Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
W 2009 roku zidentyfikowane synergie wniosą 1,5 miliarda euro (180 miliardów jenów1) w wolnych przepływach gotówkowych na rzecz partnerów aliansu.

Powołano specjalny zespół w celu wsparcia głębszej, szerszej współpracy i zmaksymalizowania wkładu synergii w wydajność obu partnerów.

Przez ostatnie dziesięć lat korzystaliśmy z aliansu, aby rozwijać równorzędne synergie między Renault a Nissanem i ta metoda sprawdzała się, gdy obie firmy przynosiły zyski i się rozwijały - mówi Carlos Ghosn, Prezes i Dyrektor Wykonawczy Aliansu Renault-Nissan. Jednak teraz musimy działać szybciej. Poszukiwanie synergii nie jest już opcją, ale koniecznością. Wyznaczyliśmy grupę ekspertów, którzy skoncentrują się na tworzeniu większych synergii, aby łatwiej było nam przejść przez czasy kryzysu i abyśmy mieli konkurencyjną pozycję w przyszłości.

Od 1999 roku Renault i Nissan tworzą i rozwijają alians, który obu firmom zapewnił znaczne korzyści. Osiągnięcia obejmują wspólne płyty podłogowe i układy napędowe, współpracę w zakresie zaawansowanych technologii, standaryzację metod produkcji, rozwój gamy modeli i zwiększenie zasięgu działania każdego z partnerów. Połączona sprzedaż samochodów wzrosła z 4,9 miliona pojazdów w 1999 roku do 6,9 miliona w 2008 roku (uwzględniając Avtovaz), co stawia Alians Renault-Nissan na trzecim miejscu wśród największych grup motoryzacyjnych na świecie.

