Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
samarW minionym roku z polskich salonów wyjechało 320 010 aut osobowych, czyli dokładnie o 3 sztuki więcej niż w 2008 r. - poinformował IBRM Samar.

Teoretycznie więc sytuacja jest niezła, ale wyniki sprzedaży nie oddają faktycznego stanu rynku. Bazując na danych z lat ubiegłych, można oszacować, że w grudniu zarejestrowanych zostanie około 27 tys. samochodów osobowych, w tym 7 tys. z homologacją ciężarową. Wynik roczny, uwzględniający ok. 3 100 samochodów osobowych kupionych przez policję i inne służby mundurowe, przekroczy zatem poziom 273 tys. sztuk, co oznacza realny spadek rynku polskiego o ok. 13,5%, porównując dane rejestracyjne za 2009 do 2008 roku.

Ze względu na masową skalę zjawiska samochodowej turystyki zakupowej w 2009 r. wystąpiła w Polsce bardzo duża różnica między liczbą sprzedanych aut a faktycznie zarejestrowanych.  Z szacunków IBRM Samar wynika, że reeksport w całym roku sięgnął ok. 45 tys. aut, które z polskich salonów wyjechały do klientów z Niemiec czy Słowacji. Faktyczny poziom reeksportu może być jednak wyższy, bo część z aut, choć wyjechały z kraju, to nadal figuruje jako tymczasowo zarejestrowane. Dotyczy to samochodów zarejestrowanych w drugiej połowie 2009 r., ponieważ dane za pierwsze półrocze zostały już zweryfikowane.

Zgodnie z danymi zapisanymi w Centralnej Ewidencji Pojazdów w okresie 11 miesięcy Polacy zarejestrowali 246,7 tysiąca samochodów osobowych i osobowych z homologacją ciężarową. Od stycznia do końca listopada firmy (w tym instytucje państwowe) zarejestrowały 118,2 tys. samochodów. Do liczby tej należy dodać około 3 tys. aut kupionych przez MSWiA na potrzeby policji i służb, które nie są ewidencjonowane w podstawowym zbiorze CEP. Wśród samochodów kupionych przez firmy 35 308 egzemplarzy to auta osobowe posiadające homologację ciężarową (tzw. auta z ?kratką?), przeznaczone do przewozu 4 lub więcej osób i jednocześnie dające uprawnienie do odliczenia pełnego podatku VAT. W porównaniu do roku poprzedniego sprzedaż do firm zmniejszyła się o niecałe 9%. Pomimo notowanego spadku, ich udział w całej liczbie zarejestrowanych na polskim rynku aut wyniósł 49,1% wobec 46,6% rok wcześniej. Udział zakupów flotowych bez uwzględnienia aut z kratką wyniósł 34,8%. Obserwowany spadek sprzedaży to m.in. rezultat programów oszczędnościowych i restrukturyzacyjnych wdrożonych w firmach, zwłaszcza w polskich oddziałach zachodnich firm, uruchomionych w wyniku pogarszającego się stanu gospodarki, a także problemów związanych z dostępnością do kredytów.

Chociaż w Polsce ze względu na znacznie mniejszą wielkość rynku nie będzie tak dramatycznie, to w 2010 r. sukcesem byłoby uzyskanie sprzedaży na poziomie 300 tys. aut, o ok. 6% niższym w porównaniu do roku 2009.  Z jednej strony można więc spodziewać się spadku sprzedaży, z drugiej jednak pojawia się szansa na nieznaczną poprawę wyników rejestracyjnych, a co za tym idzie zmniejszenie różnicy między danymi CEP a deklarowaną przez producentów sprzedażą. Potencjalny wzrost liczby rejestrowanych aut byłby zasługą klientów instytucjonalnych.

Na pozycji lidera polskiego rynku umocniła się i to bardzo wyraźnie w ciągu minionego roku Skoda. Sprzedaż skumulowana czeskich aut wyniosła od początku roku 37 944 sztuki. Ponad 15-procentowy wzrost w tym czasie pozwolił zwiększyć udział marki w rynku z 10,3 do 11,9%. W grudniu salony samochodowe Skody opuściło ponad 3,3 tysiąca aut, co oznacza niewielki wzrost w stosunku do ubiegłego roku o 0,8%.

Na drugim miejscu listy ponownie uplasował się Fiat, którego samochody znalazły 31 740 nabywców, o 8,6% więcej niż rok wcześniej. Fiat umocnił swoją pozycję na rynku (udział wzrósł z 9,1 do 9,9%). W zestawieniu miesięcznych wyników w grudniu zajmuje dopiero szóstą lokatę, chociaż rezultat w wysokości 2 359 aut jest o 1,2% większy niż przed rokiem.

Trzecią pozycję zachowała na koniec roku Toyota, ale wykazała stosunkowo dotkliwy spadek sumarycznej sprzedaży - wynik od początku roku w wysokości 27 821 sztuk jest o 20,2% mniejszy niż uzyskany w poprzednim roku. Grudniowa sprzedaż ponad 2,5 tysiąca aut (drugi rezultat miesięcznego zestawienia) złagodziła wcześniejszą tendencję o 2 pproc. (po jedenastu miesiącach spadek wynosił 22,0%). Niemniej japońska marka zmniejszyła swój udział w polskim rynku z 10,9 do 8,7%.

Więcej w serwisie IBRM Samar.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

METCHEM Sp. z o.o.
Impel Group
RADMOT Sp. z o.o.
ProfilGate
Nifco Poland Sp. z o.o.
PILOUS Packaging Polska Sp. z o.o.