W 5-drzwiowej Astrze z nadwoziem typu hatchback i technologią Start/Stop udało się dodatkowo obniżyć emisję CO2 z dotychczasowych 109 do 104 g/km, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym z 4,1l do 3,9 l/100 km. Dzięki wykorzystaniu tej technologii oraz całej gamy innych usprawnień mechanicznych i aerodynamicznych klienci w wielu krajach europejskich mogą liczyć na ulgi podatkowe. Ceny Astry z silnikiem 1,3 w wersji ecoFLEX i systemem Start/Stop w Niemczech rozpoczynają się już od 19 780 euro.
5-drzwiowy hatchback z silnikiem 1,3 CDTI ecoFLEX jest dostępny zarówno z systemem Start/Stop jak i bez niego, zaś nowe sportowe kombi nie będzie już dostępne bez tego systemu. Zużycie paliwa dla tej wersji wynosi 4,1 l/100 km, zaś poziom emisji CO2 to 109 g/km.
Astra 1,3 CDTI ecoFLEX we wszystkich wersjach nadwozia odznacza się znacznie lepszymi właściwościami aerodynamicznymi dzięki aktywnej przysłonie zamontowanej na przedniej kratce wlotu powietrza: przy niskich prędkościach zasuwa pozostaje otwarta, zapewniając odpowiedni nawiew powietrza na chłodnicę silnika, zaś przy wyższych prędkościach samochodu zostaje ona automatycznie zamknięta, co umożliwia uspokojenie przepływu powietrza w przedniej części pojazdu. Dopełnieniem tego systemu są elementy przedniej części podwozia wyprofilowane w sposób zapewniający wysoką aerodynamikę. W celu obniżenia zużycia paliwa na desce rozdzielczej zmontowano wskaźnik informujący o potrzebie zmiany biegu. Wskaźnik ten jest oferowany we wszystkich wersjach Astry wyposażonych w mechaniczną skrzynię biegów.
Silnik ecoFLEX montowany w Astrze to jeden z wielu silników serii ecoFLEX, odznaczających się wyjątkowo niską emisją CO2 – silnik 1,3 CDTI (70 kW/95 KM) montowany w Astrze emituje 94g/km, zaś 2-litrowy CDTI Insignii (118 kW/160 KM) wytwarza zaledwie 129 g CO2 z każdym przejechanym kilometrem. Opel inwestuje około miliarda euro w nowe układy napędowe, mające umożliwić ekologiczną jazdę samochodem. Wszelkie modyfikacje mają na celu optymalizację oferowanych przez Opla silników, możliwość zastosowania do ich napędu gazu LPG i gazu naturalnego CNG oraz popularyzację technologii Start/Stop. Działania te zostaną rozszerzone o nowe rozwiązania, na przykład napęd elektryczny o rozszerzonym zasięgu, który posłuży do napędu Ampery w roku 2011, napęd hybrydowy czy też napęd całkowicie elektryczny.