Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
altObroty całkowite agencji należących do Polskiego Forum HR w trzecim kwartale tego roku wzrosły w ujęciu rok do roku o prawie 17 proc. W porównaniu do drugiego kwartału br. nastąpił wzrost na poziomie 15,5 proc.

Praca tymczasowa
Największe obroty niezmiennie generuje usługa pracy tymczasowej, która stanowi aż 89 proc. obrotów całkowitych wypracowanych przez agencje zatrudnienia. W porównaniu do drugiego kwartału br. wzrost obrotów w tym zakresie był na poziomie 16,3 proc. a w  porównaniu do poprzedniego roku wyniósł ponad 19,3 proc. Trzeci kwartał z reguły jest najlepszy w całym roku. - Tak jak przewidywaliśmy pierwsza połowa 2013 roku była dość stabilna bez większych wzrostów, natomiast w drugiej połowie roku wyniki agencji są już dużo lepsze. Przewidujemy, że ten rok zamkniemy z 18-20 procentowym wzrostem - komentuje Anna Wicha, Prezes Polskiego Forum HR.

Praca tymczasowa wykorzystywana jest głównie na stanowiskach produkcyjnych, które stanowią aż 78 proc. obrotów. Warto nadmienić, że udział stanowisk nieprodukcyjnych w zatrudnieniu pracowników tymczasowych stale rośnie, w porównaniu do drugiego kwartału br. wzrósł o 1 punk procentowy, a w porównaniu do trzeciego kwartału 2012 roku, aż o 3 punkty procentowe. Pracownicy tymczasowi zatrudniani na stanowiskach nieprodukcyjnych (tzw. białe kołnierzyki) to głównie pracownicy call center oraz pracownicy biurowi niższego i średniego szczebla.

Liczba pełnych etatów w ujęciu rocznym wzrosła o ponad 21 proc., a w porównaniu do drugiego kwartału br. aż o 19,7 proc. Większy wzrost liczby pełnych etatów w porównaniu do wzrostu obrotów świadczy o tym, że pracownicy zatrudniani są na coraz dłuższe okresy. Wśród agencji zrzeszonych w Polskim Forum HR 86 proc. pełnych etatów zostało przepracowanych na podstawie umów o pracę, co kłóci się ze stereotypem pracy tymczasowej jako krótkich umów zawieranych w oparciu o umowy cywilnoprawne - dodaje Anna Wicha.

Systematycznie rośnie również liczba klientów korzystających z formuły pracy tymczasowej. W porównaniu do trzeciego kwartału 2012 roku, liczba klientów wzrosła o 5 proc. natomiast w porównaniu do drugiego kwartału tego roku o 2 proc. - Obserwujemy wzrosty liczby klientów w branżach, które wcześniej nie korzystały z tej formy zatrudnienia lub korzystały w bardzo małym zakresie, klienci przekonali się do tego typu rozwiązań i chętniej korzystają z usług agencji - komentuje Anna Wicha.

Pracownicy tymczasowi w Polsce zatrudniani są głównie w branżach: samochodowej, przemyśle maszynowym, przemyśle lekkim oraz branży spożywczej. Wyniki agencji potwierdzają ogólne trendy widoczne w gospodarce narodowej. Jak podał Główny Urząd Statystyczny PKB w trzecim kwartale br. wzrósł o 1,9 proc. i spodziewane jest utrzymanie tej tendencji w najbliższym czasie. Powodem ożywienia jest wzrost sprzedaży detalicznej oraz produkcji przemysłowej, oba te czynniki przekładają się na zwiększenie liczby personelu w firmach, które w pierwszej kolejności zatrudniają pracowników tymczasowych. - Prognozy na przyszły rok są bardzo optymistyczne, zakładamy, że obroty z pracy tymczasowej wzrosną o ponad 20 proc. - podsumowuje Anna Wicha.

Rekrutacja
Nie tylko praca tymczasowa notuje wzrosty, równie pozytywnie wygląda sytuacja w branży rekrutacji stałych. W ujęciu rok do roku nastąpił wzrost aż o 20 proc., a w porównaniu do poprzedniego kwartału o 13,6 proc. - Sytuacja ta spowodowana jest obijaniem się rynku po zapaści z którą mieliśmy do czynienia w latach ubiegłych, wciąż odrabiamy straty. Zatrudnienie rośnie głównie w centrach nowoczesnych usług dla biznesu, które już w zeszłym roku były głównym zleceniodawcom prowadzonych przez nas rekrutacji. W pierwszej połowie tego roku inwestorzy zagraniczni otworzyli w naszym kraju kilkanaście takich centrów oraz zapowiedzieli zwiększenie zatrudnienia w już funkcjonujących podmiotach, wszystko to spowodowało wzrost obrotów z rekrutacji stałych widoczny w trzecim kwartale br. - komentuje Karolina Adamiec-Vook, Wiceprezes ds. Rekrutacji

Na brak ofert nie mogą narzekać: informatycy, księgowi czy pracownicy obsługi klienta, którzy są rekrutowani właśnie do pracy w centrach nowoczesnych usług dla biznesu, jednak należy pamiętać, że na tych stanowiskach oprócz doświadczenia bardzo ważna jest znajomość języków obcych. - Przewidujemy, że rynek rekrutacji stałych, będzie dalej rósł i zamkniemy ten rok ze wzrostem w granicach 20 proc., równie optymistycznie rysuje się przyszły rok - dodaje Adamiec-Vook.

Delegowanie i rekrutacja pracowników do pracy za granicą
Obroty z delegowania pracowników do pracy za granicą oraz rekrutacji zagranicznych również rosną. W porównaniu do roku ubiegłego obroty w tym zakresie wzrosły o 7,5 proc., jednak należy pamiętać, że to właśnie w zeszłym roku zmianie uległy warunki dotyczące m.in. delegowania pracowników do pracy np. we Francji, w wyniku których niektóre firmy zostały zmuszone do otwarcia oddziałów za granicą i zatrudniania pracowników na podstawie prawa francuskiego, co spowodowało spadek dynamiki rozwoju tej usługi. W tym roku rynek zwyżkuje, w porównaniu do poprzedniego kwartału mamy do czynienia z 15 proc. wzrostem.

Polscy pracownicy wysyłani są głównie do Holandii, Niemiec oraz Francji. Wciąż największy obrót generuje delegowanie i rekrutacja pracowników do sektora budowlanego, transportu i logistyki, przemysłu lekkiego oraz usług.

- Przewidujemy dalsze wzrosty w tym sektorze, ponieważ w Europie Zachodniej wciąż brakuje zarówno wykwalifikowanych fachowców jak i pracowników do prostych prac przy produkcji. Plany te może jednak pokrzyżować przyjęcie dyrektywy wdrożeniowej w zakresie delegowania. Cały czas trwają prace nad jej ostatecznym kształtem, ale niektóre propozycje zapisów są bardzo niepokojące i musimy uważnie śledzić postępy prac w tym zakresie - komentuje Guido Vreuls Wiceprezes ds. Delegowania.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Mondi Simet Sp. z o.o.
MESH Works Inc.
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
ANT Solutions Sp. z o.o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
Craemer GmbH