W obecnych warunkach ekonomicznych współpraca między obiema firmami nabierze tempa. Celem na 2009 rok jest 1,5 miliarda euro w synergiach równo podzielonych pomiędzy dwoma partnerami aliansu. Synergie te można przedstawić następująco:
  •  Produkcja i logistyka mają odpowiadać za 363 miliony euro wszystkich synergii. Partnerzy aliansu nadal będą mieli wspólne zakłady produkcyjne, aby móc korzystać z lokalnych możliwości biznesowych, produkcji w walucie lokalnej i aby optymalnie wykorzystać ich wydajność. Na przykład w 2009 roku zakład Renault w Brazylii będzie produkował dwa dodatkowe modele Nissana, zaś zakład Nissana w Południowej Afryce - dwa dodatkowe modele Renault. Do końca 2009 roku wzajemnie produkowanych będzie łącznie 11 modeli. W logistyce dalsze oszczędności pojawią się zarówno ruchu do zakładów, jak i z zakładów - dzięki dodatkowym wspólnym centrom CKD (montaż), podzespołom samochodowym i standaryzacji przepływów logistycznych, szczególnie w Europie.
  • Układy napędowe przyniosą 289 milionów euro we wszystkich synergiach. Partnerzy aliansu rozwiną współpracę - od wymiany silników po wspólne prowadzenie rodzin silników. Wygeneruje to oszczędności w obszarze rozwoju, zakupów i kosztów produkcji. Dobrym przykładem może być konstruowanie przez Renault nowych, małych, turbodoładowanych silników benzynowych na bazie jednostki Nissana. Do dzisiaj współdzielonych jest około 50% podzespołów układów napędowych.
  • Technika samochodowa odpowiada za 279 miliona euro we wszystkich synergiach poprzez stosowanie wspólnych płyt podłogowych i wymiennych komponentów. Wspólne i współdzielone płyty podłogowe stanowią obecnie 70% produkcji aliansu. Na przykład - Renault i Nissan planują użycie wspólnej płyty podłogowej w modelach bazowych w Indiach. Zastosowanie wymiennych podzespołów w samochodach Renault i Nissan jest coraz większym źródłem oszczędności. Na przykład - ten sam jednoelementowy podzespół w układach klimatyzacji będzie wykorzystywany w 24 wersjach nadwoziowych na płytach podłogowych B i C.
  • Zakupy - synergie wygenerują oszczędności w wysokości 157 milionów euro. Od kwietnia 2009 roku 100% zakupów aliansu realizuje Renault-Nissan Purchasing Organization. Do dzisiaj koncentrowano się na częściach i surowcach, ale zakres działań jest właśnie poszerzany o usługi kupowane. Przykłady synergii obejmują elementy hamulców czy coraz większe zakupy Nissana w Korei, zmierzające do wzmocnienia sieci dostawców Renault/Samsung. Oczekiwane są dalsze oszczędności, gdy obie firmy zredukują zróżnicowanie gamy części.
  • Synergie w sprzedaży i marketingu odpowiadają za 147 milionów euro wszystkich synergii. Na przykład w zakupie mediów jedna firma obsługuje obecnie Renault i Nissana w Europie.
  • Badania i zaawansowane technologie spowodują ograniczenie kosztów o 115 milionów euro dzięki temu, że obie firmy koordynują wysiłki, aby uniknąć powtórek i udoskonalić alokację zasobów. Na przykład pojazdy elektryczne Renault i Nissana wyposażone będą we wspólnie opracowane akumulatory. Zaprezentowany w ubiegłym roku samochód Renault napędzany ogniwami paliwowymi wykorzystuje technologie ogniw Nissana. Obie firmy połączą również wysiłki w dziedzinie technologii związanych z ograniczaniem emisji CO2, komfortem, bezpieczeństwem i osiągami dynamicznymi.
  • Lekkie samochody dostawcze odpowiadają za 102 miliony euro w zidentyfikowanych synergiach. Obaj partnerzy uzgodnili niedawno stosowanie jednej płyty podłogowej w Europie w produkcji różnorodnych lekkich pojazdów dostawczych.
  • Systemy informacyjne i funkcje wsparcia to dalsze 48 milionów w zidentyfikowanych synergiach. W Europie obie firmy zintensyfikują stosowanie dostępnych, wspólnych źródeł wewnętrznych w IS/IT (systemach informacyjnych i informatycznych). Ponadto partnerzy dokonają dalszej konsolidacji infrastruktury swoich sieci danych.
Obecnie alians zapewnia Renault i Nissanowi wyjątkową przewagę konkurencyjną w sektorze mocno osłabionym przez globalny kryzys gospodarczy. Aby maksymalnie zwiększyć wiedzę fachową uzyskaną w ciągu 10 lat międzykulturowego zarządzania i wspólnoty doświadczeń, alians stworzył mały, dedykowany zespół, w którego skład wchodzi sześciu przedstawicieli Nissana i pięciu Renault. Od 1 czerwca, wykorzystując swoją głęboką znajomość obu firm, będą oni rozwijać synergie na wszystkich poziomach i propagować dalsze uwspólnienie i standaryzację nie tylko w 2009 roku, ale w znacznie dłuższej perspektywie czasowej.

Zespół skoncentruje swoje działania na następujących obszarach zidentyfikowanych jako priorytetowe: zakupy, globalne zaopatrzenie, wspólne płyty podłogowe i części, układy napędowe, funkcje wsparcia, logistyka globalna, systemy informacyjne/informatyczne, badania i zaawansowane technologie oraz kwestia zerowej emisji spalin.

Alians jest narzędziem uzyskiwania lepszej wydajności na podstawie zaufania i pewności, zdobytych
w ciągu 10 lat współpracy. Przyspieszenie synergii i ich wspieranie specjalną organizacją pomoże obu firmom przetrwać czasy obecnego kryzysu i wyjść z niego jako silniejsze i bardziej konkurencyjne przedsiębiorstwa globalne.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
Deltax Programming Sp. z o.o.
Craemer GmbH
Bimax Sp. z o.o.
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.