Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Jednym zdaniem - był to najlepszy rok w historii polskiego przemysłu autobusowego i w tym roku liczyliśmy na powtórkę, a nawet na jeszcze lepszy wynik, informuje INFOBUS.

COVID-19 skutecznie pokrzyżował i kompletnie wywrócił te plany. Wyjątkowy rok W 2019 r. produkcja autobusów w Polsce o masie całkowitej powyżej 8 ton bardzo wysoki poziom 5670 szt., czyli o 1117 szt. (+24,5%) więcej niż w 2018 roku, kiedy łącznie zakłady w Polsce opuściło 4553 szt. autobusów (czyli o 93 szt. (+2,1%) więcej niż w 2017 roku). Tym samym został przekroczony rekordowy poziom z 2016 r., kiedy polskie zakłady opuściło 4694 szt. kompletnych autobusów o DMC powyżej 8 ton.

Gdzie w 2019 roku pojechały autobusy wyprodukowane w Polsce?
Najwięcej z nich trafiło do Niemiec (17,4% udziału) oraz Norwegii (16,6%). Polska znalazła się na trzecim miejscu. W 2019 r., na łączną sumę 5670 wyprodukowanych autobusów w Polsce, krajowi przewoźnicy zakupili 712 autobusów "made in Poland", co daje nam 12,5% udziału w całej produkcji. Przypomnijmy, że w 2018 r. ten udział wyniósł 29,7%. 

Produkcyjny ranking
Liderem autobusowej produkcji w Polsce jest MAN, który w 2019 r. wyprodukował w fabryce Starachowicach aż 2 336 pojazdów. Dla porównania – w 2018 r. był to poziom 1781 autobusów, co oznacza wzrost aż o 555 szt. (+31,1%). Do tego wyniku trzeba dopisać ponad 1400 szt. podwozi (i to zarówno miejskich, jak i międzymiastowych oraz turystycznych), które głównie trafiły do takich krajów jak: Tajwan, Meksyk, Singapur, Hiszpania czy Izrael. Cały czas strategicznym produktem MAN są autobusy miejskie, ale nie tylko – w 2019 roku fabryka wyprodukowała także kilka kompletnych egzemplarzy autobusów międzymiastowych Lion`s Intercity. To realizacja koncernowego projektu, aby wszystkie zakłady MAN były w stanie zmienić swój profil produkcyjny w zależności od popytu na rynku. W 2019 r. tradycyjnie głównym odbiorcą pojazdów ze Starachowic były Niemcy, a na drugim miejscu uplasowała się Arabia Saudyjska.

Wiceliderem w produkcyjnym rankingu w 2019 r. zostało Volvo z wynikiem 1 337 autobusów, czyli o 409 szt. więcej niż przed rokiem (+44,1%). Przypomnijmy, że jeszcze cztery lata temu wrocławski zakład wytwarzał rocznie ok. 600 pojazdów. To pokazuje, że firma z sukcesem przeprowadziła generacyjną zmianę zarówno miejskiej rodziny 7700, jak i teraz autokarowej serii 9000, a decyzja o postawieniu na elektromobilność w autobusach miejskich okazała się słuszna. Najwięcej w zeszłym roku wrocławska fabryka wyprodukowała autobusów międzymiastowych – z serii 8700, które trafiły głównie do Skandynawii. Tym samym układ najważniejszych rynków zbytu jest następujący: Norwegia, Szwecja i Niemcy.

Trzecie miejsce to Solaris Bus&Coach. W 2019 r. bramy fabryki w Bolechowie opuściło w zeszłym roku łącznie 1 226 autobusów, a dodając do tego trolejbusy (w rekordowej licznie aż 261 szt.) mamy imponujący wynik 1597 szt. Dla porównania – w 2018 r. było to poziom 1105 autobusów (+121 szt. / +10,9%) oraz 136 trolejbusów (+125 szt. / +91,1%), co oznaczało łączny rezultat na poziomie 1241 pojazdów (+356 szt. / +28,7%). Aby sprostać rosnącym zamówieniom (w tym także produkcji elektrobusów), Solaris zmodernizował w 2017 r. montaż w Bolechowie oraz spawalnię szkieletów w Środzie Wlkp. Równolegle w 2019 r. firma zamknęła proces generacyjnej wymiany rodziny autobusów miejskich i zakład będą opuszczały już tylko egzemplarze Nowego Urbino. W 2019 r. głównym odbiorcami autobusów z logo "jamnika" były takie kraje jak Polska i Niemcy.

Czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu zajmuje Scania. W 2019 r. szwedzką fabrykę w Słupsku opuściło 701 autobusów, czyli o 122 szt. więcej niż przed rokiem (+21,1%). To oznacza nowy rozdział w historii zakładu i prawdziwe odrodzenie słupskiej fabryki. Przypomnijmy, że w 2013 r. Scania wyprodukowała tutaj zaledwie 96 autobusów. Dzięki generacyjnej zmianie produkowanych pojazdów, szerszym wejściu na południowe rynku w Europie (Hiszpania i Włochy) i wygranej w Berlinie kontraktu na autobusy przegubowe, zakład ponownie "stanął na nogi". W 2019 r. najwięcej pojazdów wyeksportowanych zostało do Norwegii i … Czech. Końcówka produkcyjnego rankingu należy do polskich producentów.

Piąty jest Autosan, który w 2019 r. zmniejszył produkcję - z 105 szt. w 2018 r. do 60 szt. w 2019 r. (-45 szt. / -42,8%). Liczymy, że w 2020 roku krzywa produkcyjna pójdzie w górę, m.in. dzięki zdobyciu kontraktów na miejskie autobusy. Zeszłoroczne zestawienie producentów zamyka Ursus (z 10 egzemplarzami), który obecnie jest stanie upadłości i zaprzestał produkcji autobusów.

Więcej w portalu Infobus.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

METCHEM Sp. z o.o.
QualityHUB24
Bimax Sp. z o.o.
 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
GABEC
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.