Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Ford, SK On Co., Ltd. oraz Koç Holding podpisały niewiążący protokół ustaleń w sprawie nowej, wiodącej w branży motoryzacyjnej spółki joint venture z siedzibą w Turcji.

Spółka ma stworzyć jeden z największych europejskich zakładów produkujących baterie do elektrycznych samochodów użytkowych. Porozumienie czeka na ostateczne i wiążące zobowiązanie wszystkich trzech partnerów.

- W Fordzie stale pracujemy nad przyspieszeniem i przewodzeniem rewolucji branży motoryzacyjnej w obszarze elektryfikacji samochodów kontynuując nasze zaangażowanie w tworzenie firmy neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla i budując naszą siłę wiodącej europejskiej marki pojazdów użytkowych także poprzez naszą nową działalność Ford Pro, w zakresie usług i dystrybucji pojazdów - powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe.

Dział Ford Pro, unikalny wśród producentów samochodów, został wyodrębniony w ramach Forda jako efekt planu Ford+, którego głównym celem jest wzrost i tworzenie wartości w oparciu o trwałe relacje z klientami. Plan ten przewiduje, że już do 2025 roku dzięki stale rosnącym możliwościom i atrakcyjności marka wygeneruje 45 miliardów dolarów przychodu ze sprzedaży pojazdów oraz nowych i dodatkowych usług - w porównaniu do 27 miliardów dolarów uzyskanych w roku 2019.

Warto podkreślić, że działalność Forda w zakresie pojazdów użytkowych na rynku europejskim stale się umacnia. W 2021r., po raz siódmy z rzędu, Ford był liderem rynku pojazdów dostawczych na Starym Kontynencie. Jednocześnie producent zdobył miano najlepiej sprzedającej się marki aż na dziewięciu rynkach, w tym m.in. w Wielkiej Brytanii, gdzie model Transit Custom zajął pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży, wyprzedzając inne samochody osobowe i użytkowe. Dodatkowo Ford zapowiada rozpoczęcie dostaw nowego E-Transita, czyli pierwszego w pełni elektrycznego samochodu użytkowego do europejskich klientów w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

- Zaproponowana nowa spółka joint venture, mająca zająć się produkcją baterii do pojazdów elektrycznych, to dokonały przykład, jak korzystamy ze strategicznego partnerstwa w celu wzmacniania naszej działalności. Jest to także pierwsza z wielu istotnych zapowiedzi dotyczących elektryfikacji pojazdów użytkowych, które przedstawimy w tym roku w ramach trwającej właśnie przebudowy naszej działalności, mającej na celu stworzenie sprawniejszej, silniejszej i bardziej zrównoważonej, w pełni elektrycznej firmy Ford w Europie - powiedział Rowley.

Wspomniana spółka joint venture z siedzibą w Ankarze, będzie produkować ogniwa NMC o wysokiej zawartości niklu wykorzystywane do montażu w modułach baterii. Produkcja ma się rozpocząć już w połowie dekady, a roczna wydajność linii produkcyjnej wyniesie prawdopodobnie od 30 do 45 gigawatogodzin.

- Po nawiązaniu współpracy z Fordem w ramach BlueOval SK w Ameryce Północnej, cieszymy się, że teraz będziemy współpracować również w Europie. Jesteśmy przekonani, że dzięki tej kooperacji będziemy wspierać realizację strategii rozwoju elektryfikacji Forda oraz dalszego rozwiązywania globalnego problemu redukcji emisji dwutlenku węgla poprzez rozwój branży pojazdów elektrycznych. Cieszymy się także z faktu, że nowa spółka joint venture stanie się firmą, która rozwija się razem z lokalną społecznością turecką - powiedział Dong Seob Jee, dyrektor generalny SK On Co., Ltd.

Inwestycje planowane przez trzech partnerów w ramach spółki joint venture, która ma zajmować się produkcją akumulatorów (przy jednoczesnym wsparciu rządu tureckiego) przyniosą bezpośrednie korzyści dużym i małym operatorom pojazdów użytkowych w całej Europie, zmniejszając ich koszty energii i eksploatacji oraz w znacznym stopniu przyczyniając się do ograniczenia emisji CO2.

- Grupa Koç uważnie śledzi możliwości inwestycyjne w przemyśle samochodowym, a także zaawansowane technologie i rozwój elektryfikacji, zgodnie z naszym podejściem do zrównoważonego rozwoju. Z naszym partnerem, firmą Ford, współpracujemy od prawie stu lat, co otwiera nam drogę do przyszłościowych inwestycji strategicznych - powiedział Levent Çakıroğlu, prezes zarządu Koç Holding.

- Cieszymy się, że możemy ogłosić podpisanie niewiążącego protokołu ustaleń w celu zbadania możliwości utworzenia spółki joint venture, która będzie stanowiła znaczący krok w kierunku integracji pionowej w zelektryfikowanej przyszłości przemysłu samochodowego. To strategiczne posunięcie jest nie tylko doskonałym dowodem potencjału Turcji, ale także zapewni naszemu krajowi znaczącą przewagę konkurencyjną w produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Wieloletnia historia i pozycja krajowego lidera Grupy Koç w przemyśle samochodowym, zaufanie i zaangażowanie naszego partnera Forda oraz głęboko zakorzenione doświadczenie SK Innovation dodatkowo umacniają nasze zaufanie do tego projektu - dodał Çakıroğlu.

Po podpisanym w marcu niewiążącym protokole ustaleń Ford, SK On Co., Ltd. i Koç Holding będą dążyć do sfinalizowania wspólnego przedsięwzięcia jeszcze w roku 2022.

- Chciałbym podziękować naszym partnerom, SK On Co., Ltd. i Koç Holding, za ich wizję tego, co moim zdaniem będzie wiodącą w branży spółką joint venture przenoszącą produkcję i dostawy baterii do elektrycznych pojazdów użytkowych na wyższy poziom. Dziękuję również rządowi tureckiemu za dalsze wspieranie naszej transformacji w zakresie elektryfikacji - powiedział Rowley.

Innowacje Ford i SK w Stanach Zjednoczonych

Na początku 2022 r. Ford i SK Innovation - spółka macierzysta SK On Co., Ltd. utworzyły już BlueOval SK, spółkę joint venture w Stanach Zjednoczonych. We wrześniu Ford ogłosił natomiast, że planuje dokonać największej w historii amerykańskiej inwestycji w pojazdy elektryczne. Wraz ze swoim partnerem, firmą SK Innovation, zamierza zainwestować 11,4 mld dolarów i stworzyć prawie 11 000 nowych miejsc pracy w Tennessee i Kentucky.

Zakład w Tennessee, nazwany BlueOval City, będzie największym, najbardziej zaawansowanym i najwydajniejszym kompleksem produkcyjnym Forda w jego 118-letniej historii. Nowy BlueOval SK Battery Park w Kentucky będzie natomiast składał się z dwóch fabryk baterii, które zasilą nową linię pojazdów elektrycznych przeznaczonych na rynek północnoamerykański.

Co ciekawe, globalne plany Forda dotyczące produkcji baterii do pojazdów elektrycznych zakładają osiągnięcie do roku 2030 wydajności ogniw akumulatorowych na poziomie co najmniej 240 gigawatogodzin. Planowo, ok. 140 gigawatów będzie potrzebnych w Ameryce Północnej, a pozostała część zostanie przeznaczona na inne kluczowe rynki, w tym m.in. do Europy oraz Chin.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
3D Center Sp. z o.o.
BWI Poland Technologies Sp. z o.o.
GREG-PLAST
YETICO S.A.
Poliamid Plastics Sp. z o.o.