Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
URSUS S.A. wykazał rekordowy wzrost przychodów i solidne zyski w 2014 r. W planach dalsze wzrosty w związku z rozwojem oferty, inwestycją w zakład produkcyjny w Lublinie, a także perspektywą realizacji kolejnej transzy umowy sprzedaży ciągników do Etiopii.

- Wyniki za 2014 rok są zgodne z naszymi założeniami: pokazaliśmy rekordowe przychody na poziomie 224,1 mln zł i ponad 21 mln zł EBIT, co pozwoliło wypracować 15 mln zł zysku netto. Osiągnięte wyniki potwierdzają słuszność koncepcji odbudowy polskiej marki URSUS i jej potencjał krajowy oraz zagraniczny - komentuje Karol Zarajczyk, Prezes URSUS S.A.

W 2014 r. URSUS S.A. osiągnął rekordowy 51,5% rdr wzrost przychodów do poziomu 224,1 mln zł, tj. pochodna zwiększenia sprzedaży zagranicznej o 142,9% rdr między innymi w związku z realizacją kontraktu w Etiopii (122,2 mln zł). Sprzedaż krajowa w omawianym okresie wyniosła 102 mln zł, tj. wzrost o 4,3% rdr - efekt braku środków na dofinansowanie zakupu maszyn dla rolnictwa z programu PROW (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich). W omawianym okresie spółka wykorzystała moce produkcyjne zakładów na realizację kontraktu etiopskiego, co wpłynęło na ograniczony potencjał produkcyjny przeznaczony na rynek krajowy.  

- 2014 rok podsumowuje 3-letni okres inwestycji w rozwój marki URSUS. W tym czasie z sukcesem wprowadziliśmy do oferty 9 nowych produktów, w tym 7 modeli ciągników w najpopularniejszym segmencie o mocy 50-180KM, rozwinęliśmy zaplecze produkcyjne i badawczo-rozwojowe. Sukcesywnie odbudowujemy pozycję marki URSUS w kraju oraz zajmujemy kolejne przyczółki w ekspansji zagranicznej - wskazuje Prezes Zarajczyk.

W latach 2013-2014 spółka wprowadziła do oferty 9 produktów, w tym 7 nowych modeli ciągników o mocy 50-180 KM - najpopularniejsze ciągniki dla małych i średnich gospodarstw oraz na potrzeby branży leśnej, budowlanej i komunalnej. W 2014 r. spółka osiągnęła 125% rdr wzrost sprzedaży swojego flagowego produktu, czyli ciągników, pochodna wzrostu sprzedaży eksportowej. Segment trolejbusów wykazał 20% wzrost sprzedaży rdr do wartości ok. 19,5 mln zł - wynik realizacji części umowy z ZTM w Lublinie. W 2013 r. URSUS zawarł umowę z Zarządem Transportu Miejskiego w Lublinie na „zakup i dostawę 38 sztuk nowych niskopodłogowych Trolejbusów miejskich klasy maxi” w latach 2013-2015.

W 2014 r. spółka koncentrowała się także na dalszym rozwoju sprzedaży zagranicznej w takich krajach jak: Czechy, Słowacja, Węgry, Belgia, Holandia, Słowenia, Chorwacja oraz na rynkach skandynawskich i wschodnich. Efekty rozwoju sprzedaży zagranicznej widoczne są również na rynkach pozaeuropejskich. W 2013 r. URSUS S.A. zawarł umowę z etiopską spółką METEC na dostawę w dwóch fazach łącznie 3 tysięcy ciągników, wyposażenie  centrów serwisowych oraz dostawę części zamiennych. W ubiegłym roku, Grupa zrealizowała w pełni cztery transze pierwszej fazy umowy. Wartość sprzedaży w ramach kontraktu etiopskiego w 2014 r. wyniosła 84,6 mln zł. Obecnie URSUS jest w trakcie realizacji kolejnej piątej transzy pierwszej fazy umowy. Łączna wartość umowy ustalona na dzień jej zawarcia wynosi 90 mln dolarów amerykańskich.

- Kontrakt dla firmy METEC to kluczowy projekt dla marki URSUS. W ramach realizacji projektu etiopskiego spółka rozwinęła również ofertę produktów, wzbogacając ją o ciągniki dostosowane do oczekiwań klientów w Polsce i na rynkach UE - dodał Karol Zarajczyk, Prezes Zarządu.

Realizacja celów strategicznych przełożyła się na wyniki w 2014 r. W 2014 r. zysk brutto ze sprzedaży wyniósł ok. 42,2 mln zł, tj. 189,5% wzrostu rdr i 18,9% marży na tym poziomie zysku. EBIT urósł do 21,3 mln zł wobec analogicznej, tj. 21,3 mln zł straty w 2013 r. Marża EBIT wyniosła 9,5%. Zysk netto w 2014 r. wyniósł 14,9 mln zł.

