Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Porsche AG zakończyło bardzo udany rok finansowy 2023 i planuje największy rok premier produktowych w historii firmy w 2024 roku. Dzięki czterem nowym premierom w liniach modelowych Panamera, Macan, Taycan i 911, producent samochodów sportowych będzie nadal przyspieszał w 2025 roku.

„Mieliśmy dobry rok finansowy”, mówi prezes zarządu Oliver Blume. „Rok 2024 będzie dla Porsche rokiem premier produktowych – bardziej niż jakikolwiek inny rok w naszej historii. Wprowadzimy na drogi wiele ekscytujących samochodów sportowych, które zachwycą naszych klientów na całym świecie. Dzięki temu dostaniemy wiatr w plecy na wiele lat”.

Przychody ze sprzedaży Grupy wyniosły 40,5 mld euro w 2023 roku. Oznacza to wzrost o 7,7 procent (w poprzednim roku: 37,6 mld euro). Zysk operacyjny Grupy wzrósł o 7,6% do 7,3 mld euro (w poprzednim roku: 6,8 mld euro). Zwrot operacyjny ze sprzedaży Grupy utrzymał się na stabilnym poziomie 18,0% – pomimo zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw, znacznej inflacji i wyjątkowo wysokich inwestycji w cyfryzację, portfele produktów i innowacji oraz doświadczenie marki. „Nasze dobre wyniki wynikają z wysokiego popytu na nasze atrakcyjne produkty i ścisłej dyscypliny kosztowej”, mówi Lutz Meschke, wiceprezes i członek zarządu ds. finansów i IT. Przepływy pieniężne netto w branży motoryzacyjnej w roku obrotowym 2023 wyniosły 4,0 mld euro (w poprzednim roku: 3,9 mld euro).

Porsche jest wysoce rentowne i spełniło swoje ambitne prognozy
Lutz Meschke: „Porsche udowodniło w 2023 r., że jesteśmy odporni, wysoce rentowni i solidni finansowo nawet w niestabilnych czasach. Korzystamy z jeszcze lepiej zrównoważonej struktury sprzedaży niż w przeszłości. Na tej podstawie w 2024 r. kładziemy podwaliny pod dobry start w 2025 r. Skupiamy się na zrównoważonym sukcesie firmy. Korzystają na tym nasi klienci i pracownicy, firma i nasi akcjonariusze”.

W roku obrotowym 2023 zysk na akcję zwykłą wyniósł 5,66 euro, a zysk na akcję uprzywilejowaną 5,67 euro. Zgodnie z obecną polityką dywidendową, Zarząd i Rada Nadzorcza Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia zaproponują wypłatę dywidendy w wysokości 2,1 mld euro za rok obrotowy 2023. Stanowi to ponad 40 procent dochodu netto Grupy po opodatkowaniu oraz 2,30 euro na akcję zwykłą i 2,31 euro na akcję uprzywilejowaną. W perspektywie średnioterminowej Porsche planuje wypłacić akcjonariuszom 50 procent dochodu netto Grupy po opodatkowaniu.

Cztery premiery modeli sprawią, że rok 2024 będzie rokiem produktowym Porsche
„Zespół Porsche może być dumny ze swoich wyników w 2023 roku. Pomimo wszystkich wyzwań, nasi klienci byli zachwyceni naszymi ekscytującymi produktami we wszystkich liniach modelowych”, kontynuuje Blume. W 2023 r. dostawy do klientów wzrosły o 3,3 procent do 320 221 pojazdów. Wyniki w różnych regionach sprzedaży były jeszcze bardziej zrównoważone niż w poprzednim roku. Na tej stabilnej podstawie Porsche zamierza w tym roku wprowadzić na rynek nie mniej niż cztery nowe lub znacznie zmodyfikowane linie modelowe.

Zaczyna się od trzeciej generacji modelu Panamera. Luksusowy sedan podkreśla swój sportowy charakter dzięki jeszcze mocniejszym jednostkom napędowym. Zasadniczo zmodernizowana koncepcja układu sterowania i liczne innowacyjne technologie dodatkowo wyostrzają jego profil. Należy do nich nowe zawieszenie Porsche Active Ride. Łączy ono znacznie wyższy poziom komfortu ze sportowymi właściwościami jezdnymi, z których słynie Porsche.

