Dzięki temu nowy Opel Astra reprezentuje ogromny postęp w porównaniu z poprzednią generacją: jest lekki i zwrotny, a za sprawą zaawansowanych silników stanowi wzorzec dla swojego segmentu pod względem efektywności mierzonej zużyciem paliwa. Użytkownicy modelu mają także do dyspozycji innowacyjne technologie i usługi, które w popularnych samochodach kompaktowych były wcześniej dostępne tylko w najwyższych wersjach wyposażenia.
Nowa podstawowa jednostka napędowa Astry - trzycylindrowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo o mocy 77 kW/105 KM - sprawia, że nowa gwiazda Opla jest najbardziej ekologicznym i ekonomicznym modelem benzynowym w klasie kompaktowej. W wersji z technologią Start/Stop i zautomatyzowaną skrzynią biegów Easytronic 3.0 zużywa zaledwie 4,2 litra paliwa na 100 kilometrów przy emisji CO2 na poziomie 96 gramów na kilometr. Jeżeli chodzi o jednostki wysokoprężne, to „supercichy” diesel nowej generacji 1.6 CDTI występuje w wersjach o mocy od 70 kW/95 KM do 100 kW/136 KM. Każda z nich w połączeniu z 6‑biegową przekładnią manualną zużywa niespełna 4 litry paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym. W przypadku najbardziej oszczędnej konfiguracji zużycie paliwa wynosi tylko 3,4 l/100 km (przy emisji CO2 wynoszącej 90 g/km).
Nowy Opel Astra jest pierwszym samochodem kompaktowym opcjonalnie wyposażonym w oświetlenie zewnętrzne oparte na matrycach LED. Technologia ta była dotychczas stosowana tylko w luksusowych modelach. Nowa Astra jest również pierwszym nowym modelem na rynku wyposażonym w system Opel OnStar. Osobisty asystent łączności i usług to system, który przez 24 godziny na dobę i 365 dni w roku czuwa nad osobami podróżującymi Astrą. System będzie montowany standardowo w wyższych wersjach wyposażenia Dynamic i INNOVATION, a przez pierwszy rok korzystanie z niego będzie bezpłatne. Użytkownicy nowej Astry będą mieli do dyspozycji także system multimedialny IntelliLink nowej generacji. Nowy system IntelliLink R 4.0 z 7‑calowym ekranem dotykowym oraz możliwością integracji z licznymi funkcjami smartfona przez interfejsy Apple CarPlay i Android Auto będzie dostępny standardowo od wersji Enjoy. Kolejnym ciekawym elementem wyposażenia są ergonomiczne fotele nowej generacji, przetestowane i certyfikowane przez niezależną niemiecką organizację AGR (Kampania na rzecz zdrowych pleców).
Tylko najlepsze rozwiązania: najnowsze zespoły napędowe
Do napędu nowej Astry będą wykorzystywane tylko silniki najnowszej generacji, o mocy od 70 kW/95 KM do 147 kW/200 KM i pojemności od 1,0 do 1,6 litra. Wszystkie te silniki mają trzy wspólne cechy: charakteryzują się znakomitą sprawnością, doskonałą elastycznością i wyjątkową kulturą pracy.
Silnikiem podstawowym nowej Astry, który pojawi się na rynku wraz z nowym modelem jesienią tego roku, będzie trzycylindrowa jednostka 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, znana już z ADAMa i Corsy. Jak dotąd silnik ten dał się poznać jako wyjątkowo żwawy i cichy. W nowej Astrze wyznacza on nowe standardy zużycia paliwa dla jednostek benzynowych: tylko 4,2 l/100 km w cyklu mieszanym i emisja CO2 na poziomie zaledwie 96 g/km to najlepsze parametry wśród modeli kompaktowych z silnikami benzynowymi (podane wartości dotyczą wersji z systemem Start/Stop i zautomatyzowaną pięciobiegową przekładnią Easytronic 3.0). Nawet w połączeniu z konwencjonalną 5-biegową skrzynią manualną emisja CO2 w przypadku mocnego i dynamicznego silnika o mocy 77 kW/105 KM wynosi tylko 99 g/km (zużycie paliwa: 4,3 l/100 km). Cenę podstawowej wersji modelu ustalono na bardzo rozsądnym poziomie 17 960 euro.
W nowej Astrze debiutuje także zupełnie nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy należący do tej samej rodziny, co jego mniejsza, trzycylindrowa odmiana o pojemności 1 litra. Silnik 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo rozwija moc 92 kW/125 KM lub 110 kW/150 KM. Samochód z taką jednostką, systemem Start/Stop oraz 6‑biegową przekładnią manualną zużywa w cyklu mieszanym tylko 4,9 litra benzyny na 100 kilometrów (emisja CO2: 114 g/km), co stanowi poprawę o imponujące 11 procent w porównaniu z silnikiem o mocy 103 kW/140 KM montowanym w poprzedniej Astrze. Wyraźnie poprawiły się też osiągi: samochód z silnikiem o mocy 110 kW/150 KM potrzebuje o 4,3 sekundy mniej na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu, co daje wynik lepszy o niewiarygodne 32 procent.
