Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Spółka LANXESS odnotowała pozytywny początek roku obrotowego 2012. Zysk EBITDA bez uwzględniania pozycji nadzwyczajnych zwiększył się o prawie 15% w ujęciu rocznym, czyli do 369 milionów euro w pierwszym kwartale.

Sprzedaż wzrosła o około 15% w ujęciu rocznym i osiągnęła wartość 2,4 miliardów euro. Udało się to osiągnąć głównie dzięki podwyżkom cen o 9%, które w pełni zrekompensowały wzrost cen surowców. Pozytywne siedmioprocentowe efekty portfelowe można przypisać głównie nabyciu przedsiębiorstwa produkcji kauczuku EPDM Keltan od spółki DSM. Pozytywne dwuprocentowe efekty walutowe również przyczyniły się do wzrostu wartości sprzedaży. Pod względem ilości sprzedaż spadła o 2% w stosunku do bardzo dobrego pierwszego kwartału poprzedniego roku.

Marża EBITDA bez uwzględniania pozycji nadzwyczajnych niezmiennie pozostaje na poziomie 15,5%, a zysk netto wzrósł o 16% w porównaniu do poprzedniego roku, osiągając poziom 193 milionów euro.

„W związku z bardzo dobrym początkiem roku oczekujemy, że zysk EBITDA bez uwzględniania pozycji nadzwyczajnych wzrośnie w 2012 r. o 5 do 10% w skali rocznej” – powiedział Axel C. Heitmann, przewodniczący Zarządu spółki LANXESS. – „Nasza pewność siebie opiera się na strategicznym nacisku na produkty premium oraz innowacyjne technologie podporządkowane megatrendom i potrzebom rynków wschodzących”.

Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wzrosły do 129 milionów euro z 36 milionów euro w zeszłym roku. Zadłużenie netto na koniec pierwszego kwartału 2012 r. wyniosło około 1,5 miliarda euro. „W porównaniu do końca ostatniego roku praktycznie nie nastąpił wzrost zadłużenia pomimo konieczności zwiększenia kapitału obrotowego netto zgodnie z silniejszą działalnością handlową” – powiedział Bernhard Duettmann, dyrektor finansowy. – „Zyskowny wzrost, w połączeniu z solidną sytuacją finansową, pozostaje centralną zasadą naszej firmy”.

Wyniki w podziale na regiony
Region EMEA (Europa bez Niemiec, Bliski Wschód i Afryka) pozostaje największym rynkiem zbytu w pierwszym kwartale, odpowiadając za 29% procent całkowitej sprzedaży Grupy. Sprzedaż w regionie wzrosła o 9%, tj. do kwoty 699 milionów euro. Rosja i Polska znalazły się wśród państw o najsilniejszej stopie wzrostu.

W pierwszym kwartale sprzedaż w Niemczech wzrosła 5%, tj. do 416 milionów euro, i stanowiła 17% całkowitej sprzedaży Grupy.

Ameryka Północna odnotowała największy wzrost przychodów brutto, a sprzedaż wzrosła o 29% w ujęciu rocznym, tj. do 423 milionów euro, co stanowi 18% całkowitej sprzedaży Grupy.

Sprzedaż w Ameryce Łacińskiej zwiększyła się w pierwszym kwartale o 23% w ujęciu rocznym, tj. do 301 milionów euro, dzięki silnej pozycji spółki w Brazylii. Region ten reprezentował 13% całkowitej sprzedaży Grupy.

Sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku w pierwszym kwartale tego roku zwiększyła się o 19% w ujęciu rocznym, tj. do 549 milionów euro, co stanowi 23% całkowitej sprzedaży Grupy. Chiny i Tajlandia odnotowały największy wzrost sprzedaży.

Sprzedaż w pięciu krajach BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny i Republika Południowej Afryki) wzrosła o 21% w ujęciu rocznym, do 554 milionów euro, co stanowiło 23% całkowitej sprzedaży Grupy w pierwszym kwartale.

