Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Do sprzedaży trafiło nowe Porsche Taycan, rozpoczynając nową erę w dziejach marki - erę napędu całkowicie elektrycznego. Ale producent ze Stuttgartu-Zuffenhausen elektryfikuje gamę swoich aut od wielu lat.

Dziś oferta sportowych samochodów Porsche z hybrydowym napędem plug-in liczy aż 10 wariantów - nabywcy mają do wyboru modele z linii Panamera i Cayenne o mocy od 462 do 680 KM. Dzięki możliwości ładowania akumulatora z gniazdka każda z nich łączy najlepsze cechy jednostek spalinowych i elektrycznych. Na odcinku kilkudziesięciu kilometrów pozwala na lokalnie bezemisyjną, wyjątkowo cichą jazdę „na prądzie”, a jednocześnie oferuje duży łączny zasięg, pozwalający bez przerw na ładowanie pokonywać dalekie trasy. Połączenie dwóch rodzajów napędu zapewnia hybrydom plug-in Porsche jeszcze jedną korzyść: imponujące osiągi.

Samochody hybrydowe mają w Porsche długą tradycję - a nawet bardzo długą, ponieważ założyciel firmy Ferdynand Porsche wspólnie z Jacobem Lohnerem zbudował pierwszy taki pojazd już w 1900 r. Współcześnie producent sportowych samochodów bardzo wcześnie dostrzegł potencjał hybryd. Tradycyjnie, poligonem doświadczalnym dla rozwiązań stosowanych w autach seryjnych stał się tor wyścigowy. Już w 2010 r. firma Porsche zbudowała 911 GT3 R Hybrid (typ 997), a 3 lata później zaprezentowała supersamochód nowej ery - 918 Spyder. Jego zaawansowany hybrydowy napęd plug-in zapewniał moc 887 KM i umożliwiał rozwinięcie prędkości 345 km/h przy średnim zużyciu paliwa w cyklu NEDC o wartości 3,1 l/100 km. W 2013 r. 918 Spyder jako pierwszy seryjny samochód sportowy pokonał północną pętlę Nürburgringu w ciągu mniej niż 7 minut - to m.in. zasługa doświadczeń, które inżynierowie Porsche zdobyli przy 911 GT3 R Hybrid.

 

PL19 0243 fine

Rok 2014 przyniósł debiut wyścigowego prototypu 919 Hybrid. Również hybrydowego. I w tym przypadku innowacyjny napęd pomógł osiągnąć niezrównane sportowe sukcesy - w tym trzykrotny triumf w 24-godzinnym wyścigu Le Mans oraz trzykrotne zwycięstwo w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC).

Teraz Porsche wjeżdża w nową epokę - napędu całkowicie elektrycznego. Producent sportowych samochodów zaprezentował właśnie swój pierwszy model wyłącznie na prąd - Taycan. To pierwsze seryjne auto korzystające z architektury 800 V, którą zastosowano także w wyścigowym 919 Hybrid.

Ale Porsche korzysta z potencjału elektryfikacji także w modelach seryjnych - i to już od blisko 10 lat. W 2010 r. zadebiutowało Cayenne S Hybrid z samoładującym się napędem hybrydowym, a w 2013 r. - hybrydowa Panamera S E-Hybrid z możliwością ładowania akumulatora z zewnętrznego źródła prądu (plug-in). W ten sposób, uwzględniając 918 Spyder, firma Porsche jako pierwszy producent samochodów oferowała aż trzy hybrydy plug-in w trzy różnych segmentach.

Dziś gama hybryd plug-in Porsche obejmuje aż 10 wariantów modeli Panamera, Panamera Executive, Panamera Sport Turismo oraz Cayenne i Cayenne Coupe. Każdy z nich jest dostępny w wersji o mocy 462 lub 680 KM.

Sportowe możliwości napędu spalinowo-elektrycznego podkreśla fakt, że we wszystkich przypadkach to hybryda plug-in jest topowym wariantem w gamie. Przykładowo, 680-konna Panamera Turbo S E-Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a jej maksymalna prędkość wynosi 310 km/h - to wszystko przy średnim zużyciu benzyny 2,9 l/100 km (NEDC).

Hybrydowe modele plug-in stanowią odpowiedź na wyzwania współczesnych czasów – nawet jeśli energia elektryczna w akumulatorze zostanie wyczerpana, pojazd nadal może poruszać się, korzystając z jednostki spalinowej. Ładowanie baterii z domowego gniazdka trwa około 6 godzin, a opcjonalna ładowarka pokładowa pozwala skrócić ten czas do ok. 2,4 h. Po naładowaniu samochód oferuje aż 50 km zasięgu „na prądzie” - w sam raz na dojazdy do pracy lub bezemisyjną jazdę w strefach, gdzie panuje duży smog. Równocześnie połączenie dwóch silników zapewnia dodatkowe korzyści w zakresie osiągów: w przypadku modelu Panamera Turbo S E-Hybrid już przy obrotach ledwie przekraczających prędkość biegu jałowego moment obrotowy wynosi 850 Nm.

Porsche od samego początku traktuje elektryfikację jako klucz do zrównoważonej mobilności - i to przy zachowaniu typowych dla marki sportowych osiągów. Producent stale poszerza swoją ofertę w dziedzinie elektromobilności. Wiadomo już, że na początku przyszłej dekady na rynek trafi kolejna generacja modelu Macan, tym razem z napędem wyłącznie elektrycznym.

Hybrydowe (typu plug-in) samochody Porsche dostępne w ofercie

  • Panamera 4 E-Hybrid,
  • Panamera 4 E-Hybrid Executive,
  • Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo,
  • Panamera Turbo S E-Hybrid,
  • Panamera Turbo S E-Hybrid Executive,
  • Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo,
  • Cayenne E-Hybrid,
  • Cayenne E-Hybrid Coupe,
  • Cayenne Turbo S E-Hybrid,
  • Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

BARIBAL Group
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
RAMPF Production Systems GmbH & Co.
MESH Works Inc.
YETICO S.A.
ISRINGHAUSEN Sp. z o.o.