Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
spainKryzys gospodarczy z 2009 roku, który wstrząsnął hiszpańskim rynkiem nie powstrzymał SEAT-a przed myśleniem o przyszłości.

Do końca zeszłego roku firma zainwestowała prawie 510 milionów euro (w tym 110 milionów w badania, rozwój i innowacje) oraz wykorzystała ubiegły rok do wzmocnienia bilansu. Skutkiem tego ogromnego wysiłku był wynik netto hiszpańskiej marki na poziomie -187 milionów euro w porównaniu z +44 milionami euro rok wcześniej. Mimo wszystko SEAT owi udało się pozyskać zasoby dzięki głównej domenie działalności, czyli produkcji i sprzedaży samochodów, czego przykładem jest wynik EBITDA (zysk przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacji) w wysokości 16 milionów euro.

Wynik operacyjny firmy, liczony według hiszpańskich zasad rachunkowości, zamknął się kwotą -391 milionów euro (-141 mln euro w 2008 r.). Poważnym ciosem dla SEAT a było osłabienie rynku hiszpańskiego, który ma 34% udziału w zyskach firmy. Z tego powodu w 2009 roku wartość sprzedaży według danych z faktur zmniejszyła się o 15% do 4101 milionów euro. Na całym świecie firma wydała o 8,5% mniej samochodów niż rok wcześniej (337 000 szt.), ale w Wielkiej Brytanii i Francji oraz przede wszystkim w Niemczech nastąpił wzrost sprzedaży samochodów marki SEAT. W Europie, która jest głównym rynkiem dla SEAT a, sukces samochodów tej marki przełożył się na wzrost udziału w rynku.

W 2009 roku miała miejsce poważna ofensywa produktowa, obejmująca wprowadzenie kilku ważnych nowości w ofercie, w tym18 nowych modeli i wersji. Nowy sedan Exeo, rodzinne Exeo ST oraz Altea i Altea XL w ekologicznej odmianie ECOMOTIVE to tylko niektóre przykłady tych nowości. W ofercie producenta pojawiły się też maksymalnie usportowione wersje Ibizy, czyli FR, CUPRA i Bocanegra. Zmodernizowano także Leona FR, CUPRA i CUPRA R, a kilka modeli otrzymało nowe silniki. Podsumowując: obecnie SEAT dysponuje najnowocześniejszą i najaktualniejszą ofertą na rynku.

W 2010 roku rodzina produktów SEAT-a będzie się nadal powiększać. Oprócz nowych silników pojawią się dwa nowe samochody. Już wiosną można będzie kupić Ibizę ST, czyli rodzinną wersję bestsellerowej Ibizy, natomiast w październiku do sprzedaży trafi nowa Alhambra, czyli popularny jednobryłowy model hiszpańskiej marki.

W czasie konferencji prasowej, na której przedstawiono wyniki firmy prezes SEAT a James Muir powiedział: \„W bieżącym roku SEAT spodziewa się znaczącej poprawy wyniku finansowego i sprzedaży. 2010 będzie jednak trudnym rokiem ze względu na sytuację gospodarczą. W bieżącym roku zamierzamy dołożyć wszelkich starań, aby uzyskać lepsze pozycjonowanie marki, poprawić jej świadomość oraz przygotować się do wielkiej ofensywy produktowej zaplanowanej na 2012 rok, stawiając sobie za cel pełne wykorzystanie możliwości zakładów w Martorell oraz przewrócenie rentowności firmy\”.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Pol-Technology Sp. z o.o.
Takoni Sp. z o.o.
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
Alucrom Sp. z o.o.
Etisoft Sp. z o.o.
QualityHUB24