Wniesienie tej opłaty było warunkiem koniecznym do rejestracji auta w kraju. Jej zniesienie obniży koszty funkcjonowania importerów samochodów używanych. Rozwiązanie to przewidziano w przyjętym przez rząd projekcie nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw.
Projekt noweli ustawy zakłada także, że przedsiębiorcy wprowadzający pojazdy na polski rynek, np. dealerzy samochodowi i właściciele komisów, będą musieli zapewnić sieć zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. W praktyce gęstość sieci, czyli rozmieszczenie stacji demontażu i punktów zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji, musi umożliwiać ich łatwe oddanie do zagospodarowania.
Zaproponowano również przepisy, które pomogą zwalczać nieuczciwe i szkodliwe praktyki w obszarze utylizacji zużytych aut. Jeśli przedsiębiorca wyda zaświadczenie o złomowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji, ale faktycznie nie przyjmie go do stacji demontażu lub punktu zbierania, to zostanie mu cofnięta decyzja lub będzie odebrane pozwolenie na prowadzenie działalności dotyczącej gospodarki odpadami.