Produkcja seryjna pomp wysokociśnieniowych HDP rozpoczęła się w 2006 roku. Pierwsze produkty tego typu były przeznaczone dla silnika Ecotec produkowanego przez General Motors. W tym samym roku premierę miały wtryskiwacze HDEV5, które zastosowano po raz pierwszy w silniku Prince produkowanym przez PSA/BMW.
Bosch jako prekursor układów bezpośredniego wtrysku benzyny
Bosch jest uznawany za prekursora technologii bezpośredniego wtrysku benzyny. Jej premiera miała miejsce w 1951 roku, kiedy układ wtrysku bezpośredniego zamontowano w dwusuwowym silniku benzynowym małego samochodu Gutbrod Superior. Trzy lata później układ bezpośredniego wtrysku benzyny zadebiutował w czterosuwowym silniku legendarnego Mercedesa 300 SL „Gullwing” z charakterystycznymi, podnoszonymi do góry drzwiami. Wydarzenie to dało początek dalszemu rozwojowi nowoczesnych silników benzynowych dla samochodów osobowych, które osiągały większą moc przy obniżonym zużyciu paliwa i mniejszej emisji zanieczyszczeń. Dzięki połączeniu układu bezpośredniego wtrysku benzyny z turbodoładowaniem oraz elektronicznym sterownikiem silnika Bosch możliwe jest obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 o ok. 15% i to bez rezygnacji z wysokiego momentu obrotowego oraz mocy.
Połączenie turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku benzyny umożliwia także realizację koncepcji tzw. downsizingu, która polega na dostarczaniu silników o obniżonej pojemności skokowej zużywających mniej paliwa i emitujących mniej CO2. – Przewidujemy, że udział układów bezpośredniego wtrysku benzyny w światowej produkcji samochodów osobowych zwiększy się trzykrotnie do roku 2015 i osiągnie poziom 18% – powiedział dr Rolf Bulander, Prezes działu Bosch Gasoline Systems.
Ciśnienie wtrysku do 200 barów
Wtryskiwacze wysokociśnieniowe HDEV5 mają znaczący wpływ na optymalne i oszczędne spalanie mieszanki jednorodnej. Maksymalna liczba 7 otworów wtryskowych oraz ich indywidualne rozmieszczenie umożliwiają elastyczną konfigurację strumieni wtrysku w zależności od warunków danego silnika. Ponadto wtryskiwacz wysokociśnieniowy oraz pompa wysokociśnieniowa są przystosowane do ciśnień systemowych o wartości maksymalnie 200 barów. Pompa wysokociśnieniowa HDP5 odznacza się kompaktowymi wymiarami i niską wagą, która wynosi zaledwie 750 gramów. Dzięki zastosowaniu stali szlachetnej, obecnie stosowane komponenty układu bezpośredniego wtrysku benzyny oferują wysoką odporność także w przypadku paliw takich jak np. etanol, przez co można je stosować w różnych aplikacjach na całym świecie. Obecnie Bosch produkuje pompy wysokociśnieniowe i wtryskiwacze w wiodących fabrykach w Norymberdze i Bambergu, a także w Bursie (Turcja), Wuxi (Chiny), Charleston (USA) oraz w Korei.