Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
pwc_logoWartość fuzji i przejęć w branży motoryzacyjnej osiągnęła w ostatnim roku rekordowy poziom 121,9 mld dolarów, a dalsze transakcje będą prowadziły do głębokich zmian koniecznych dla przeprowadzenia restrukturyzacji i zapewnienia długotrwałego zrównoważonego rozwoju branży - wynika z raportu „Drive Value Automotive M&A Insights” opracowanego przez firmę PricewaterhouseCoopers.

W porównaniu do 31,6 mld dolarów w 2008 r, zeszłoroczna wartość transakcji w sektorze motoryzacyjnym oznacza wzrost na poziomie 286%. W znacznej mierze tendencja ta jest wynikiem dużych inwestycji ze strony Departamentu Skarbu Stanów Zjednoczonych, stanowiących reakcję na całkowite załamanie branży.

„Należy spodziewać się, że po zakończeniu procesów restrukturyzacyjnych, rządy będą dążyć do wycofania się z inwestycji w firmach motoryzacyjnych. Możliwe jednak, iż jeśli wychodzenie z kryzysu gospodarczego przebiegać będzie wolniej niż przewidywano, udział finansów publicznych w przemyśle motoryzacyjnym pozostanie na znacznym poziomie przez dłuższy czas” - podkreśla Rafał Krawczyk z nowojorskiego biura PricewaterhouseCoopers.

Przy tak wysokiej wartości transakcji w 2009 r., ich łączna liczba zmniejszyła się jednak do 532, co oznacza 3% spadek w stosunku do roku 2008. W ujęciu ilościowym był to najniższy wynik od 2004 r.

Perspektywy na nadchodzące miesiące 2010 r.
Obecny rynek transakcji wykazuje pozytywne oznaki, oferując szereg możliwości zakupu zarówno w celach inwestycyjnych, jak i strategicznych dla tych którzy posiadają dostęp do środków finansowych. „Przewidujemy iż firmy będą zwiększać swoje zainteresowanie rozwojem wykorzystując tradycyjne zalety fuzji i przejęć, takie jak ekonomia skali, dostęp do nowych technologii, rozszerzenie zasięgu swoich produktów oraz rozbudowa bazy klientów” - mówi Piotr Michalczyk, wicedyrektor w zespole ds. sektora motoryzacyjnego w firmie PricewaterhouseCoopers.

W 2010 r. głównymi graczami na rynku transakcji będą firmy motoryzacyjne dążące do sukcesów w długiej perspektywie poprzez rozwój i realizację swoich strategii zrównoważonego wzrostu i budowania wartości. „Będziemy obserwować coraz silniejsze dążenie w kierunku rozwoju technologii przyjaznych środowisku, dalszy postęp w dziedzinie napędów elektrycznych, hybrydowych i innych alternatywnych wobec ropy naftowej. Ten proces będzie dodatkowo wzmacniany przez obecny udział państwowy w motoryzacji, szczególnie w USA. Należy także pamiętać, że wciąż jeszcze niestabilny przemysł motoryzacyjny będzie kontynuował stosowanie nietypowych rozwiązań finansowych, takich jak inwestycje funduszu z Bliskiego Wschodu w napędy alternatywne do ropy naftowej.” - dodaje Rafał Krawczyk.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.
LINEX Sp. z o.o.
DSR S.A.
VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.
RAMPF Production Systems GmbH & Co.
Lubricant Polska Sp. z o.o.