Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Rok 2024 jest dla Opla wyjątkowym rokiem jubileuszy: niemiecka marka produkuje samochody od 125 lat. Od 1899 roku ten producent samochodów sprawia, że mobilność jest dostępna dla milionów ludzi, a jednocześnie nieustannie inspiruje klientów swoimi innowacyjnymi modelami.

Dziś znaczek Blitz symbolizuje postępującą elektryfikację, a także emocjonalne, elektryzujące oblicze marki. Stylistyka to przede wszystkim coś, czym samochód może zachwycić już na pierwszy rzut oka i to właśnie pod to marka Opel położyła podwaliny dokładnie 60 lat temu: w 1964 roku otwarto Opel Design Studio w Rüsselsheim, pierwsze tego typu centrum projektowe samochodów w Europie. Od tego czasu odpowiada ono nie tylko za stale ewoluującą filozofię designu modeli produkcyjnych Opla, ale projektanci stworzyli również przełomowe pojazdy koncepcyjne, które pokazują jak będzie wyglądać przyszłość marki - od legendarnego Opla Experimental GT z 1965 roku po najnowsze zapierające dech w piersiach dzieło marki Opel Experimental, którego wzbudzająca sensacje, światowa premiera odbyła się w zeszłym roku. I tak, w sobotę, 8 czerwca 2024 r., wraz z klientami, pracownikami i innymi wysokiej rangi gośćmi Opel świętował dwa jubileusze: 125-lecie produkcji samochodów Opel i 60-lecie Centrum Projektowego Opla.

-Nasze modele produkcyjne zachwycają klientów wyrazistym i czystym stylem. Rozpoczynając od modelu Experimental GT, Opel prezentował kultowe samochody koncepcyjne, które pokazywały naszą motoryzacyjną przyszłość, a Centrum Projektowe Opla było miejscem rozwoju tej kreatywności. Od sześciu dekad nasi projektanci urzeczywistniają motoryzacyjne marzenia i sprawiają, że są one osiągalne dla szerokiego grona odbiorców- powiedział Mark Adams, wiceprezes marki Opel/Vauxhall ds. projektowania.

Wizjonerskie Centrum Projektowe: trzy działy projektowe pod jednym dachem

Rok 1964 był rokiem Igrzysk Olimpijskich - XI Zimowe Igrzyska Olimpijskie zostały otwarte w Innsbrucku, a zaledwie kilka miesięcy później olimpijski znicz zapłonął na XVIII Letnich Igrzyskach Olimpijskich w Tokio. Również Rüsselsheim wystosowało zaproszenie na specjalną uroczystość. Po raz pierwszy goście mogli odwiedzić nowe Studio Projektowe Opla zlokalizowane w budynku N10. Dla wielu z nich była to również ostatnia okazja, ponieważ po uroczystym otwarciu futurystycznie wyglądające obiekty zostały ponownie zamknięte dla odwiedzających. Od czerwca 1964 roku opracowywano i decydowano tu o kształtach, kolorach i przeznaczeniu samochodów marki. „Łatwiej dostać się do Fortu Knox niż do N10” - powiedział wtedy jeden z wtajemniczonych.

Oficjalne otwarcie budynku było kamieniem milowym w historii europejskiej motoryzacji. Było to największe studio projektowe należące do producenta samochodów w Europie. Do tego czasu większość europejskich producentów samochodów często zlecała projektowanie nowych samochodów koncepcyjnych zewnętrznym firmom. Północne Włochy, a w szczególności okolice stolicy Piemontu, Turynu, były uważane za mekkę projektowania samochodów. Pietro Frua, Guiseppe „Nuccio” Bertone i Pininfarina założyli swoje firmy tworzące nadwozia samochodowe między Alpami i Apeninami. Byli oni odpowiedzialni za projektowanie wielu nowych modeli i samochodów koncepcyjnych dla różnych producentów samochodów.

W Rüsselsheim, w budynku znanym jako N10, mieściły się trzy nowe działy. Dział projektowania wnętrz decydował o kształtach i materiałach stosowanych we wnętrzu samochodu, a także projektował siedzenia, zestawy wskaźników i listwy ozdobne. Drugi dział zajmował się nadwoziem. Pracował on nad wyglądem, sylwetką i proporcjami samochodu, nadając każdemu modelowi jego własny charakter. Podczas gdy skupienie się i nacisk na prace projektowe były nowością w europejskim przemyśle motoryzacyjnym, zlokalizowany w budynku N10 trzeci dział był po prostu odpowiedzialny za pionierskie prace. Po raz pierwszy w Europie Opel stworzył zespół wybitnych projektantów, którzy wykraczali poza granice codziennej działalności i rozwoju znanych serii modeli, skupiając się na przyszłości. Wtedy gdy inni co najwyżej opracowywali kształt nowego nadwozia, w Rüsselsheim zastanawiano się nad językiem projektowania i emocjami. Advanced Design poświęciło swoją pracę przede wszystkim całkowicie nowym samochodom koncepcyjnym - w centrum uwagi znalazły się pomysły dotyczące mobilności i samochodów przyszłości dla klientów.

