Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Z analizy wstępnych danych pozyskanych z systemu CEP wynika, że w styczniu zarejestrowano 19 966 samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową.

Wynik ten oznacza spadek na przestrzeni roku o 8,77% (-1 919 sztuk), a w porównaniu do grudnia ubiegłego roku - o 51,92% -21 560 sztuk). 

Obserwowany spadek liczby rejestracji w styczniu, zgodny z wcześniejszymi prognozami, to efekt oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których najistotniejsze wydają się być dwa: zmiana w podatku VAT, dotycząca zarówno klientów instytucjonalnych, jak i osób fizycznych kupujących auta do prywatnego użytku; oraz wejście w życie normy EURO V, która stawia wyższe wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co wg zapowiedzi mediów miało wiązać się z ewentualną podwyżką cen oferowanych samochodów. Co prawda, już w ubiegłym roku w ofercie producentów znajdowały się auta spełniające wymagania określone najnowszą normą i ich cena nie odstawała zbytnio od cen innych, konkurencyjnych aut na rynku, jednak wiele osób obawiało się podwyżki, co było istotnym argumentem na rzecz przyspieszenia decyzji o zakupie. Spadku nie zdołały zrekompensować nawet liczne wyprzedaże modeli 2010 roku, oferowanych po promocyjnych cenach.

W styczniu 2011 roku zarejestrowano tylko 1 154 auta z „kratką”, o 94,43% mniej niż w grudniu ubiegłego roku (-19 554 sztuki). Samochody osobowe z homologacją ciężarową stanowiły w tym miesiącu prawie 6% wszystkich zarejestrowanych aut osobowych (w grudniu – 49,86%), a w ciągu 12 miesięcy 2010 roku – 30,53% rynku.

Tak drastyczny spadek sprzedaży samochodów z homologacją ciężarową spowodowany jest zawieszeniem możliwości odliczenia całości podatku VAT.

Wśród dostawców samochodów z „kratką” liderem rejestracji w styczniu była Skoda (189 sztuk). Drugie miejsce zajął Ford (111 sztuk). Toyota awansowała na 3. pozycję (90 sztuk), a Nissan - na 4. (81 sztuk). Na 5. pozycji znalazł się Peugeot (80 sztuk).

Chociaż wydawało się, że podobnie jak w grudniu liczba zarejestrowanych aut będzie wyższa od liczby deklarowanych przez producentów oraz importerów jako sprzedane, to jednak finalny wynik rejestracji w styczniu jest mniejszy od deklaracji producentów o 19,03%, czyli o 4 692 sztuki. Zjawisko to po raz kolejny można tłumaczyć przesunięciem w czasie momentu rejestracji, utrzymującego się w niewielkiej skali zjawiska reeksportu, co jest związane z wahaniami kursu złotego oraz tzw. „push-u”, czyli „przesunięcia” zapasów z magazynu producenta na place dealerów.

W zestawieniu styczniowych danych sprzedażowych z rejestracjami aż 13 marek wykazuje dość dużą 3-cyfrową różnicę na niekorzyść rejestracji, m.in.: Skoda (aż o 822 aut więcej sprzedanych niż zarejestrowanych), Fiat (485 sztuk), BMW (422 sztuki), Nissan (383 sztuki) i Kia (360 sztuk).

W styczniu 2011 roku najwięcej samochodów zarejestrowała Skoda (2 465 sztuk). Drugie miejsce w rankingu rejestracji zajmuje Opel (1 861 szt.). Na 3. miejscu plasuje się Fiat (1 754 szt.), Toyota zajęła miejsce 4. (1 696 szt.), a Renault 5. (1 468 szt.).

W rankingu 15 najczęściej rejestrowanych marek w styczniu 6 producentów poprawiło wyniki r/r. W porównaniu do wyników z grudnia Opel awansował na 2. miejsce kosztem Forda, który spadł na 7. pozycję. Fiat awansował z pozycji 5. na 3., a Renault z miejsca 7. na 5. Co ciekawe, zaraz za pierwszą piątką uplasował się Hyundai z liczbą 1236 zarejestrowanych aut, a tuż za nim Ford (1 198 szt.). Volkswagen, który w ubiegłorocznych statystykach zajmował 6. pozycję znalazł się na pozycji 8. W dole tabeli zadebiutował Chevrolet na 12. pozycji. Poza pierwszą 15. wypadło Mitsubishi.

Więcej w serwisie IBRM Samar.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
Lubricant Polska Sp. z o.o.
SJM EUROSTAT SAS
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
Deltax Programming Sp. z o.o.
GABEC