Trzycylindrowy silnik serii EA 111 cieszy się niezmiennie wielką popularnością wśród Klientów ŠKODY, SEAT-a i Volkswagena. To czeski produkt, który od 2001 roku schodzi z taśm produkcyjnych zakładu w Mladá Boleslav. Oprócz jednostki 1.2 HTP, ŠKODA wytwarza także silniki 1.2 TSI tej samej serii, 1.2 TSI i 1.4 TSI serii EA 211 oraz manualne i automatyczne skrzynie biegów.
„Nasza firma buduje silniki już prawie 115 lat. Czyni to ŠKODĘ jednym z najdłużej istniejących projektantów i producentów jednostek napędowych na świecie” - mówi Michael Oeljeklaus, członek Zarządu ŠKODY odpowiedzialny za produkcję i logistykę.
„Te kamienie milowe w postaci wyprodukowania przez nas trzech milionów silników 1.2 HTP oraz pięciuset tysięcy skrzyń biegów MQ/SQ 100 wiele mówią o sile naszej lokalnej produkcji. Zamierzamy to wykorzystać, by jeszcze bardziej wzmocnić nasz potencjał technologiczny w najbliższych latach.
Oprócz silników, ŠKODA ma także bardzo duże kompetencje w zakresie wytwarzania skrzyń biegów. Automatyczna dwusprzęgłowa przekładnia DQ 200 produkowana jest w miejscowości Vrchlabí. Manualne skrzynie biegów MQ 200 i MQ/SQ 100 budowane są natomiast od połowy 2011 roku w Mladá Boleslav.
Komponent ten przeznaczony jest do miejskich samochodów Grupy Volkswagen - między innymi ŠKODY Citigo. W marcu bieżącego roku osiągnięto wieki sukces, potwierdzający popularność i jakość wytwarzanych tu modułów: wyprodukowano półmilionowy egzemplarz tej skrzyni biegów.
Duże znaczenie dla innowacyjnego procesu produkcji silników i skrzyń biegów ŠKODY mają fabryczne odlewnie i kuźnie. Kilka tygodni temu świętowały one jubileusz pięćdziesięciolecia. Ta część fabryki - założona w 1963 roku - powstała niedługo przed wprowadzeniem do produkcji słynnej ŠKODY 1000 MB.
Obecnie to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie tego typu kompleksów na świecie, wyróżniony tytułem „Centre of Excellence” wskazującym na najlepsze i najbardziej wyspecjalizowane zakłady całej Grupy Volkswagena.
ŠKODA rozpoczęła produkcję silników w 1899 roku.