz 6,1%). Renault z liczbą 19 800 (+9,5%; udz. 5,9%) rejestracji jest szósty a za nim Mercedes-Benz (14 978) (+36,4%; udz. 4,5%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych w br. pozostała Octavia (15 180), która wzmocniła się w skali roku o 9%. Następna jest Fabia (12906; + 23,1%). Dalej Golf (10 164; +6,8%). Dalej podobnie jak przed rokiem jest Astra (9 937; 11,2%) i Focus (9 412; +15,3%).
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ANT Solutions Sp. z o.o.
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
EFAFLEX Polska Sp. z o.o.
RAMPF Production Systems GmbH & Co.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
Etisoft Sp. z o.o.