Stokvis Tapes
Takoni
VIA

Ogólnoświatowe tendencje zmierzające do zmniejszenia zużycia paliwa, elektryfikacja samochodów oraz integracja układów poprawiających bezpieczeństwo i komfort jazdy, to podstawowe powody, dzięki którym do roku 2020 ponad połowa samochodów na świecie będzie wyposażona w elektryczne układy kierownicze EPS.

 

Wyniki swoich analiz przedstawili inżynierowie Nexteer Automotive, globalnego producenta elektrycznych układów kierowniczych (EPS) dla ponad 60-ciu światowych koncernów motoryzacyjnych.

Wśród największych producentów samochodów, którzy potwierdzili dotychczas dominację układów EPS jest m.in. Ford, którego inżynierowie do końca 2012 roku pragną wyposażyć ponad 90 procent swoich pojazdów w układy EPS.- Tendencje zmierzające do zmniejszenia poziomu zużycia paliwa i redukcji emisji CO2 wprowadzają zmiany związane z zastosowaniem układów elektrycznych naszych aut na jeszcze wyższy poziom. Jedną z najważniejszych technologii, która pozwala obecnie największym producentom samochodów spełnić stawiane im w tym kontekście wymagania jest właśnie technologia EPS. Jeśli dodamy do tego korzyści dla samych kierowców, do których oprócz mniejszego spalania należy zwiększenia bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy, przeprowadzone przez nas analizy mają w pełni realne szanse na urzeczywistnienie się na przestrzeni kolejnej dekady - mówi Ted Seeger, główny inżynier Nexteer Automotive na świecie.

Trzy podstawowe czynniki, które wpływają na coraz częstsze stosowanie układów elektrycznych EPS przez największych producentów samochodów na świecie:

  • Zużycie paliwa – dzięki możliwości wyeliminowania specjalistycznych pomp oraz podobnych urządzeń zwiększających zużycie paliwa przez układy kierownicze, układ EPS wykorzystuje jedynie energię wytworzoną podczas prowadzenia auta przez kierowcę samochodu. Pozwala to na ogólne zmniejszenie zużycia energii, a dzięki temu także na poprawę wydajności układu i w konsekwencji zmniejszenie zużycia paliwa (aż o cztery procent).
  • Elektryfikacja pojazdów – wszystkie samochody hybrydowe (jeżdżące w trybie elektrycznym) oraz elektryczne wymagają zastosowania układów EPS. Jako że światowi producenci z roku na rok zwiększają w swych ofertach liczbę tego typu modeli, tym samym zwiększa się także liczba wykorzystywanych przez nich układów EPS. Dodatkową zaletą zastosowania układów EPS dla producentów samochodów hybrydowych i elektrycznych jest także wyjątkowo niska liczba decybeli, jakie wytwarzają podczas jazdy (jedynie ok. 35 db, przy ok. 40 db w przypadku innych układów).
  • Integracja z systemami poprawiającymi bezpieczeństwo i komfort jazdy – wszyscy liczący się na rynku motoryzacyjnym producenci zwiększają swoje budżety na poprawę bezpieczeństwa jazdy oraz systemy poprawiające jej komfort, jak asystent parkowania, systemy stabilizujące tor jazdy czy czuwające nad pozostaniem auta w linii drogi. Kompatybilność systemów EPS pozwala na zintegrowanie ich z tego typu systemami w każdym modelu.


- Większość kierowców kojarzy układy kierownicze z tak zwanym „czuciem” samochodu. Pierwsze systemy EPS niestety nie pozwalały na dokładne „wyczucie” samochodu w stopniu tak dobrym jak układy hydrauliczne. Obecna technologia stanowi diametralną różnicę, mimo iż systemy EPS rozwijane są zaledwie od nieco ponad 10 lat. Obecnie jesteśmy w stanie wyposażać układy EPS w aktywne systemy takie jak speed-sensitive steering, które zdecydowanie poprawiają właściwości jezdne i prowadzenie pojazdów – dodaje Ted Seeger.

Wytwarzane obecnie systemy są na tyle zaawansowane w porównaniu do pierwszych wersji elektrycznych układów kierowniczych z lat 90-ych XX wieku, iż możliwa jest także opcja wyboru trybów prowadzenia samochodu, od trybu sportowego do komfortowego, niezależnie od producenta i konkretnego modelu, w którym zastosowany został system EPS.  


Elektryczne układy kierownicze EPS należą do najczęściej stosowanych  tego typu systemów na świecie. Od rozpoczęcia produkcji do dnia dzisiejszego, na drogach całego świata pojawiło się ponad 12 mln samochodów, w których zastosowano technologię stworzoną w centrach inżynieryjnych Nexteer. Połowa z nich wyprodukowana została w polskich fabrykach Nexteer Automotive, w Gliwicach i Tychach. Wśród modeli, dla których w polskich fabrykach produkuje się układy EPS, są m.in.: Alfa Romeo MiTo, Fiat 500, Fiat Panda, Lancia Y, nowy Ford Ka czy modele Opla – Corsa oraz Insignia. Od początku swojego istnienia tyska i gliwicka fabryka produkują także hydrauliczne układy kierownicze (HPS). Łącznie w trakcie roku produkowanych jest ok. trzech milionów układów i kolumn kierowniczych, nad czym pracuje sztab 1400 osób. Tyska fabryka Nexteer Automotive jest zarazem jednym z największych zakładów firmy na świecie pod względem zatrudnienia oraz wielkości produkcji (wyprodukowanych tam zostało sześć z 12 milionów układów EPS).

0
Udostępniono
baza dostawcow
Automotive CEE Day 2024

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Bodycote Polska Sp. z o.o.
SJM EUROSTAT SAS
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
DSR S.A.