Pierwszy samochód koncepcyjny od europejskiego producenta: Opel Experimental GT

Aby być na czele przyszłego rozwoju, Opel zbudował własne Advanced Studio będące integralną częścią jego działalności. W 1965 roku, zaledwie rok po rozpoczęciu prac w budynku N10, podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie (IAA) zaprezentowano pierwszy projekt działu projektantów i wizjonerów skupionych wokół Erharda Schnella: Opel Experimental GT, pierwszy całkowicie nowy samochód koncepcyjny opracowany przez europejskiego producenta. Po raz pierwszy, renomowany producent samochodów w Europie opracował pojazd, którego jedynym celem było pokazanie możliwości nowych, kreatywnych form. Na żadnym etapie jego rozwoju nie przewidywano wdrożenia go do seryjnej produkcji.

Stało się jednak inaczej: reakcja mediów i opinii publicznej na wyróżniający się niezwykłymi osiągami samochód koncepcyjny o charakterystycznym „kształcie butelki coli” była przytłaczająca. Nikt nie spodziewał się, że Opel może zaprojektować tak ekstrawagancki samochód sportowy. Dlatego też szybko podjęto decyzję, że Opel GT zostanie wprowadzony do produkcji seryjnej. Zaledwie trzy lata po pierwszej niezwykłej prezentacji podczas targów IAA, prototyp GT w rekordowym czasie przekształcił się w samochód produkcyjny.

Wizjonerskie podejście centrum projektowego Opel Design Studio było czymś wyjątkowym w Europie w latach 60. ubiegłego wieku. Szybko przekształciło się w europejską szkołę projektowania samochodów, która miała magiczną moc przyciągania najlepszych talentów w branży. Lista dawnych pracowników centrum projektowego wygląda jak lista „Who's Who” świata projektowania motoryzacyjnego: Anatole Lapine, Erhard Schnell, George Gallion, Charles M. „Chuck” Jordan, Herbert Killmer, Chris Bangle, Murat Nasr i Hideo Kodama. Wielu z nich w trakcie swojej kariery pracowało również u innych producentów, kiedy wiele lat później również inne marki założyły własne studia projektowe. Wiele pomysłów, form i założeń projektowych w samochodach powstało w Rüsselsheim i sięga lat sześćdziesiątych XX wieku.

Tradycyjnie innowacyjne: ekscytujące samochody koncepcyjne, w tym najnowszy Opel Experimental

Listę ikon designu stworzonych przez Opel Advanced Design Studio na przestrzeni minionych 60 lat trudno przebić pod względem różnorodności. Po Oplu Experimental GT szybko pojawił się Opel CD, opływowe coupé z silnikiem V8 w 1969 r., GT2 z przesuwanymi drzwiami w 1975 r. i niezwykle zoptymalizowany pod względem aerodynamiki Tech1, którego współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,235 był absolutną sensacją na początku lat 80.

Opel Monza Concept, zaprezentowany w 2013 roku, dał już przedsmak śmiałego i czystego języka projektowania wyróżniającego obecny design Opla, za który odpowiedzialny był zespół kierowany przez wiceprezesa ds. projektowania Marka Adamsa. W 2018 roku, GT X Experimental było pierwszym prototypem, w którym zastosowano charakterystyczny pas przedni marki Opel Vizor, który wkrótce potem świętował swoją premierę w modelu seryjnym Opel Mokka. Do dziś Vizor jest centralnym elementem stylistyki przedniego pasa samochodu w całej gamie Opla. Ponadto, po raz pierwszy zaprezentowano panel sterowania Pure Panel z szerokimi ekranami dotykowymi, który ogranicza tradycyjne przyciski i pokrętła w kabinie do niezbędnych elementów, a który można obecnie spotkać w każdym nowym, produkowanym seryjnie Oplu.

Advanced Design przedstawił swój najnowszy „hit” w postaci zapierającego dech w piersiach Opla Experimental. Zaprezentowany w ubiegłym roku samochód koncepcyjny daje wgląd w przyszłość marki. Dzięki imponującym proporcjom, inteligentnym rozwiązaniom aerodynamicznym, wysoce efektywnemu wykorzystaniu przestrzeni, a także najnowszej technologii oświetlenia i materiałom elektrochromowym, elektryczny Opel Experimental reprezentuje oszczędzającą zasoby przyszłość motoryzacyjną Opla. Jednocześnie, 60 lat po otwarciu pierwszego centrum projektowego producenta w Europie, projektanci marki Opel już teraz pracują nad projektami motoryzacyjnymi na nadchodzące dziesięciolecia – ekscytujące pomysły i samochody koncepcyjne gwarantowane!
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Impel Group
Gotec Plastics Polska sp. z o.o.
RABUGINO Sp. z o.o.
Poliamid Plastics Sp. z o.o.
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
METCHEM Sp. z o.o.