Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Kolejny miesiąc 2010 – kolejny wzrost sprzedaży. We wrześniu, zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami, sprzedaż samochodów osobowych wzrosła i to aż o 23,4% w porównaniu do sierpnia i o 12,13% w porównaniu do września ubiegłego roku. W sumie producenci poinformowali o sprzedaży niemal 28 tysięcy aut.

Lepsze wyniki uzyskane przez producentów w miesiącu przyczyniły się do poprawy wyników skumulowanych, chociaż wciąż odniesione do rezultatów uzyskanych w analogicznym okresie 2009 roku wykazują spadek.

Niemniej jednak, w okresie styczeń – wrzesień 2010 dealerzy i producenci sprzedali 233 326 samochodów, o 2,58% mniej niż w rok wcześniej. Pomimo utrzymującego się spadku, wynik ten należy uznać za dobry, gdyż jeszcze miesiąc wcześniej spadek oscylował wokół poziomu 5%.

Obserwowana poprawa to efekt oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których najistotniejsze wydają się być: zapowiedź zmian w podatku VAT, dotyczących zarówno klientów instytucjonalnych, jak i osób fizycznych kupujących auta do prywatnego użytku, a także wejście w życie normy EURO V, która stawia wyższe wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co wg zapowiedzi mediów może się wiązać z ewentualną podwyżką cen oferowanych samochodów. Co prawda, już dziś w ofercie producentów znajdują się auta spełniające wymagania określone najnowszą normą i ich cena nie odstaje zbytnio od cen innych, konkurencyjnych aut na rynku, jednak wiele osób obawia się podwyżki, co jest istotnym argumentem na rzecz przyspieszenia decyzji o zakupie.

Niepewna sytuacja gospodarcza potwierdzona działaniami rządu w zakresie poszukiwania możliwości zwiększenia dochodów budżetowych oraz niezbyt korzystny kurs euro do złotego wydaje się mieć dzisiaj zdecydowanie mniejsze znaczenie.

Istotną rolę w obserwowanym wzroście odgrywają firmy, czyli tzw. klienci instytucjonalni. Ich udział w rynku znacząco się zwiększył. Na koniec sierpnia kupili oni niemal 55% wszystkich sprzedanych przez producentów aut. Dziś ten udział może być nawet nieco wyższy, gdyż sprzedaż aut „z kratką”, istotnego produktu, znajdującego się w ofercie producentów, zwiększa się. Zmiany zapowiedziane przez Ministerstwo Finansów w istotny sposób ograniczą korzystną ofertę aut dla przedsiębiorców,  zapewniającą możliwość odpisu pełnej wartości podatku VAT. Dlatego też wiele firm, szczególnie małych, w tym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, chcąc skorzystać z okazji zakupu tańszego samochodu przyspieszyło decyzję zakupową. „Auta z kratką”, czyli samochody osobowe posiadające homologację ciężarową uprawniającą do wspomnianego już odpisu, stanowią obecnie ponad 53% wszystkich samochodów zakupionych przez przedsiębiorców.

Ponad 60% samochodów zakupionych / pozyskanych  przez przedsiębiorców sfinansowały firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego. Niemal 30% aut przedsiębiorcy kupili za gotówkę lub sfinansowali kredytem. Zakupy dealerów stanowiły niecałe 9% całości sprzedaży na rynek polski, natomiast zakupy producentów 1,4%.

Obserwowany aktualnie wzrost zakupów poprzedzających zmiany będzie stanowił istotny problem w roku przyszłym. Znaczne ograniczenia w korzystnej ofercie dla przedsiębiorców oraz wcześniejsze zakupy realizowane w tym roku, będące swoistą ucieczką przed podwyżką kosztów, staną się podstawą spadku sprzedaży w roku 2011. Wg prognoz liczba samochodów zarejestrowanych na rynku polskim w ciągu roku może zmniejszyć się nawet do poziomu 250 tysięcy sztuk. Na razie jednak można się spodziewać, że wynik tegoroczny przekroczy poziom notowany w roku ubiegłym, który wyniósł ponad 320 tysięcy sprzedanych samochodów.

