Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Firmy poddostawcze branży samochodowej są w trudnej sytuacji. Sprzedaż samochodów spada, przejście na elektromobilność niesie ogromne wyzwania i koszty. Nie wszyscy nadążają.


- Mieliśmy kilka super lat, ale teraz zabawa się skończyła – tak ekspert Peter Fuss z firmy doradczej E&Y ironicznie opisuje aktualną sytuację branży samochodowej i jej poddostawców. Najważniejsze rynki zbytu: Europa, Stany Zjednoczone i Chiny kręcą się miejscu albo wrzuciły wręcz bieg wsteczny. Rynek tych trzech regionów świata chłonie 70 proc. światowej produkcji samochodów. Szczególnie słabość najważniejszego wschodzącego rynku, Chin, odbija się na bilansach koncernów samochodowych. Kulejący biznes w Chinach przyszedł dla branży nie w porę - podkreśla Elmar Kades z firmy doradczej AlixPartners w rozmowie z DW. W roku 2017 sprzedano 28 mln samochodów wyprodukowanych na chiński rynek. W roku 2019 będzie to może jeszcze tylko 25 mln. Tak dużego spadku nie było w ostatnich 20 latach.

Efekt domina

Mniejszy popyt na samochody oznacza także mniejszy popyt na części produkowane przez poddostawców. Najwięksi z nich, notowani na giełdzie branżowi giganci jak Continental i Schaeffler odpowiednio obniżyli swoje oczekiwania na bieżący rok. Także Bosch nastawia się na chudsze lata, przede wszystkim przez zmierzch kwitnącego niegdyś sektora silników diesla. Coraz bardziej prawdopodobne stają się zwolnienia pracowników.

Firmy dostarczające podzespołów do silników spalinowych znajdują się pod szczególną presją. Firma Mahle ze Stuttgartu, jeden z 20 największych na świecie poddostawców branży samochodowej, zwalnia ludzi i zamyka jedną ze swoich fabryk. Podobnie złe wieści przychodzą z Boeblingen, gdzie Eisenmann, producent lakierów karoseryjnych ogłosił niewypłacalność. Obok problemów koniunkturalnych firmę pogrążyły straty poniesione w kilku dużych projektach.

Więcej: www.dw.com

0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Oerlikon Balzers Coating Poland Sp. z o.o.
ZG Lighting Polska Sp. z o.o.
RADMOT Sp. z o.o.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
Lubricant Polska Sp. z o.o.
Bodycote Polska Sp. z o.o.