Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
toyota_logoJames Kuffner, Dyrektor Techniczny Toyota Research Institute, samochody przyszłości staną się „komputerami na kołach”, zyskując dzięki postępom informatyki zupełnie nowe możliwości.

James Kuffner, który wcześniej był szefem zespołu robotyki w Google i brał udział w stworzeniu samoczynnie prowadzącego się samochodu tej firmy, rozpoczął pracę w amerykańskim Instytucie Badawczym Toyoty (TRI) w styczniu tego roku. TRI ma obecnie w USA trzy placówki. Ośrodek w Ann Arbor współpracuje z Uniwersytetem stanu Michigan, placówka w Cambridge współdziała ze słynnym MIT, a partnerem ośrodka w Krzemowej Dolinie jest Uniwersytet Stanford. Obiektem prac prowadzonych przez Toyota Research Institute jest przede wszystkim bezpieczeństwo ruchu drogowego w powiązaniu z rozwiązaniami sztucznej inteligencji, umożliwiającymi automatyczne prowadzenie pojazdów. W kręgu zainteresowań TRI znajduje się również szerzej pojęta mobilność, w tym roboty pomagające osobom starszym i chorym, a także wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych, takich jak przetwarzanie w chmurze, jako narzędzia wspomagającego postęp naukowy i techniczny. W ubiegłym roku Toyota zadeklarowała zainwestowanie w TRI 1 miliarda dolarów.

Kuffner zauważa, że zaawansowane rozwiązania instalowane obecnie w nowych samochodach, takie jak systemy ostrzegające o zagrożeniu zderzeniem czy samoczynnie rozpoczynające hamowanie awaryjne, to dopiero początek. Kolejnym krokiem będzie integracja tych i innych rozwiązań w całościowe systemy, całkowicie zmieniające sposób interakcji człowieka z maszyną. Chodzi o to, by jazda samochodem była bezpieczniejsza, a jego prowadzenie łatwiejsze – te dwie sfery są ze sobą powiązane, bo skomplikowany sposób korzystania z pojazdu rozprasza kierowcę.

Według Kuffnera, kluczem do rozwoju systemów sztucznej inteligencji w motoryzacji będą dane. „Algorytmy już istnieją” – mówi – „Teraz potrzebna będzie duża ilość danych o dobrej jakości”. Źródłem tych danych będą komunikujące się poprzez sieć samochody. Analiza tych informacji, poddanych anonimizacji, stanowić będzie podstawę „mądrości” systemu – pozwoli mu się uczyć i podejmować lepsze decyzje, usprawniając funkcjonowanie autonomicznych pojazdów.

„Realizacja tych zamierzeń nie będzie możliwa bez dobre współpracy z prawodawcami i rządami w celu stworzenia przyjaznego środowiska” – zastrzega Kuttner i podsumowuje – „Systemy dające się spersonalizować, dostosowujące się do użytkowników przyniosą nową jakość motoryzacji”.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.
VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.
Takoni Sp. z o.o.
HQ Plastics
ANT Solutions Sp. z o.o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.