Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
ford_logo 13 czerwca br. nowy silnik opracowany przez Ford Motor Company, 1.0 lEcoBoost, zaczynający swoją karierę pod maską europejskiego Forda Focus, otrzymał tytuł “International Engine of the Year” za rok 2012.

Mały, ale zaawansowany technicznie 3-cylindrowy silnik otrzymał także dwie inne nagrody kwartalnika Engine Technology International przyznawane na podstawie głosów oddanych przez 76 dziennikarzy z 35 krajów świata. Fordowskiemu silnikowi przypadły tytuły „Najlepszy nowy silnik” oraz „Najlepszy silnik poniżej 1,0 l”.

Ford po raz pierwszy zwyciężył w konkursie “International Engine of the Year” przeprowadzanym od 13 lat. W historii tego konkursu jeszcze żaden silnik nie zdobył tylu punktów, co fordowski 1.0 lEcoBoost.

- Przystępując do konstruowania tego silnika, ustawiliśmy poprzeczkę niezwykle wysoko - mówi Joe Bakaj, wiceprezes Forda odpowiedzialny za światowy program jednostek napędowych. - Chcieliśmy uzyskać zaskakująco niskie zużycie paliwa, nadspodziewanie dobre osiągi, cichą pracę i techniczną dojrzałość, a wszystko to w małym, 3-cylindrowym silniku.

 - Cały nasz zespół podszedł do tego pozornie nieosiągalnego celu proponując wiele wspaniałych, innowacyjnych rozwiązań - dodaje Joe Bakaj. - W rezultacie otrzymaliśmy silnik, który zmienia kryteria oceny silników benzynowych w skali całego świata.

- Ten niesamowity silnik całkowicie zasłużył na zwycięstwo - twierdzi Dean Slavnich, przewodniczący konkursu i wydawca magazynu „Engine Technology International“.

Silnik, który jest tak mały, że można go postawić na kartce papieru formatu A4, został zaprojektowany w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii oraz w Merkenich w Niemczech. Silnik jest produkowany w zakładach Forda Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii.

Silnik 1.0 lEcoBoost używa turbosprężarki o małym momencie bezwładności, co pozwala na szybką reakcję na naciśnięcie pedału przyspieszenia nawet przy niskich obrotach silnika, dzięki czemu turbosprężarka może dodawać silnikowi mocy w całym zakresie jego prędkości obrotowych, sama obracając się z prędkościami dochodzącymi do 24 8000 obr/min.

Spośród innowacji wprowadzonych w silniku 1.0 lEcoBoost warto wymienić:
  • Kolektor wylotowy zintegrowany z odlewem głowicy silnika, co obniża temperaturę gazów wylotowych, pozwalając na optymalizację składu mieszanki w szerszym zakresie prędkości obrotowych.
  • Unikalny kształt żeliwnego bloku umożliwiający szybsze rozgrzewanie silnika, niż w przypadku konwencjonalnych bloków wykonanych z aluminium, w rezultacie obniżono o 50% ilość energii potrzebnej do osiągnięcia temperatury roboczej przez silnik, co z kolei przekłada się na niższe zużycie paliwa.
  • Dwa paski zębate pracujące w kąpieli olejowej wyciszają silnik i podwyższają jego sprawność.
  • Zmiana konfiguracji silnika z celowym niewyrównoważeniem koła zamachowego i koła pasowego, zamiast dodawania osobnych, wałków wyrównoważających, wymagających dodatkowej energii do ich napędu.
Silnik 1.0 lEcoBoost zadebiutował w tym roku w europejskim Fordzie Focus, a następnie pojawi się w Fordach C-MAX oraz B-MAX, jeszcze w roku 2012. Silnik trafi do Fordów sprzedawanych w USA, po czym będzie miał swoją premierę na rynkach Azji, Australii i Afryki w przyszłym roku.

Nowy silnik Forda 1.0 l EcoBoost o mocy 100 KM Zapewnia najniższe w swojej klasie zużycie paliwa wynoszące 4,8 l/100 km* i najniższą emisję CO2 wynoszącą 109 g/km. Wersja tego silnika o mocy 125 KM Zapewnia zużycie paliwa wynoszące 5,0 l/100 km i emisję CO2 sięgającą 114 g/km.

W pierwszym pełnym miesiącu sprzedaży w Europie, ponad 4700 klientów zamówiło Fordy Focus z silnikiem 1.0 lEcoBoost, co odpowiada prawie jednej czwartej wszystkich Fordów Focus zamówionych na 19 tradycyjnych europejskich rynkach Forda.

Ford of Europe planuje potroić roczną produkcję samochodów wyposażonych w benzynowe silniki EcoBoost do 480 tysięcy w roku 2015, przy 141 tysiącach w 2011 roku. Według szacunków firmy Ford, spośród tych samochodów 300 tysięcy będzie wyposażonych w silniki 1.0 lEcoBoost.

Tytuł “International Engine of the Year” przyznawany jest przez 76 dziennikarzy motoryzacyjnych z 35 krajów całego świata. Jurorzy oceniają charakterystyki silników, ich osiągi, ekonomię spalania, doskonałość techniczną i skuteczne wprowadzenie do produkcji zaawansowanych technologii. Silnik 1.0 lEcoBoost został wyjątkowo dobrze oceniony przez sędziów, uzyskując o 28 procent wyższe noty od następnego najlepszego silnika, a także najwyższe noty w całej historii konkursu na najlepszy silnik świata.

- Łatwość, z jaką trzycylindrowy silnik napędza samochód klasy Forda Focus dowodzi, że silniki spalania wewnętrznego mają jeszcze bardzo, bardzo dobrą przyszłość - uważa Dean Slavnich z kwartalnika „Engine Technology International”. - Moc tego silnika, jego reakcja na otwarcie przepustnicy i realne zużycie paliwa, to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o pełnię jego zalet i korzyści, jakie będzie miał z niego użytkownik. Ford spisał się na medal!

Inni sędziowie również wychwalali fordowski silnik 1.0 lEcoBoost.

- Jeśli downsizing jest drogą, którą mamy podążać, to nie ma do tego lepszej zachęty, niż ten silnik. Ma moc taką, jak silnik wolnossący o pojemności 1,6 litra, który zastępuje, ale gwarantuje znacznie dynamiczniejszą jazdę - uważa brytyjski dziennikarz John Simister.

- Dysponując dużym momentem już dolnym zakresie obrotów, ten bardzo nowoczesny trzycylindrowy turbodoładowany silnik pozwala cieszyć się osiągami dostępnymi w samochodach z turbodoładowanymi małymi silnikami Diesel, ale bez hałasu i wibracji – podkreśla Christophe Congrega z francuskiego L’Automobile Magazine.

# # #

* Wszystkie wielkości dotyczące emisji CO2 wyrażone w g/km uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Komisji Europejskiej 93/116/EC. Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej UE 80/1268/EWG. Wartości te mogą się różnić od wyników uzyskiwanych podczas pomiarów wykonywanych w innych cyklach pomiarowych stosowanych w innych częściach świata.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.
MESH Works Inc.
MV Center Systemy Wizyjne Sp z o.o.
Sigfox Poland Sp. z o.o.
METCHEM Sp. z o.o.
RADMOT Sp. z o.o.