Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Październik 2010 był kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży. Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami, sprzedaż samochodów osobowych wzrosła o 8,86% w porównaniu do września i aż o 20,31% w porównaniu do października ubiegłego roku.

W sumie producenci poinformowali o sprzedaży w październiku ponad 30 tysięcy aut. Lepsze wyniki uzyskane przez producentów w miesiącu przyczyniły się do poprawy wyników skumulowanych, chociaż wciąż odniesione do rezultatów uzyskanych w analogicznym okresie 2009 roku wykazują lekki spadek.

Niemniej jednak, w okresie styczeń – październik 2010 dealerzy i producenci sprzedali 263 703 samochodów, o 0,40% mniej niż w rok wcześniej. Pomimo utrzymującego się spadku, wynik ten należy uznać za dobry, gdyż jeszcze miesiąc wcześniej spadek oscylował wokół poziomu 2,5%.

Obserwowana poprawa to efekt oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których najistotniejsze wydają się być: zapowiedź zmian w podatku VAT, dotyczących zarówno klientów instytucjonalnych, jak i osób fizycznych kupujących auta do prywatnego użytku, a także wejście w życie normy EURO V, która stawia wyższe wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co wg zapowiedzi mediów może się wiązać z ewentualną podwyżką cen oferowanych samochodów. Co prawda, już dziś w ofercie producentów znajdują się auta spełniające wymagania określone najnowszą normą i ich cena nie odstaje zbytnio od cen innych, konkurencyjnych aut na rynku, jednak wiele osób obawia się podwyżki, co jest istotnym argumentem na rzecz przyspieszenia decyzji o zakupie.

Niepewna sytuacja gospodarcza potwierdzona działaniami rządu w zakresie poszukiwania możliwości zwiększenia dochodów budżetowych oraz niezbyt korzystny kurs euro do złotego wydaje się mieć dzisiaj zdecydowanie mniejsze znaczenie.

Istotną rolę w obserwowanym wzroście odgrywają firmy, czyli tzw. klienci instytucjonalni. Ich udział w rynku znacząco się zwiększył. Na koniec września kupili oni ponad 61% wszystkich sprzedanych przez producentów aut. Dziś ten udział może być nawet nieco wyższy, gdyż sprzedaż aut „z kratką”, istotnego produktu, znajdującego się w ofercie producentów, zwiększa się. Zmiany zapowiedziane przez Ministerstwo Finansów w istotny sposób ograniczą korzystną ofertę aut dla przedsiębiorców,  zapewniającą możliwość odpisu pełnej wartości podatku VAT. Dlatego też wiele firm, szczególnie małych, w tym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, chcąc skorzystać z okazji zakupu tańszego samochodu przyspieszyło decyzję zakupową. „Auta z kratką”, czyli samochody osobowe posiadające homologację ciężarową uprawniającą do wspomnianego już odpisu, stanowią obecnie ponad 48% wszystkich samochodów zakupionych przez przedsiębiorców.

Ponad 57% samochodów zakupionych / pozyskanych  przez przedsiębiorców sfinansowały firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego. Ponad 21% aut przedsiębiorcy kupili za gotówkę lub sfinansowali kredytem. Zakupy dealerów stanowiły niecałe 14% całości sprzedaży na rynek polski, natomiast zakupy producentów 1,05%.

Obserwowany aktualnie wzrost zakupów poprzedzających zmiany będzie stanowił istotny problem w roku przyszłym. Znaczne ograniczenia w korzystnej ofercie dla przedsiębiorców oraz wcześniejsze zakupy realizowane w tym roku, będące swoistą ucieczką przed podwyżką kosztów, staną się podstawą spadku sprzedaży w roku 2011. Wg prognoz liczba samochodów zarejestrowanych na rynku polskim w ciągu roku może zmniejszyć się nawet do poziomu 250 tysięcy sztuk. Na razie jednak można się spodziewać, że wynik tegoroczny przekroczy poziom notowany w roku ubiegłym, który wyniósł ponad 320 tysięcy sprzedanych samochodów.

W październiku 2010 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 30 380 sztuk, o 8,86% (2 472 sztuki) więcej niż w poprzednim miesiącu i o 20,31% (5 129 sztuk) więcej niż rok wcześniej. Sumaryczna sprzedaż po 10 miesiącach roku wynosi 263 703 auta i jest to o 0,40%       (1 055 sztuk) mniej niż przed rokiem. Warto zauważyć, że na koniec września odnotowano spadek sprzedaży na poziomie 2,58%, tak więc dotychczasowa malejąca tendencja wyraźnie wyhamowała.

W gronie piętnastu najpopularniejszych marek 8 wykazało spadek tegorocznej sprzedaży, przy czym 5 z nich zajmuje 5 pierwszych miejsc na liście rankingowej. Należy jednak podkreślić, że niemal wszystkie złagodziły wskaźniki spadku w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Kolejność na liście najpopularniejszych wśród polskich klientów marek nie uległa większej zmianie. Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. Skumulowana sprzedaż czeskiego producenta, w wysokości ponad 30 tysięcy sztuk, jest o 2,03% mniejsza niż rok wcześniej. Udział Skody w polskim rynku wynosi 11,57%.

Na pozycję wice lidera awansował Volkswagen, który wyprzedził Fiata. Niemiecki producent sprzedał od początku roku niemal 22 tys. sztuk – zaledwie o 0,80% mniej niż w ubiegłym roku. W konsekwencji udział Volkswagena w rynku wyniósł 8,29%.

Z drugiego na trzecie miejsce spadł Fiat. Łączna sprzedaż włoskich aut wyniosła na koniec października 21,3 tys. sztuk, o 20,85% mniej niż przed rokiem (to największy spadek wśród piętnastu notowanych marek). Od wice lidera dzieli już Fiata dystans 524 sztuk. Udział włoskiego producenta w polskim rynku wyniósł 8,09%.

Sklasyfikowany na 4. lokacie Ford znalazł od początku roku 21 198 polskich klientów, o 5,82% mniej niż w ubiegłym roku.  Po dziesięciu miesiącach 2010 roku dział Forda w rynku wyniósł 8,04%.

Piąta pozycja należy do Toyoty, która sprzedała dotychczas ponad 19,6 tys. aut, o 16,58% mniej niż rok wcześniej. Udział japońskiej marki w polskim rynku wyniósł 7,44%. Spośród marek sklasyfikowanych na dalszych lokatach największą dynamiką wzrostu sprzedaży wyróżniają się Citroen (11. miejsce, 10,4 tys. sztuk, +31,96%) oraz Nissan (12. miejsce, 10 tys. sztuk,  +25,75%).
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Shapers’ Polska Sp. z o.o.
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.
1Logistics Żuralski Sp. z o.o.
GREG-PLAST
Craemer GmbH
TIMRET Sp. z o.o.