Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA

Solaris w trakcie październikowych targów TRAKO w Gdańsku oraz Busworld Europe w Kortrijk przedstawił kolejne nowości produktowe.

Po raz pierwszy szerokiej publiczności zaprezentowano niskopodłogowy tramwaj Solaris Tramino oraz dwunastometrową wersję autobusu hybrydowego Solaris Urbino 12 Hybrid.

TRAKO 2009 i premiera tramwaju Solaris Tramino

Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO w Gdańsku były scenerią dla światowej premiery pierwszego pojazdu szynowego z logo Solarisa. W samo południe 14 października Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus & Coach S.A., przeciął wstęgę w drzwiach nowego pojazdu oficjalnie prezentując tramwaj Solaris Tramino.

- W historii naszej firmy otwiera się nowy rozdział. Po sukcesach na rynku autobusów i trolejbusów, teraz wkraczamy na rynek pojazdów szynowych. Wszytko wskazuje na to, że już wkrótce zdobędziemy zamówienie na pierwsze Solarisy Tramino. Mogę zapewnić naszych przyszłych klientów, że produkowane przez nas tramwaje będą prezentować najwyższy poziom jakości i rozwiązań technicznych - powiedział Krzysztof Olszewski.

Najnowocześniejszy tramwaj na polskim rynku to jednoprzestrzenny, pięcioczłonowy, przegubowy pojazd o długości 31,7 metra. Jest w pełni niskopodłogowy: pozbawiony stopni zarówno przy wejściu, jak i wewnątrz a jego przestronne wnętrze umożliwia swobodne poruszanie się po całym pojeździe.

Wyjątkowo silną stroną Tramino jest design - zarówno pod kątem ergonomii, jak i estetyki. Zalety pierwszego doceni motorniczy: na uwagę zasługuje regulowana wysokość pulpitu, co w pojazdach szynowych jest ogromną rzadkością oraz specjalny fotel dla prowadzącego pojazd, wyposażony w sterowniki zintegrowane z podłokietnikami fotela. W kabinie motorniczego do minimum ograniczono liczbę przycisków, które zostały przesunięte na pulpit boczny. Wszystko po to, aby nie rozpraszać uwagi osób sterujących pojazdem. Innowacyjny system oświetleniowy sufitu Tramino, półprzezroczyste oparcia foteli, duże okna oraz jasne i ciepłe kolory materiałów użytych do wykończenia wnętrza tramwaju, sprawiają że przestrzeń pasażerska jest niezwykle przyjazna dla podróżujących Tramino.

Mocna i wytrzymała konstrukcja Solarisa Tramino czyni z niego pojazd świetnie sprawdzający również na torowiskach o stosunkowo złym stanie technicznym. Zastosowane w pojeździe superkondensatory pozwalają ograniczyć zużycie energii elektrycznej nawet o 20-30%. Korzyści z tego rozwiązania czerpie zarówno przewoźnik, jak i środowisko naturalne.

Zaprezentowany podczas targów TRAKO Solaris Tramino jest wstępem do całej rodziny pojazdów szynowych o różnych długościach i wyposażeniu. Najkrótszy z tramwajów będzie trzyczłonowym, niskopodłogowym pojazdem o długości 18,8 metra. Z kolei najdłuższe tramwaje marki Solaris mogą mieć znacznie więcej niż 31,7 metra - w zależności od wymagań klientów.

Busworld Europe 2009 i premiera Solarisa Urbino 12 Hybrid

Największa tegoroczna wystawa autobusów w Europie, odbywająca się co dwa lata w belgijskim Kortrijk, przyciągnęła tysiące odwiedzających. Niesłabnącym powodzeniem przez wszystkie dni targowe cieszyło się stoisko polskiego lidera rynku autobusowego, firmy Solaris Bus & Coach S.A. Producent, swoją obecność zaakcentował przyjazną dla środowiska technologią hybrydową, wykorzystaną tym razem w autobusie Solaris Urbino 12.

Trzy lata temu Solaris, jako pierwszy producent autobusowy w Europie wprowadził na rynek autobus przegubowy z napędem hybrydowym. W tym roku polski producent zaprezentował pojazd z napędem elektryczno-spalinowym w wersji dwunastometrowej.

Solaris Urbino 12 Hybrid bazuje na systemie amerykańskiej firmy Eaton. Oferowane przez nią rozwiązania z powodzeniem wykorzystywane są w samochodach użytkowych w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Chinach już ponad 1000 autobusów miejskich korzysta z systemu firmy Eaton. Osiągane tam wyniki eksploatacyjne jak i ekologiczne, sprawiły że kilka miesięcy temu Solaris rozpoczął współpracę z amerykańskim partnerem w celu opracowania europejskiej wersji dwunastometrowego autobusu hybrydowego.

Spalinową część układu hybrydowego stanowi Cummins ISBe o mocy 225 koni mechanicznych i pojemności 6,7 litra, spełniający normę emisji spalin EEV. Silnik spalinowy połączony jest z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 44 kW. Zautomatyzowana 6-cio biegowa skrzynia Eaton, przekazuje napęd na tylną oś autobusu. Dzięki takiemu rozwiązaniu autobus zużywa mniej paliwa.

Solaris Urbino 12 Hybrid poszerza ofertę firmy z zakresu pojazdów najprzyjaźniejszych środowisku stanowiących jednocześnie ekonomiczną alternatywę dla miejskich przewoźników.

- Od teraz w naszej ofercie znajdują się pojazdy hybrydowe zarówno w standardowej długości jak i przegubowe. Nasi klienci maja więc dużą możliwość wyboru. Nie oznacza to jednak że nie widzimy potencjału do dalszego rozwoju tych produktów. Cały czas prowadzimy prace badawczo-rozwojowe nad pojazdem w pełni elektrycznym. Chcielibyśmy wprowadzić jak najszybciej na rynek autobus napędzany wyłącznie energią elektryczną - powiedziała Solange Olszewska Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
Mondi Simet Sp. z o.o.
PILOUS Packaging Polska Sp. z o.o.
LINEX Sp. z o.o.
YETICO S.A.
METCHEM Sp. z o.o.