Przez pierwsze dziewięć miesięcy roku obrachunkowego spółka ponosiła znaczne koszty związane z pozycjami nadzwyczajnymi, korektami zapasów i negatywnymi trendami cenowymi. Jednakże część strat udało się nadrobić dzięki solidnym wynikom w ostatnich trzech miesiącach.
W ciągu całego roku Nissan wygenerował zysk z działalności operacyjnej wynoszący 574,8 mld JPY, liczony od przychodów netto w wysokości 11,95 bln JPY, co odpowiada marży operacyjnej w wysokości 4,8%.
Zysk netto za cały rok wzrósł o 12,6%, do 746,9 mld JPY, ponieważ zysk z działalności nieoperacyjnej oraz korzystny wpływ reform podatkowych w USA z nadwyżką zrekompensowały spadek zysku z działalności operacyjnej.
Wyniki sprzedaży
W roku obrachunkowym 2017 spółka rozpoczęła realizację średniookresowego planu Nissan M.O.V.E. to 2022, a globalna wielkość sprzedaży wzrosła o 2,6%, do rekordowego poziomu 5,77 mln pojazdów.
Sprzedaż w Japonii wzrosła o 4,8%, do 584 000 egzemplarzy, głównie dzięki wprowadzeniu na rynek modeli o kluczowym znaczeniu dla koncepcji Nissan Intelligent Mobility, czyli Note e-Power oraz nowego Nissana LEAF.
W Chinach, gdzie Nissan składa sprawozdania za rok kalendarzowy, wielkość sprzedaży wzrosła o 12,2%, do 1,52 mln egzemplarzy, co odpowiada udziałowi w rynku wynoszącemu 5,6%. Jest to zasługą popytu na takie modele, jak Nissan X‑Trail i Sylphy oraz wzrostem odnotowanym przez markę Venucia.
W USA Nissan sprzedał 1,59 mln samochodów, co odpowiada udziałowi w rynku na poziomie 9,2%.
W Europie (bez Rosji) sprzedaż Nissana spadła o 4,6%, do 652 000 egzemplarzy, na co wpłynęły okoliczności w dwóch obszarach stanowiących o sile Nissana: pogorszenie się koniunktury w Wielkiej Brytanii i coraz intensywniejsza konkurencja w segmencie crossoverów. W rezultacie udział Nissana w rynku wniósł 3,6%. Natomiast w Rosji wolumen sprzedaży wzrósł o 12%, do 105 000 egzemplarzy.
Na pozostałych rynkach, w tym w Azji i Oceanii, Ameryce Łacińskiej oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce, sprzedaż Nissana wzrosła o 1,3% do 819 000 egzemplarzy.
Dywidenda za rok obrachunkowy 2017
Nissan prognozuje zwiększenie dywidendy za rok obrachunkowy 2017 o 10,4%, do 53 JPY na akcję.
Perspektywy
W roku obrachunkowym 2018 firma spodziewa się sprzedać 5,925 mln pojazdów. Oczekuje się, że niedawno wprowadzone modele, w tym Serena e‑Power, nowy Nissan LEAF, Datsun CROSS oraz INFINITI QX50, przyczynią się do wzrostu sprzedaży w bieżącym roku obrachunkowym. Wyniki sprzedaży w roku obrachunkowym 2018 powinny poprawić się również dzięki wprowadzeniu na rynek nowych modeli, takich jak: Altima, Sylphy Zero Emission i Terra.
Nissan prognozuje także zwiększenie dywidendy za rok obrachunkowy 2018 o 7,5%, do 57 JPY na akcję.