Ale dla Volkswagena downsizing jeszcze się nie skończył: najmłodszym dzieckiem w rodzinie TSI jest wersja 1,0 litra o mocy 66 kW / 90 KM w nowym Polo TSI BlueMotion. Ten pierwszy jednolitrowy, trzycylindrowy silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa zadebiutuje w drugiej połowie roku i będzie zużywał tylko 4,1 l/100 km (emisja CO2 94 g/km). Poprzednik o identycznej mocy spalał 4,9 l/100 km (113 g/km CO2).
Od ubiegłego roku Volkswagen oferuje także technologię aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT), umożliwiającą dalszą redukcję spalania dzięki tymczasowemu wyłączaniu drugiego i trzeciego cylindra.
Wyróżnienie dla 1.4 TSI odebrał w środę w Stuttgarcie Carsten Helbing, szef projektu EA888 i paliw alternatywnych w dziale rozwoju silników benzynowych Volkswagena. „Nasze wielokrotnie nagradzane silniki TSI od lat pokazują, że połączenie redukcji pojemności skokowej, bezpośredniego wtrysku i inteligentnego doładowania oferuje doskonałą dynamikę jazdy przy niskich wartościach emisji i zużycia paliwa” –stwierdził Helbing odbierając nagrodę.
„International Engine of the Year Award” przyznawana jest corocznie od 1999 roku. Ponad 80 dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata wybiera najlepsze silniki w różnych kategoriach. Do oceny stosowany jest specjalny system punktacji, obejmujący m.in. osobiste odczucia podczas jazdy, oszczędność paliwa, emisję hałasu oraz moc.