Oferta silników wysokoprężnych obejmuje „superciche” jednostki 1.6 CDTI w trzech wersjach różniących się mocą, począwszy od 70 kW/95 KM. Za podstawową Astrę z silnikiem Diesla trzeba zapłacić 20 260 euro, czyli o 1 100 euro mniej niż za podstawową wersję wysokoprężną obecnego modelu. Emisja CO2 w przypadku wszystkich wersji z 6‑biegową przekładnią manualną nie przekracza 99 g/km. Jak dotąd mistrzem efektywności wśród wersji nowej Astry jest samochód z silnikiem o mocy 81 kW/110 KM, zużywający zaledwie 3,4 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, co odpowiada emisji CO2 w ilości 90 g/km. Najmocniejsza wysokoprężna wersja nowej Astry jest napędzana silnikiem 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM, wprowadzonym wiosną bieżącego roku już w obecnym modelu. Dzięki znacznie obniżonej masie nowa Astra jest także wyraźnie oszczędniejsza i bardziej ekologiczna od poprzedniczki w porównywalnej wersji — odpowiednie wartości to tylko 3,7 litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym (poprzednio 3,9 l) oraz 99 gramów CO2 na kilometr (poprzednio 104 g). Jednocześnie samochód lepiej przyspiesza - osiągnięcie 100 km/h ze startu zatrzymanego zajmuje mu 9,6 sekundy (o 0,7 s krócej) - a przede wszystkim jest bardziej elastyczny: zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu trwa 8,2 sekundy, czyli o całą sekundę krócej.
Doskonale skomunikowany i multimedialny
Nowa Astra jest wzorowym przykładem na to, jak firma Opel realizuje ambicję upowszechniania technologii i innowacji z wyższych segmentów poprzez oferowanie ich w bardziej przystępnych cenach. Astra nowej generacji jest pierwszym modelem Opla, który będzie oferowany z osobistym asystentem łączności i usług Opel OnStar od początku obecności na rynku. Opel OnStar zapewnia użytkownikowi dostęp do szerokiej gamy usług podnoszących bezpieczeństwo i komfort, takich jak system automatycznego reagowania na zderzenie, pomoc drogowa oraz mobilny punkt dostępowy do Internetu Wi-Fi 4G LTE. W wersjach wyposażenia Dynamic i INNOVATION system Opel OnStar będzie montowany standardowo (w wersjach Essentia i Enjoy stanowi opcję). Przez pierwsze 12 miesięcy abonenci będą mogli korzystać z usług OnStar bez dodatkowych opłat.
Ponadto w nowej Astrze zadebiutują także systemy multimedialne IntelliLink nowej generacji. IntelliLink Radio R 4.0 jest standardem we wszystkich wersjach wyposażenia od Enjoy wzwyż. System ma 7‑calowy ekran dotykowy, moduł Bluetooth i jest kompatybilny z interfejsami Android Auto i Apple CarPlay, które ułatwiają korzystanie z funkcji smartfona w samochodzie. To pierwsze takie rozwiązanie w klasie samochodów kompaktowych. Nowy, bardziej rozbudowany system IntelliLink Navi 900 z dużym 8‑calowym ekranem dotykowym i nawigacją obejmującą ponad 30 krajów europejskich jest opcją, którą można zamówić do każdej wersji nowej Astry.
Prestiżowe technologie w przystępnych cenach
W nowej Astrze dostępna będzie jeszcze jedna absolutna nowość podnosząca bezpieczeństwo. Po raz pierwszy w segmencie kompaktowym firma Opel wprowadza przełomowe i opatentowane matrycowe reflektory LED IntelliLux® nowej generacji. Technologia - dotychczas zarezerwowana dla luksusowych modeli najbardziej prestiżowych marek - umożliwia korzystanie ze świateł drogowych bez oślepiania innych użytkowników drogi. Zważywszy na fakt, że ponad 200 000 egzemplarzy Astry poprzedniej generacji było wyposażonych w reflektory adaptacyjne BiXenon AFL+, jest wysoce prawdopodobne, że nabywcy nowej Astry będą chętnie decydować się na jeszcze skuteczniej podnoszący bezpieczeństwo i komfort system IntelliLux LED®.
Oprócz systemu Opel OnStar i matrycowych reflektorów LED IntelliLux LED® właściciele nowej Astry otrzymają do dyspozycji szereg innych systemów wspomagających kierowcę oraz podnoszących bezpieczeństwo i komfort jazdy. Wiele z tych systemów nie było dotychczas oferowanych w segmencie kompaktowym. Przednia kamera Opel Eye trzeciej generacji oraz system rozpoznawania znaków drogowych, asystent pasa ruchu z ostrzeżeniem przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu, a także monitorowanie odległości od poprzedzającego samochodu i alarm kolizyjny z funkcją hamowania przedkolizyjnego sprawiają, że jazda nową Astrą jest nie tylko bardziej komfortowa, ale i bezpieczniejsza.
Na uwagę zasługują także ergonomiczne przednie fotele przetestowane i certyfikowane przez AGR (Kampanię na rzecz zdrowych pleców). W ten sposób firma Opel kontynuuje tradycję montowania bardzo dobrych i niedrogich, ergonomicznych foteli w swoich samochodach. Teraz ich konstrukcję wzbogacono o dodatkowe i rzadko spotykane w klasie kompaktowej funkcje podnoszące komfort, takie jak masaż, wentylacja i regulacja szerokości siedziska.
Zupełnie nowy Opel Astra jest więc nie tylko lżejszy, zwrotniejszy i bardziej efektywny. Jest on także bardziej oszczędny, wygodniejszy, bezpieczniejszy i atrakcyjniejszy w porównaniu z poprzednimi generacjami - dzięki zaawansowanym technicznym innowacjom i bardzo atrakcyjnej cenie w segmencie samochodów kompaktowych.
Informacja dotyczy rynku niemieckiego i jest aktualna na dzień publikacji. Oferta na rynek polski zostanie ogłoszona w późniejszym terminie.