Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
altLipiec przyniósł wyraźny wzrost liczby rejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku oraz spadek w stosunku do poprzedniego miesiąca, informuje IBRM Samar.

Wynik skumulowany (po siedmiu miesiącach 2013 r.) po raz pierwszy od kilku miesięcy jest wyższy w porównaniu z analogicznym okresem 2012 r. Co więcej, rezultat lipcowy jest najwyższy dla tego miesiąca od wielu lat.

Czy zatem obserwowany wzrost liczby rejestracji oznacza, że polski rynek wkroczył na ścieżkę wzrostu i pozostanie na niej już dłużej? Niestety, nic na to nie wskazuje. Na optymizm jest jeszcze za wcześnie, gdyż cieniem na tych optymistycznych danych kładą się dwa czynniki: zjawisko rejestrowania przez dealerów aut „na siebie” oraz przybierający na sile reeksport samochodów, z których część rejestrowana jest tymczasowo na terenie Polski, a następnie sprzedawana za granicę. Reeksportowi sprzyja słaby złoty. IBRM Samar szacuje, że skala tego zjawiska w tym roku może przekraczać poziom 10%. Reeksport co prawda poprawia statystyki sprzedaży poszczególnych marek, ale nie wpływa, szczególnie w dłuższym okresie, na ożywienie polskiego rynku. Przeciwnie stwarza złudne wrażenie, że rynek ten się rozwija, podczas gdy w rzeczywistości panuje na nim w najlepszym razie stagnacja.

Według danych CEP, w lipcu 2013 roku zarejestrowano w Polsce 27 957 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,T, czyli o 17,67% (+4 198 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 3,15% (909 sztuk) mniej niż w czerwcu. Dane skumulowane (195 410 sztuk) wykazują po siedmiu miesiącach wzrost sprzedaży o 1,37% (2 644 sztuki), po raz pierwszy od lutego br.

Po uwzględnieniu zjawiska reeksportu wyniki rejestracji samochodów osobowych i dostawczych w lipcu są niższe. W ubiegłym miesiącu szacowany poziom reeksportu wyniósł 3 tys. sztuk, co sprawia, że na rynku polskim pozostało 24 957 aut osobowych i dostawczych, o 12,88% więcej niż w lipcu 2012 roku, po odliczeniu 1 650 aut zarejestrowanych wówczas na polskim rynku a następnie wywiezionych za granicę.

Zeszłomiesięczny rezultat jest niższy od czerwcowego o 1,60%. Skorygowane dane skumulowane po siedmiu miesiącach (176 515 szt.) wykazują spadek o 2,39% wobec analogicznie skorygowanych danych za okres styczeń-lipiec 2012 roku.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Według danych CEP, w lipcu 2013 roku zarejestrowano w Polsce 24 835 samochodów osobowych, o 19,23% (+4 005 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 1,46% mniej (369 sztuk) niż w czerwcu.
Dane skumulowane wykazują po siedmiu miesiącach wzrost sprzedaży. W sumie, według CEP, od początku roku zarejestrowano w Polsce 172 325 samochodów osobowych, o 1,65% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. W 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 21 427 aut tej marki, o 0,06% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w polskim rynku samochodów osobowych wyniósł 12,43%. Na pozycji wicelidera utrzymał się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 16 060 sztuk, o 18,52% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,32%. Na trzecim miejscu utrzymuje się Toyota. W 2013 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 13 455 samochodów, o 8,00% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,81%.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.
WAMECH P. A. WĄSIK Sp. J.
ISRINGHAUSEN Sp. z o.o.
1Logistics Żuralski Sp. z o.o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
Gotec Plastics Polska sp. z o.o.