Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
sse10 lipca br. podczas 71. posiedzenia Sejmu RP, posłowie zadali pytania "dotyczące rezygnacji przez spółkę Fiat z inwestycji w fabryce w Tychach".

Poseł Jerzy Borkowski (Twój Ruch) dopytywał:
"Jakie są dalsze plany, jakie działania podejmie ministerstwo gospodarki, aby inwestycja w fabryce w Tychach została zrealizowana oraz zostały utrzymane miejsca pracy? Przypomnę, że utworzenie specjalnej strefy ekonomicznej wiąże się ze zwolnieniami z podatków, więc dla tego regionu, dla społeczeństwa, dla pracowników Fiata jest to bardzo ważna sprawa.
Czy obecnie trwają rozmowy i ustalenia z przedstawicielami koncernu Fiat Auto Poland w zakresie inwestycji w Tychach?
Jakie działania podejmie polski rząd, aby w strategii inwestycji koncernu znalazły się plany dla konkretnej fabryki?"

Odpowiedź Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki p. Ilony Antoniszyn-Klik.

" (...) Fiata jest dla nas cały czas przedmiotem bardzo in-tensywnej pracy. Mamy taką sytuację, że w tym roku - może wpierw cały obraz tej sytuacji przedstawię - tylko w tym roku, dzięki działaniom rządu i wszystkim działaniom wspierającym podejmowanym przez państwa posłów mamy już zapowiedź utworzenia 4 600 nowych miejsc pracy w branży automotive, część z nich także na Śląsku. Zgody, które wydajemy, szczególnie jeżeli się wiążą one z rozszerzeniem stref, mają na celu nie tylko tworzenie nowych miejsc pracy, ale też zabezpieczenie dotychczasowych. Wydane zezwolenia obejmują co najmniej 700 miejsc pracy, zabezpieczenie miejsc i tworzenie nowych, na samym Śląsku, a oczywiście są takie także w innych województwach.

Teraz przechodzę bezpośrednio do tematu Fiata. Osobiście tym tematem zajmuję się już bardzo długi czas. Formuła dofinansowania Fiata jest jedną z najszerszych, jakie zaproponował rząd polski kiedykolwiek jakiemukolwiek inwestorowi, podkreślający bardzo ważną rolę Fiata w polskiej gospodarce. Zarówno Fiat otrzymuje dofinansowanie z programu krajowego, jak i spółki Fiata otrzymują dofinansowanie z programów europejskich, bardzo znaczące, otrzymuje też Fiat zwolnienia podatkowe z tytułu stref, jak i z tytułu odpowiedniej umowy jeszcze z 90. lat zwalniającej z podatku nie w ramach strefy. Tak że pakiet pomocy dla Fiata jest najszerszy, jaki tylko można sobie wyobrazić. Wsparcie we wszystkich formach, jakie są teraz dostępne, zostało udzielone firmie Fiat.

Jest teraz taka sytuacja - w ramach bieżących kontaktów z firmą Fiat przekazano takie informacje - że nastąpiła tam bardzo głęboka restrukturyzacja. Pana pytanie też zawierało częściowo już odpowiedź w sobie jak gdyby co do wyzwań, które Fiat sobie stawia. Mianowicie ta głęboka restrukturyzacja, która miała miejsce, czyli redukcja z 4,5 tys. miejsc pracy do ponad 3 tys. miejsc pracy w ostatnim 1,5 roku, miała na celu zwiększenie efektywności kosztowej fabryki w Tychach, co też zwiększy jej konkurencyjność w porównaniu z innymi zakładami na świecie. I tak się stało. Ta fabryka jest teraz o wiele bardziej konkurencyjna, niżeli była, i jej zyski są znaczące.

Także mamy informację, że jeżeli chodzi o ilość zleceń, to co prawda nie ma ich na aż trzyzmianowy tryb pracy, ale jest więcej niż na 2 zmiany, więc fabryka pracuje w dni wolne od pracy po to, żeby w pełni zrealizować zlecenia, które idą do niej. Tak że jest zapewnione bezpieczeństwo zatrudnienia na pewno na najbliższe lata. Ale dla nas celem podstawowym było zdobycie nowego dużego zlecenia na model, ponieważ wiemy, że najwięcej zysków jest wtedy, kiedy cały samochód jest tworzony w danym miejscu. Taki nam przyświecał cel zarówno przy fabryce GM, jak i przy fabryce Volkswagena, i to udało się w tym roku sfinalizować.