Poprawa wyników Grupy to głównie efekt realizacji strategii rozwoju oraz działań restrukturyzacyjnych, które wpłynęły na obniżenie kosztów własnych sprzedaży o 36% rdr.


W ubiegłym roku spółka przeznaczyła ok. 17 mln zł na rozwój oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego. W bieżącym roku URSUS planuje przeznaczyć kolejne 24 mln zł na inwestycje.

Rozwój zakładów produkcyjnych i URSUS R&D w Lublinie

W 2013 r. URSUS podpisał umowę z PARP w kwocie ok. 8 mln zł na dofinansowanie projektu budowy nowoczesnego laboratorium R&D, którego celem jest zwiększenie innowacyjności procesów produkcyjnych i  wzrost konkurencyjności oferty spółki. Całkowity koszt projektu to ok. 23,6 mln zł do realizacji w terminie do końca pierwszego półrocza 2015 r. Ośrodek badawczo-rozwojowy URSUS R&D rozpoczął działalność w 2010 r. i współpracuje z inżynierami z Politechniki Lubelskiej i z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Jednym z pierwszych realizowanych obecnie projektów URSUS R&D jest budowa miejskiego autobusu elektrycznego dla Lublina. Projekt jest realizowany w konsorcjum z MPK w Lublinie oraz Politechniką Lubelską.

W planach jest także inwestycja w wyposażenie zakładu produkcyjnego w Lublinie. W 2014 r. spółka przeznaczyła 5,6 mln zł na modernizację hali produkcyjnej, która w bieżącym roku zostanie wyposażona w nowoczesny sprzęt badawczo-rozwojowy. Inwestycja w latach 2014-2015 pochłonie ok. 16 mln zł.

Rozbudowa zaplecza produkcyjnego i R&D to jeden z naszych priorytetów strategicznych. Chcemy wykorzystać siłę marki oraz potencjał polskich inżynierów i konstruktorów do stworzenia w Lublinie nowoczesnego centrum badawczo-produkcyjnego, aby przywrócić tradycję polskiej motoryzacji sięgającą czasów przedwojennych, podkreśla Karol Zarajczyk, Prezes URSUS S.A.

Do realizacji w 2015 r. pozostaje ostatnia transza, tj. 19 sztuk trolejbusów w ramach kontraktu z ZTM w Lublinie.

Zgodnie z umową w bieżącym roku spółka zakłada rozpoczęcie realizacji drugiej fazy kontraktu na dostawę ciągników do Etiopii (1,5 tysiąca sztuk) o wartości ok. 45 mln dolarów amerykańskich.

W 2014 r. spółka zawarła umowę licencyjną z firmą FarmAll Technology. Umowa, na wykorzystanie marki URSUS w sprzedaży ciągników na terenie Pakistanu oraz wsparcie techniczne, daje Grupie dostęp do nowych atrakcyjnych rynków w regionie oraz potencjał przychodowy w 2015 i w kolejnych latach.

W 2015 r. zarząd zakłada dalszy dynamiczny rozwój spółki poprzez rozwijanie oferty produktowej. Dodatkową dźwignią sprzedażową jest system dofinansowania zakupu sprzętu rolniczego ze środków unijnych: budżet w programie PROW na lata 2014-2020 zatwierdzony w grudniu 2014 r. przez KE ma wynieść 13,5 mld euro, z tego 4,9 mld euro wyniesie wkład krajowy.

W bieżącym roku Grupa planuje dalszą ekspansję w kraju w związku z poszerzeniem oferty ciągników i dostosowaniem jej do oczekiwań polskich odbiorców. URSUS S.A. dysponuje obecnie pełną ofertą ciągników w grupach asortymentowych o najwyższym wskaźniku sprzedaży, głównie ciągników o średniej mocy, co powinno przełożyć się na wzrost przychodów w Polsce. W ramach ekspansji zagranicznej spółka planuje w bieżącym roku rozwinąć sprzedaż w krajach unijnych, w Europie Wschodniej, w krajach bałkańskich oraz w afrykańskich. URSUS zakłada promocję swojej oferty na targach i wystawach zagranicznych, co pozytywnie wpłynie na zwiększenie sprzedaży eksportowej. Przywrócenie świetności najstarszej polskiej marki to cel zarządu i priorytet inwestora strategicznego spółki.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ProfilGate
Galwanizer Sp. z o.o.
ANT Solutions Sp. z o.o.
Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.
SJM EUROSTAT SAS
MRS ELECTRONIC Sp. z o.o.