Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Obroty Grupy Renault wyniosły 23,357 miliarda euro, czyli o 26,8% więcej w porównaniu do pierwszego półrocza 2020. Przy uwzględnieniu stałego, referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji obroty Grupy wzrosłyby o 31,8%.

Obroty sektora samochodowego bez AwtoWAZ wyniosły 20,339 miliarda euro (wzrost o 29,3% w porównaniu do pierwszego półrocza 2020). Ożywienie na rynku samochodowym przyczyniło się do wzrostu o 23,7 punktu. Wdrożenie nowej polityki handlowej, która kładzie nacisk na rentowność, doprowadziło do uzyskania dodatniego efektu cenowego (+8,7 punktu) przy jednoczesnym spadku wolumenu sprzedaży o 8,7 punktu.

Straty kursowe w wysokości 3,9 punktu są związane głównie z silną dewaluacją argentyńskiego peso, rosyjskiego rubla, tureckiej liry i brazylijskiego reala.

Dodatni efekt miksu produktowego (+2,9 punktu) to między innymi zasługa sukcesu modelu Arkana, który odnowił ofertę marki w segmencie C, a także wyników samochodów dostawczych.

Wpływ pozostałych czynników jest dodatni (+6,8 punktu), zwłaszcza ze względu na wzrost udziału sprzedaży części i akcesoriów oraz ponowne podjęcie działalności sieci po kwarantannie w pierwszym półroczu.

Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 654 milionów euro, co stanowi 2,8% przychodów, podczas gdy w pierwszym półroczu 2020 roku było to -1,203 miliona euro.

Marża operacyjna sektora samochodowego bez AwtoWAZ odnotowała poprawę o 1,6 miliarda euro i wynosi obecnie -41 milionów euro.

Wzrost sprzedaży, w tym sprzedaży do partnerów, wpłynął na zwiększenie marży operacyjnej o 487 milionów euro.

Efekt miksu, ceny i bogatszego wyposażenia przyniósł 599 milionów euro, głównie dzięki polityce handlowej prowadzonej w Europie i wzrostowi cen na niektórych wschodzących rynkach, które mają głównie na celu skompensowanie niekorzystnego kursu walut.

Wpływ elementów związanych z produktywnością (zakupy, obsługa gwarancji, prace badawczo-rozwojowe, koszty produkcji i logistyki, koszty ogólnozakładowe) jest dodatni i wynosi 219 milionów euro. Na wynik ten zapracował w szczególności pion zakupów (143 miliony euro).

Różnice kursowe i koszt surowców przyczyniły się do spadku odpowiednio o -70 milionów euro i -76 milionów euro.

Pozycja „Pozostałe” wynosi +454 miliony euro i wynika z ponownego podjęcia działalności sieci po kwarantannie oraz sprzedaży części i akcesoriów.

Marża operacyjna AwtoWAZ zamknęła się kwotą 118 milionów euro, co oznacza wzrost o 120 milionów euro. Jest to głównie efekt wzrostu wielkości sprzedaży i cen w porównaniu do pierwszego półrocza 2020.

Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął poziom 593 milionów euro, podczas gdy w pierwszym półroczu 2020 było to 469 milionów euro. Wzrost ten jest przede wszystkim zasługą obniżenia kosztów ryzyka. Koszt ryzyka wynosi 0,16% średniej wartości portfela, w porównaniu do 0,99% w pierwszym półroczu 2020 roku, co świadczy o powrocie do normalnych warunków rynkowych i aktualizacji poziomu rezerw na koniec czerwca 2021 roku. Koszty obsługi wynoszą 1,35% średniej wartości portfela, w porównaniu do 1,29% w pierwszym półroczu 2020 roku. Zmiana wynika ze znacznego spadku średniej wartości portfela sieci w związku ze strategią optymalizacji zapasów samochodów.

Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną -83 miliony euro (-804 miliony euro w pierwszym półroczu 2020). Są to głównie rezerwy na koszty restrukturyzacji.

Po uwzględnieniu pozostałych przychodów i kosztów wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 571 miliardów euro, w porównaniu do straty 2,007 miliarda euro w pierwszym półroczu 2020.

Wynik finansowy zamknął się stratą -163 milionów euro w porównaniu do -214 milionów euro w pierwszym półroczu 2020 roku.

Jeśli chodzi o udział spółek stowarzyszonych w wyniku, odnotowały one zysk 160 milionów euro, wobec straty 4,892 miliarda euro w pierwszym półroczu 2020. Dla przypomnienia, udział Nissana w wynikach Grupy w pierwszym półroczu 2020 roku obejmował -4,290 miliarda euro z tytułu utraty wartości aktywów oraz kosztów restrukturyzacji, w tym -1,934 miliarda euro korekty wynikającej z ujednolicenia zasad rachunkowości MSSF.

Podatki bieżące i odroczone stanowią koszt w wysokości 200 milionów euro (273 miliony euro w pierwszym półroczu 2020).

Wynik netto wyniósł 368 milionów euro, a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Renault Group) -354 miliony euro (1,30 euro/akcję w porównaniu do -26,91 euro/akcję w 2020 roku).

Free cash flow operacyjny sektora samochodowego wykazał wartość ujemną -70 milionów euro, po uwzględnieniu kosztów restrukturyzacji w wysokości 302 milionów euro, dodatniego free cash flow AwtoWAZ w wysokości 294 milionów euro i niekorzystnej zmiany zapotrzebowania na kapitał obrotowy (-410 milionów euro).

Zdolność sektora samochodowego do samofinansowania (bez AwtoWAZ i bez wydatków na restrukturyzację) osiągnęła 1,8 miliarda euro (w porównaniu do 22 milionów euro w pierwszym półroczu 2020). Inwestycje w tym półroczu osiągnęły wartość 1,5 miliarda euro, przy 2,5 miliarda euro w pierwszym półroczu 2020.

Łączny zapas samochodów na dzień 30 czerwca 2021 roku (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) wynosił 427 tysięcy samochodów porównaniu do 547 tysięcy na koniec czerwca 2020.

Na dzień 30 czerwca 2021 roku sektor samochodowy dysponował rezerwą środków pieniężnych w wysokości 16,7 miliarda euro. Zadłużenie netto sektora samochodowego zostało zredukowane o 0,8 miliarda euro do poziomu 2,7 miliarda euro na dzień 30 czerwca 2021 roku.

Prognozy na rok 2021

Pomimo niepewności co do przyszłego popytu i dalszych trudności z dostawami komponentów, które mogą doprowadzić do zmniejszenia produkcji o ok. 200 tysięcy samochodów w skali roku oraz wzrostu cen surowców, Grupa Renault przewiduje podobny poziom marży operacyjnej w roku 2021 jak w pierwszym półroczu.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Bimax Sp. z o.o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
Galwanizer Sp. z o.o.
PILOUS Packaging Polska Sp. z o.o.
MESH Works Inc.
MRS ELECTRONIC Sp. z o.o.