Postanowiliśmy to sfinalizować także w przypadku Fiata. Dostajemy jasną odpowiedź - i tutaj jest taka data graniczna, którą postawiliśmy my, ale też trochę Komisja Europejska, inwestorom, że bardzo korzystne warunki będą do 30 czerwca, wtedy jesteśmy w stanie stworzyć takie podstawy do decyzji inwestycyjnej Fiata, żeby Fiat miał największą pomoc publiczną, jaka będzie możliwa w najbliższych latach - że Fiat bardzo poważnie podszedł do sprawy tego, czy jest w stanie do 30 czerwca takie decyzje podjąć. Dltego przygotowaliśmy się do rozszerzenia strefy, żeby mieli oni możliwość podjęcia tej decyzji w najlepszych dla siebie warunkach, i w tym roku doszło do zatwierdzenia grantów rządowych, co zostało przygotowane wcześniej, i zapewnienia o polskiej współpracy badawczo-rozwojowej. Wiemy, że  tutaj mamy jasną informację, którą chciałbym przedstawić, a która została nam przekazana przez Fiata - odpowiedź nie była informacją o tym, że Fiat nie chce inwestować w Polsce, tylko była to odpowiedź, że nie zdąży on skorzystać z pomocy oferowanej do 30 czerwca, to znaczy że nie będzie mógł skorzystać z tego najlepszego pakietu pomocy dla siebie, ponieważ nie ma do tej pory decyzji zarządu Fiata, ale już Fiata Chryslera, na temat całego zestawu fabryk, które będą produkowały dla niego na całym świecie.

My jako rząd nie jesteśmy w stanie wchodzić już w sprawy wewnętrzne, w sprawy zarządzania firmy. Firma musi, restrukturyzując się odpowiednio, podejmować kroki zgodne ze swoimi długofalowymi planami. I nam jasno w wielu rozmowach powiedziano, że swój główny rynek rozwojowy Fiat widzi jednak w Stanach Zjednoczonych. Europa nie jest jeszcze w stanie zapewnić (...)

(...) Jasno nam powiedziano także, że zbyt samochodów, które są produkowane w Polsce, na polskim rynku jest bardzo mały. Grubo ponad 90% samochodów produkowanych w Polsce przez Fiata idzie na eksport. To znaczy, że nasz rynek nie wchłania tych samochodów, co powoduje, że ta lokalizacja traci troszeczkę na atrakcyjności w stosunku do innych. Ważna jest nie tylko atrakcyjność pod względem kosztowym, ale także sprzedaż samochodów na danym rynku. Tutaj z Ministerstwem Finansów prowadzimy już bardzo zaawansowane rozmowy o tym, czy nie przychylić się do propozycji, projektu dotyczącego zwiększenia gwarancji dla sieci sprzedaży, tak żeby te samochody były pozyskiwane, bo z takim pytaniem zgłosił się do nas Fiat.

Jeszcze nigdy nie uruchamialiśmy takiego instrumentu, nie udzielaliśmy wsparcia w takim rozmiarze, ale oczywiście jesteśmy skłonni to rozważyć, tylko musi być pewność, że te samochody będą produkowane w Polsce. Jeżeli nie będą one tu produkowane, oczywiście nie będzie żadnych takich dodatkowych gwarancji."

Poseł Jerzy Borkowski (Twój Ruch) dopytał: "(....) Chciałbym, żeby dała mi pani odpowiedź na takie konkretne pytanie: Czy ta 2-miliardowa inwestycja, o której była mowa w porozumieniu, przy okazji wizyty pana premiera, po prostu będzie realizowana? Czy mogłaby mi pani później odpowiedzieć na piśmie?"

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik: "Z przyjemnością przedstawię sytuację na piśmie czy przekażę odpowiedź na piśmie.

Chciałabym bardzo jasno i precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie pana posła, więc pragnę przekazać, iż strefę rozszerzyliśmy po to, żeby Fiat, jeśli zdecyduje się zainwestować w Polsce, od razu, w tym momencie miał możliwość uzyskania pomocy od państwa. To jest idealnie... Taka jest nasza praca, tak że rozumiem, iż tym samym pan poseł stwierdził, że dobrze, iż rząd rozszerzył tę strefę po to, aby być przygotowanym na działalność tak ważnego inwestora. Teraz powstaje pytanie do samego Fiata, kiedy podejmie decyzję o lokalizacji poszczególnych fabryk.

Tej decyzji nie otrzymaliśmy. Jesteśmy bardzo mocno zaangażowani w walkę o tę fabrykę, będziemy o nią walczyć. Nie podejmujemy tu decyzji, możemy tylko stwarzać odpowiednie warunki. Uważam, że właśnie ten przykład, stworzenie strefy, przygotowanie się do tego, że inwestor decyzję wyda potem bardzo szybko - bo zwykle podejmowanie decyzji, przygotowania trwają długo, ale potem są one wydawane już bardzo szybko - świadczy o tym, iż rząd jest przygotowany w pełni do tego, żeby przyjąć Fiata tutaj na najlepszych możliwych warunkach. Fiat musi jednak najpierw podjąć tę decyzję. Tak że bierzemy udział z innymi krajami w wyścigu o tę inwestycję i będziemy o nią walczyć.

Wykorzystaliśmy wszystkie instrumenty, żeby namówić Fiata, aby ta decyzja zapadła do końca czerwca, ale wiemy także, że żadna decyzja o charakterze światowym w tym zakresie do czerwca nie mogła zostać podjęta, dlatego też nie została taka podjęta w stosunku do Polski."
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Mondi Simet Sp. z o.o.
Etyfol
Etisoft Sp. z o.o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
RABUGINO Sp. z o.o.
ISRINGHAUSEN Sp. z o.o.