We wrześniu 2010 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 27 908 sztuk. To o 23,35% (5 283 sztuki) więcej niż w poprzednim miesiącu i o 12,13% (3 020 sztuk) więcej niż rok wcześniej. Sumaryczna sprzedaż po 9 miesiącach roku wynosi 233 326 aut i jest to o 2,58% (6 181 sztuk) mniej niż przed rokiem. Warto zauważyć, że na koniec sierpnia odnotowano spadek sprzedaży na poziomie 4,3%, tak więc dotychczasowa malejąca tendencja wyraźnie wyhamowała.

W gronie piętnastu najpopularniejszych marek 9 wykazało spadek tegorocznej sprzedaży, przy czym 6 z nich zajmuje 6 pierwszych miejsc na liście rankingowej. Należy jednak podkreślić, że niemal wszystkie złagodziły wskaźniki spadku w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Kolejność na liście najpopularniejszych wśród polskich klientów marek nie uległa zmianie. Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. Samochody czeskiego producenta znalazły we wrześniu ponad 3,3 tys. nabywców, co oznacza prawie 30-procentowy wzrost w porównaniu do sierpnia i niewielki spadek w stosunku do września ub. roku (-2,8%). Skumulowana sprzedaż czeskich aut, w wysokości blisko 27 tysięcy sztuk, jest o 3,6% mniejsza niż rok wcześniej. Udział Skody w polskim rynku zmniejszył się minimalnie na przestrzeni roku – z 11,7 do 11,6%.

Na pozycji wice lidera pozostał Fiat. O ile wrześniowa sprzedaż marki – 2 080 aut – była większa od sierpniowej (+35,8%), w porównaniu do poprzedniego roku odnotowano spadki. Miesięczny wynik jest o 15,5% mniejszy, a sumaryczny – 19,2 tys. sztuk – o 22,2% mniejszy niż w ubiegłym roku. W konsekwencji udział Fiata w rynku zmniejszył się w ciagu roku z 10,3 do 8,2%.

Na trzecim miejscu uplasował się ponownie Volkswagen. Łączna sprzedaż niemieckich aut wyniosła na koniec września 19,1 tys. sztuk, o 3,6% mniej niż przed rokiem. Dystans do wice lidera zmniejszył się obecnie do 60 sztuk. Na uwagę zasługuje wynik miesięcznej sprzedaży VW w wysokości 2 496 sztuk, o 25,2% więcej niż w sierpniu i o 22,8% więcej niż przed rokiem.

Sklasyfikowany na 4. lokacie Ford znalazł we wrześniu 2 520 nabywców na swoje samochody; to drugi – po Skodzie – rezultat miesięcznego zestawienia. Oznacza wzrost o 37,6% m/m i o 13,0% r/r. W ciągu trzech kwartałów na zakup aut Forda zdecydowało się 18,9 tys. polskich klientów, a ponad 7-procentowy spadek sprzedaży spowodował zmniejszenie udziału w rynku z 8,5 do 8,1%.

Piąta pozycja należy do Toyoty, która sprzedała dotychczas 17,9 tys. aut, o 18,0% mniej niż rok wcześniej. Wrześniowy wynik przekroczył 2 tysiące sztuk, jest o 2,8% większy niż uzyskany w sierpniu, ale o 3,8% mniejszy od ubiegłorocznego. Udział japońskiej marki w polskim rynku zmniejszył się w porównaniu z poprzednim rokiem z 9,1 do 7,7%.

Spośród marek sklasyfikowanych na dalszych lokatach największą dynamiką wzrostu sprzedaży wyróżniają się Dacia (18. miejsce, 3,6 tys. sztuk, +104,9%) i Land Rover (26. miejsce, +104,6%), a także Subaru (+52,8%) czy Porsche (+86,1%).
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
Alucrom Sp. z o.o.
Lubricant Polska Sp. z o.o.
WAMECH P. A. WĄSIK Sp. J.
Kempny Komponenty
ANT Solutions Sp. z o.o.