Automotive CEE Day 2020
Stokvis Tapes (do 14 lipca 2020)
Myzer (do 15.05.2021)
Grafe (do 17.12.2020)
VIA (do 31.12.2020)
Solar (do 25 czerwca2021)
Icetech (do 21.10.2020)
Hauck Heat Treatment (do 05.12.2020)
Jednym zdaniem - był to najlepszy rok w historii polskiego przemysłu autobusowego i w tym roku liczyliśmy na powtórkę, a nawet na jeszcze lepszy wynik, informuje INFOBUS.

COVID-19 skutecznie pokrzyżował i kompletnie wywrócił te plany. Wyjątkowy rok W 2019 r. produkcja autobusów w Polsce o masie całkowitej powyżej 8 ton bardzo wysoki poziom 5670 szt., czyli o 1117 szt. (+24,5%) więcej niż w 2018 roku, kiedy łącznie zakłady w Polsce opuściło 4553 szt. autobusów (czyli o 93 szt. (+2,1%) więcej niż w 2017 roku). Tym samym został przekroczony rekordowy poziom z 2016 r., kiedy polskie zakłady opuściło 4694 szt. kompletnych autobusów o DMC powyżej 8 ton.

Gdzie w 2019 roku pojechały autobusy wyprodukowane w Polsce?
Najwięcej z nich trafiło do Niemiec (17,4% udziału) oraz Norwegii (16,6%). Polska znalazła się na trzecim miejscu. W 2019 r., na łączną sumę 5670 wyprodukowanych autobusów w Polsce, krajowi przewoźnicy zakupili 712 autobusów "made in Poland", co daje nam 12,5% udziału w całej produkcji. Przypomnijmy, że w 2018 r. ten udział wyniósł 29,7%. 

Produkcyjny ranking
Liderem autobusowej produkcji w Polsce jest MAN, który w 2019 r. wyprodukował w fabryce Starachowicach aż 2 336 pojazdów. Dla porównania – w 2018 r. był to poziom 1781 autobusów, co oznacza wzrost aż o 555 szt. (+31,1%). Do tego wyniku trzeba dopisać ponad 1400 szt. podwozi (i to zarówno miejskich, jak i międzymiastowych oraz turystycznych), które głównie trafiły do takich krajów jak: Tajwan, Meksyk, Singapur, Hiszpania czy Izrael. Cały czas strategicznym produktem MAN są autobusy miejskie, ale nie tylko – w 2019 roku fabryka wyprodukowała także kilka kompletnych egzemplarzy autobusów międzymiastowych Lion`s Intercity. To realizacja koncernowego projektu, aby wszystkie zakłady MAN były w stanie zmienić swój profil produkcyjny w zależności od popytu na rynku. W 2019 r. tradycyjnie głównym odbiorcą pojazdów ze Starachowic były Niemcy, a na drugim miejscu uplasowała się Arabia Saudyjska.

Wiceliderem w produkcyjnym rankingu w 2019 r. zostało Volvo z wynikiem 1 337 autobusów, czyli o 409 szt. więcej niż przed rokiem (+44,1%). Przypomnijmy, że jeszcze cztery lata temu wrocławski zakład wytwarzał rocznie ok. 600 pojazdów. To pokazuje, że firma z sukcesem przeprowadziła generacyjną zmianę zarówno miejskiej rodziny 7700, jak i teraz autokarowej serii 9000, a decyzja o postawieniu na elektromobilność w autobusach miejskich okazała się słuszna. Najwięcej w zeszłym roku wrocławska fabryka wyprodukowała autobusów międzymiastowych – z serii 8700, które trafiły głównie do Skandynawii. Tym samym układ najważniejszych rynków zbytu jest następujący: Norwegia, Szwecja i Niemcy.

Trzecie miejsce to Solaris Bus&Coach. W 2019 r. bramy fabryki w Bolechowie opuściło w zeszłym roku łącznie 1 226 autobusów, a dodając do tego trolejbusy (w rekordowej licznie aż 261 szt.) mamy imponujący wynik 1597 szt. Dla porównania – w 2018 r. było to poziom 1105 autobusów (+121 szt. / +10,9%) oraz 136 trolejbusów (+125 szt. / +91,1%), co oznaczało łączny rezultat na poziomie 1241 pojazdów (+356 szt. / +28,7%). Aby sprostać rosnącym zamówieniom (w tym także produkcji elektrobusów), Solaris zmodernizował w 2017 r. montaż w Bolechowie oraz spawalnię szkieletów w Środzie Wlkp. Równolegle w 2019 r. firma zamknęła proces generacyjnej wymiany rodziny autobusów miejskich i zakład będą opuszczały już tylko egzemplarze Nowego Urbino. W 2019 r. głównym odbiorcami autobusów z logo "jamnika" były takie kraje jak Polska i Niemcy.

Czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu zajmuje Scania. W 2019 r. szwedzką fabrykę w Słupsku opuściło 701 autobusów, czyli o 122 szt. więcej niż przed rokiem (+21,1%). To oznacza nowy rozdział w historii zakładu i prawdziwe odrodzenie słupskiej fabryki. Przypomnijmy, że w 2013 r. Scania wyprodukowała tutaj zaledwie 96 autobusów. Dzięki generacyjnej zmianie produkowanych pojazdów, szerszym wejściu na południowe rynku w Europie (Hiszpania i Włochy) i wygranej w Berlinie kontraktu na autobusy przegubowe, zakład ponownie "stanął na nogi". W 2019 r. najwięcej pojazdów wyeksportowanych zostało do Norwegii i … Czech. Końcówka produkcyjnego rankingu należy do polskich producentów.

Piąty jest Autosan, który w 2019 r. zmniejszył produkcję - z 105 szt. w 2018 r. do 60 szt. w 2019 r. (-45 szt. / -42,8%). Liczymy, że w 2020 roku krzywa produkcyjna pójdzie w górę, m.in. dzięki zdobyciu kontraktów na miejskie autobusy. Zeszłoroczne zestawienie producentów zamyka Ursus (z 10 egzemplarzami), który obecnie jest stanie upadłości i zaprzestał produkcji autobusów.

Więcej w portalu Infobus.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ecocolor sp. z o.o.  KTL-kataforeza
Paks'D Sp. z o.o.
ARENA COMET SCS Polska Sp. z o.o.
IceTech Polska Sp. z o. o.
LINEX Sp. z o.o.
Lüttgens Polska Sp. z o.o. Sp.k.