Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
groupe renault logoGrupa Renault i koncern Sanef, największy światowy operator autostrad, należący do grupy Abertis, ogłosiły nawiązanie współpracy mającej na celu rozwijanie systemów łączności między pojazdami autonomicznymi a infrastrukturą drogową oraz testowanie warunków przejazdu przez bramki autostradowe i przez strefy robót drogowych.

Współpraca przyczyni się do osiągnięcia wspólnego celu. Jest nim coraz większe bezpieczeństwo drogowe, a następnie redukcja do zera liczby śmiertelnych wypadków na drogach. Celem jest również stworzenie warunków do jazdy „eyes off/ hands off”, która zapewni więcej wolnego czasu podróżnym.

- Poprawa poziomu bezpieczeństwa kierowców, pasażerów i innych użytkowników dróg dzięki pojazdom autonomicznym wymaga współpracy i wykorzystania doświadczeń zarówno podmiotów rządowych jak i prywatnych - wyjaśnia Mathieu Lips, kierujący obecnym programem innowacyjnym. – Naszym celem jest opracowywanie wspólnie z grupą Sanef nowych rozwiązań służących zwiększaniu bezpieczeństwa i jak najszybsze zaoferowanie ich naszym klientom, aby mogli podróżować w bardziej komfortowych warunkach niczym nieprzerywanej jazdy autonomicznej - dodaje.

W ramach stworzonego otwartego ekosystemu sprzyjającego innowacjom prace rozwojowe nad samochodami autonomicznymi są prowadzone pod kierownictwem grupy Renault przy wsparciu wielu wybitnych ekspertów. Zaangażowane podmioty razem pracują nad pojazdami przyszłości w ramach europejskiego projektu SCOOP. Zakres prac obejmuje integrowanie infrastruktur i tworzenie systemów komunikowania się między pojazdami oraz między pojazdami a infrastrukturą (V2X).

Doświadczenia przeprowadzane na terenie Francji z wykorzystaniem autonomicznych prototypów modeli stworzonych przez Renault są pierwszym etapem działań, które wkrótce zostaną rozszerzone na inne kraje.

- Jesteśmy przekonani, że pojazdy autonomiczne wymagają stworzenia wysokiej klasy infrastruktury drogowej. Dlatego grupy Renault i Sanef pracują wspólnie nad innowacyjnym rozwiązaniem w skali świata. Nasze cele dotyczące bezpieczeństwa drogowego i technologii drogowych są zbieżne - podkreśla Édouard Fischer, dyrektor ds. technologii i systemów w grupie Sanef.

Prosty przejazd przez bramkę autostradową czy przez strefę robót drogowych jest wyzwaniem dla pojazdów autonomicznych poziomu czwartego „eyes off/hands off”. To wyzwanie, na które odpowiada dzisiaj grupa Renault i koncern Sanef, aby zaoferować bezpieczniejsze warunki jazdy autonomicznej.

Jak przebiega przejazd przez bramkę autostradową?

Grupa Renault i grupa Sanef rozpoczęły w czerwcu 2016 roku pilotażowy projekt w celu analizy zachowania samochodów autonomicznych przejeżdżających przez bramki autostradowe i strefy robót drogowych. Pilotaż jest prowadzony w Normandii, na autostradzie A13, gdzie działa infrastruktura V2X połączona z internetem, opracowana przez grupę Sanef. Testy potrwają do połowy 2018 roku.

Przejazd przez bramkę autostradową:
  1. Samochód znajdujący się około kilometra przed punktem poboru opłat PPO odbiera sygnał umożliwiający mu skierowanie się do stanowiska PPO kompatybilnego z pojazdami autonomicznymi. Przed dotarciem do strefy PPO samochód powiadamia z wyprzedzeniem o swoim położeniu i dostosowuje swoją prędkość dzięki odczytowi znaków drogowych. Ze względu na brak oznakowania poziomego dojazd do bramki autostradowej jest kluczowym momentem całej operacji. Do poruszania się w tej strefie samochód autonomiczny Renault wykorzystuje wirtualne linie wytyczone na podstawie dokładnej mapy cyfrowej terenu. Dojazd do wyznaczonego stanowiska PPO odbywa się z prędkością poniżej 30 km/h, podczas gdy specjalne czujniki utrzymują samochód dokładnie w osi pasa.
  2. W fazie przyspieszania po przejeździe przez bramkę wykorzystywany jest ten sam system wirtualnego pasa ruchu. Samochód jest również w stanie wykryć obecność innych pojazdów wokół siebie i odpowiednio dostosowuje swoje zachowanie i tor jazdy. Z chwilą dotarcia do miejsca oznakowania poziomego, samochód autonomiczny Renault może kontynuować jazdę w normalnym trybie.
Projekt SCOOP w skrócie
Wśród głównych podmiotów zaangażowanych w projekt SCOOP, Grupa Renault i grupa Sanef już podjęły współpracę z innymi partnerami w celu przeprowadzenia testów w skali 1:1 na urządzeniach umożliwiających komunikację infrastruktury drogowej z samochodami oraz samochodów między sobą za pomocą systemu WiFi krótkiego zasięgu (ITS G5), który umożliwia komunikowanie się w promieniu kilkuset metrów. Powyższe testy będą przeprowadzane w różnych miejscach na terenie Francji. Na poboczach dróg zostały rozmieszczone moduły łączności umożliwiające wymianę informacji z urządzeniami pokładowymi samochodu.

0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

RAMPF Production Systems GmbH & Co.
RADMOT Sp. z o.o.
Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
BARIBAL Group