Zakłada się, że współpraca, zaplanowana do roku 2020, przyniesie sukces dzięki dzieleniu doświadczeń, ekonomii skali oraz wspólnej strategii zaopatrzenia.
Firmy GM i Honda planują współpracować z udziałowcami, aby rozwinąć infrastrukturę stacji tankowania wodoru, które odgrywają kluczową rolę w kwestii długoterminowej rentowności pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi, a także popularności takich aut wśród klientów.
GM i Honda to liderzy w zakresie opracowywania technologii ogniw paliwowych. Według wskaźnika CEPGI (Clean Energy Patent Growth Index), GM i Honda zajmują odpowiednio pierwsze i drugie miejsce pod względem liczby patentów dotyczących ogniw paliwowych zgłoszonych w latach 2002-2012 (łącznie ponad 1200).
„Niniejsza współpraca opiera się na doświadczeniu firm Honda i GM, jako liderów w dziedzinie opracowywania technologii wodorowych ogniw paliwowych”, powiedział Dan Akerson, prezes GM i CEO. „Jesteśmy przekonani, że to najlepszy sposób na rozwinięcie tej ważnej technologii, która może zmniejszyć nasze uzależnienie od ropy naftowej i doprowadzić do stworzenia zrównoważonej mobilności”.
W ramach realizowanego od 2007 roku programu testów drogowych Project Driveway, flota 119 samochodów GM zasilanych wodorem przejechała łącznie blisko 3 miliony mil w rzeczywistych warunkach drogowych - to więcej, niż pojazdy jakiegokolwiek innego producenta.
Japońska firma rozpoczęła sprzedaż Hondy FCX na zasadach leasingu w 2002 roku, dostarczając klientom w Stanach Zjednoczonych i Japonii 85 takich aut, w tym wiele egzemplarzy modelu FCX Clarity nowej generacji, który w 2009 roku zdobył nagrodę World Green Car. Honda dostarczyła te samochody nabywcom z USA i zebrała istotne dane dotyczące ich eksploatacji w rzeczywistych warunkach drogowych.
W 2015 Honda planuje wprowadzić na rynek następcę modelu FCX Clarity, który początkowo pojawi się w Japonii i Stanach Zjednoczonych, a następnie w Europie. Firma GM ogłosi plany dotyczące produkcji ogniw paliwowych w późniejszym terminie.
Technologia ogniw paliwowych jest odpowiedzią na wiele problemów związanych z dzisiejszą motoryzacją, takich jak uzależnienie od ropy naftowej, emisja spalin, wydajność, zasięg i czas tankowania. Pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi są zasilane wodorem pozyskiwanym z odnawialnych źródeł, jak wiatr czy biomasa. Takie pojazdy wydzielają jedynie parę wodną.
Co więcej, zasięg samochodów zasilanych ogniwami paliwowymi wynosi nawet 640 kilometrów, a ich tankowanie trwa tylko trzy minuty. Ta nowoczesna technologia napędowa może być wykorzystywana w małych, średnich i dużych pojazdach.