Wyniki w podziale na piony
Sprzedaż w pionie Performance Polymers wzrosła o 28% w ujęciu rocznym, tj. do kwoty 1,4 miliarda euro, dzięki zwiększeniu cen oraz wysokiemu udziałowi zysków z przedsiębiorstwa produkcji kauczuku EPDM Keltan nabytego w maju 2011 roku.

Zysk EBITDA bez uwzględniania pozycji nadzwyczajnych wzrósł o 28% w ujęciu rocznym, do 255 milionów euro. Wysokiej jakości kauczuki syntetyczne i zaawansowane technologicznie tworzywa sztuczne spółki LANXESS nadal cieszą się wysokim popytem w przemyśle oponiarskim i motoryzacyjnym.

Jednostka biznesowa Semi-Crystalline Products (SCP), jeden z wiodących dostawców zaawansowanych technologicznie tworzyw sztucznych dla przemysłu motoryzacyjnego i elektronicznego, została przemianowana na High Performance Materials (HMP) ze skutkiem natychmiastowym. Nowa nazwa odzwierciedla liczne zalety produktów znajdujących się w ofercie jednostki. Jednym z przykładów są zaawansowane technologicznie tworzywa sztuczne, które pozwalają na zmniejszenie ciężaru części samochodowych, a tym samym przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa.

W pionie Advanced Intermediates sprzedaż w pierwszym kwartale wzrosła o 3% w ujęciu rocznym, tj. do 429 milionów euro. Zarówno jednostka Advanced Industrial Intermediates, jak i Saltigo skorzystały na dużym popycie ze strony przemysłu agrochemicznego.

Zysk EBITDA bez uwzględniania pozycji nadzwyczajnych spadł o siedem 7% w ujęciu rocznym, tj. do 70 milionów dolarów, ze względu na słabszy popyt ze strony budownictwa, przemysłu farmaceutycznego oraz segmentu farb i lakierów.

Sprzedaż w pionie Performance Chemicals utrzymała się praktycznie na tym samym poziomie, czyli wyniosła około 558 milionów euro, przy czym wzrost cen oraz nowe nabytki przyczyniły się w pewnym stopniu do zniwelowania spadku sprzedaży pod względem ilości.

Zysk EBITDA bez uwzględniania pozycji nadzwyczajnych spadł o 8% w ujęciu rocznym, tj. do 83 milionów euro, głównie z powodu słabszego popytu ze strony branży budowlanej i elektronicznej.

Perspektywy
„Dobry początek roku zapewnił nam solidne podstawy do dalszego dynamicznego podążania ścieżką wzrostu w 2012 roku” – powiedział Axel C. Heitmann. Spółka LANXESS oczekuje, że całoroczny zysk EBITDA bez uwzględniania pozycji nadzwyczajnych wzrośnie w 2012 r. o 5% do 10% w stosunku do 1.146 milionów z 2011 r.

Spółka LANXESS nadal obawia się, że wysoki poziom długu krajowego w niektórych państwach w połączeniu z programami oszczędnościowymi może zakłócać stały rozwój gospodarczy. Kursy walut, a także ceny surowców oraz energii pozostają niestabilne.

Spółka LANXESS nadal będzie trzymać się swojej sprawdzonej strategii, w ramach której większy nacisk kładzie na ceny niż na ilość.

„Ponadto spółka LANXESS planuje uruchomienie nowych zdolności produkcyjnych we wszystkich trzech pionach. Będziemy również zwiększać nacisk na innowacyjność i najnowsze technologie w celu opracowywania produktów premium dla naszych klientów. Nasze kauczuki syntetyczne i zaawansowane technologicznie tworzywa sztuczne będą odgrywać wiodącą rolę zwłaszcza w dziedzinie ekologicznego transportu” – dodał Axel C. Heitmann.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Poliamid Plastics Sp. z o.o.
TIMRET Sp. z o.o.
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
MRS ELECTRONIC Sp. z o.o.