Wiosną do sprzedaży trafi kolejna generacja w pełni elektrycznego samochodu sportowego Taycan. Nowa wersja ma większą moc, większy zasięg, szybciej przyspiesza i ładuje się w krótszym czasie przy większej stabilności. Taycan Turbo GT również świętował wczoraj swoją światową premierę. Dzięki niemu Porsche po raz pierwszy przenosi swoją tradycję GT do ery elektrycznej - z prędkością maksymalną 305 km/h, mocą do 815 kW (1108 KM) i czasem od 0 do 100 km/h wynoszącym 2,2 sekundy.

W drugiej połowie roku do oferty dołączy druga generacja Porsche Macan w wersji całkowicie elektrycznej. Będzie on produkowany w Lipsku wraz z siostrzanym modelem ICE, który będzie nadal oferowany. Popyt ze strony klientów rozwija się bardzo pozytywnie od momentu otwarcia zamówień.

Na początek lata planowana jest modernizacja modelu 911, w tym także z wysokowydajnym napędem hybrydowym. Oliver Blume: „Po raz kolejny wdrażamy w seryjnie produkowanych modelach technologię, którą zaczerpnęliśmy ze świata sportów motorowych. Nasi klienci mogą spodziewać się kolejnych innowacji technologicznych w tym zakresie”.

Odświeżone Cayenne weszło na rynek pod koniec 2023 roku. Trzecia generacja luksusowego SUV-a została gruntownie zmodernizowana pod kątem układu napędowego, podwozia, konstrukcji, wyposażenia i koncepcji sterowania.

Konsekwentna strategia długoterminowa
Dzięki szerokiej gamie opcji personalizacji, nowe modele stanowią podstawę dla Porsche do dalszego rozwoju strategii wzrostu wartości. Porsche stawia na połączenie trzech rodzajów układów napędowych: wydajnych silników spalinowych, ekscytujących hybryd plug-in i innowacyjnych modeli całkowicie elektrycznych. Częścią tej strategii jest zachowanie jak największej elastyczności w produkcji różnych typów układów napędowych. Jednocześnie Porsche inwestuje w markę i jej ekosystem, aby inspirować klientów wyjątkowymi doświadczeniami i usługami. Przekształcając firmę, Porsche intensywnie inwestuje w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój – oraz w ludzi, którzy kształtują Porsche swoją codzienną pracą.

Mając na uwadze transformację społeczeństwa i długoterminowe trendy w zapotrzebowaniu klientów, Porsche z takim samym zaangażowaniem jak zawsze dąży do rozwoju e-mobilności. W pełni elektryczny model 718 planowany jest na połowę dekady. Po nim pojawi się w pełni elektryczne Cayenne. Porsche planuje również rozszerzyć swoje portfolio produktów o całkowicie elektrycznego SUV-a, sportowo pozycjonowanego nad Cayenne. Ta całkowicie nowa koncepcja samochodu opiera się na platformie SSP Sport opracowanej przez Porsche. Model będzie budowany w Lipsku. Jego potężne osiągi, zautomatyzowane funkcje jazdy i zupełnie nowe wnętrze mają na celu wykorzystanie nowego potencjału klientów – szczególnie w USA i Chinach.

Sajjad Khan – nowy członek zarządu ds. Car IT
W listopadzie 2023 r. do zarządu Porsche AG dołączył Sajjad Khan. Jest odpowiedzialny za nowo utworzoną jednostkę Car IT, która obejmuje tematy łączności i infotainment. „W osobie Sajjada zyskaliśmy uznanego eksperta w tej dziedzinie”, mówi Blume. „Wnosi on duże doświadczenie i wraz ze swoim zespołem będzie stale rozwijał naszą jednostkę Car IT”. W Centrum Rozwoju Porsche w Weissach Khan ściśle współpracuje z Michaelem Steinerem, członkiem zarządu ds. badań i rozwoju.

