Powodem był debiut pod maską tego sportowego, dwuosobowego auta nowego silnika Toyoty.
Silnik 1ZR-FAE został w całości opracowany i wyprodukowany przez koncern z Tokyo i będzie montowany w podstawowej wersji Lotusa Elise rok modelowy 2011. Silnik dysponuje najnowszymi rozwiązaniami technicznymi w zakresie sterowania pracą zaworów ssących i wydechowych (Valvematic i dual VVT-i). To zapewnia wysoki poziom mocy (136 KM) powiązany z bardzo niskim średnim zużyciem paliwa i emisją spalin.
Dzięki technologii Toyoty model Elise będzie mógł pochwalić się nie tylko doskonałymi osiągami (0-100 km/h w 6,5 sek). Zaimplementowanie najnowszych rozwiązań japońskiego koncernu pozwoliło radykalnie obniżyć zużycie paliwa (o prawie 20% do średniego poziomu 6,28 l/100 km) oraz emisję CO2 (o 16% do poziomu 149 g/km), która pozwala autu spełnić normy Euro V.
Silnik Toyoty o pojemności 1598 ccm rozwija maksimum mocy, 136 KM przy 6800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy, 160 Nm mamy do dyspozycji przy 4400 obr./min. Taka charakterystyka silnika zachęca kierowcę do wkręcania go w wysokie rejestry obrotów. Specjalny system ostrzegawczych kontrolek na desce rozdzielczej informuje go jednocześnie o zbliżaniu się lub przekraczaniu granicznych obrotów pracy motoru. Napęd współpracuje z nową, 6-stopniową skrzynią biegów. Super lekka konstrukcja samochodu (876 kg masy własnej) z umieszczonym centralnie silnikiem i systemem napędu tylnych kół zapewnia nie tylko doskonałe osiągi, ale również wielką radość z jazdy.
Paul Newsome, dyrektor sekcji inżynierii productu firmy Lotus podkreśla: „…w modelu na rok 2011 poprawiliśmy efektywność (emisja, zużycie paliwa) bez utraty wrodzonej radości z jazdy, która uczyniła Elise legendą”.