W pierwszym kwartale 2024 r. Porsche dokonało ogromnych inwestycji w partnerstwa cyfrowe i programistyczne. Obejmuje to pełne przejęcie MHP, firmy doradczej w zakresie zarządzania i IT, oraz inwestycję w Applied Intuition. Firma z siedzibą w Dolinie Krzemowej jeszcze bardziej wzmocni doświadczenie Porsche w zakresie Car-IT i obsługi klienta. Z firmą z Mountain View rozpoczęto współpracę rozwojową.

W centrum uwagi pozostaje zrównoważony rozwój
Porsche trzyma się również swoich ambitnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. W 2030 r. firma ma ambicję dostarczać ponad 80 procent nowych pojazdów w pełni zelektryfikowanych - w zależności od zapotrzebowania naszych klientów i rozwoju elektromobilności w poszczególnych regionach świata. Oprócz tego, Porsche koncentruje się również na e-paliwach. Odnawialne paliwa syntetyczne pozwalają silnikom spalinowym działać potencjalnie niemal neutralnie pod względem emisji dwutlenku węgla. Porsche myśli również o istniejącej flocie. Na świecie jest około 1,3 miliarda pojazdów z silnikami spalinowymi. Wiele z nich będzie prawdopodobnie nadal używanych za 30 lub więcej lat. Wraz z partnerami Porsche uruchomiło pierwszą komercyjną fabrykę e-paliw w Chile. Dzięki temu pilotażowemu zakładowi firma i jej partnerzy pokazują, jak produkcja e-paliw może działać na skalę przemysłową. Po dodaniu do paliwa, e-paliwa mogą zmniejszyć emisję CO2 z paliw kopalnych.

Porsche dąży również do stosowania bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów w swoich nowych samochodach – na przykład we wnętrzu całkowicie elektrycznego Macana. Produkcja nowego modelu w Lipsku jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla netto. Fabryka w Saksonii jest w całości zasilana zieloną energią elektryczną i proporcjonalnie pokrywa swoje zapotrzebowanie na ogrzewanie biometanem i biomasą. Porsche wspiera ekspansję odnawialnych źródeł energii w celu pokrycia zapotrzebowania na energię elektryczną, którego według modeli będzie wymagać w pełni elektryczna flota Macana.

Porsche spodziewa się rentowności operacyjnej Grupy na poziomie od 15 do 17 procent
Dzięki kompleksowemu odnowieniu gamy produktów w 2024 r., globalnym warunkom ramowym, wyższej amortyzacji skapitalizowanych kosztów rozwoju oraz ciągłym inwestycjom w markę i ekosystem Porsche, Porsche AG spodziewa się zwrotu operacyjnego ze sprzedaży Grupy w przedziale od 15 do 17 procent za cały rok 2024. Prognoza ta obejmuje zakładane przychody ze sprzedaży w wysokości od 40 do 42 miliardów euro. „W perspektywie średnioterminowej trzymamy się naszej prognozy operacyjnej rentowności sprzedaży na poziomie około 17 do 19 procent”, kontynuuje Meschke. „W dłuższej perspektywie naszym celem jest osiągnięcie rentowności operacyjnej sprzedaży Grupy na poziomie ponad 20 procent”.

Mając na uwadze osiągnięcie długoterminowego celu w zakresie rentowności, Porsche kontynuuje swój program Road to 20. „Również w tym przypadku przeznaczamy dużo pieniędzy na rozwój nowych źródeł przychodów”, mówi Meschke. „Pierwszymi projektami programu Road to 20 będą szczególnie ekskluzywne oferty i usługi, dzięki którym chcemy przekroczyć oczekiwania naszych klientów. Obecnie opracowujemy bardzo ekscytujące produkty i usługi”.

Pod koniec 2023 r. Grupa Porsche zatrudniała 42 140 pracowników. Oznacza to wzrost o 7,6 procent. Szczególnie w obszarach rozwoju i IT, Porsche zatrudniło szereg osób w celu dalszego wzmocnienia swojej wiedzy technicznej i programistycznej.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

1Logistics Żuralski Sp. z o.o.
QualityHUB24
Lubricant Polska Sp. z o.o.
ZG Lighting Polska Sp. z o.o.
Sigfox Poland Sp. z o.o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.