Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
legnicka sse logo2016 rok zaczął się pracowicie dla klastrów działających w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. 12 stycznia br. w Letia Business Park spotkali się partnerzy Dolnośląskiego Klastra Motoryzacyjnego (DKM).

Pierwsze w tym roku spotkanie Klastra poświęcone było przede wszystkim poznaniu firm, które w ostatnim czasie dołączyły do DKM oraz omówieniu postępów prac nad tworzeniem Strategii Rozwoju Klastra.

Dolnośląski Klaster Motoryzacyjny, który zainaugurował swoją działalność w listopadzie 2014r. skupia już 34 podmioty. W większości są to firmy działające w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, a także coraz większe grono przedsiębiorstw z Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park”. Strefa ta dwa miesiące temu dołączyła do DKM i pełni w nim rolę Lidera Wspierającego, służąc swoim doświadczeniem we współpracy z firmami z branży automotive. Branża motoryzacyjna w wałbrzyskiej strefie podobnie jak w legnickiej, jest dominującą gałęzią przemysłu. W WSSE działa obecnie blisko 40 firm zajmujących się produkcją samochodów oraz ich podzespołów. Stworzyły one około 18 tys. miejsc pracy oraz zainwestowały prawie 10 mld złotych.

Ważną rolę w działalności Klastra pełnią też: Politechnika Wrocławska, NOT Legnica oraz Wrocławskie Centrum Badań EIT+, które wspiera Dolnośląski Klaster Motoryzacyjny z poziomu partnera niezrzeszonego. Stanowią one ważny czynnik łączący naukę z biznesem na poziomie klastra. Pokazują  jak w praktyce działać na rzecz rozwiązań, które powstając w trakcie zajęć akademickich i szkolnych, z powodzeniem mogą służyć gospodarce. Pierwszym samorządem, który przystąpił do inicjatywy jest gmina Polkowice – zagłębie motoryzacyjne Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To tutaj swój biznes ulokowały przedsiębiorstwa takie jak Volkswagen Motor Polska, SITECH czy Sanden Manufacturing Poland.

W trakcie wtorkowego spotkania Dorota Włoch, wiceprezes Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej przypomniała zebranym kalendarium dotychczasowej działalności Klastra. Opowiedziała o zaangażowaniu wielu partnerów w działalność klastrową i wizytach studyjnych, które odbyły się już w firmach z branży motoryzacyjnej działających w LSSE. Zachęcała też kolejne przedsiębiorstwa do organizowania spotkań klastrowych w swoich firmach. Dzięki nim pozostali partnerzy będą mieli szansę zapoznać się z procesami produkcyjnymi i być może odnaleźć kooperantów do swojej działalności gospodarczej.  Chęć zorganizowania takiego spotkania zgłosiła m.in. firma SITECH.

Podstawową wiedzę na temat tego, dlaczego warto brać udział w inicjatywach klastrowych zaprezentował partnerom Adam Zysk, który wraz z przedstawicielami Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park” tworzy zespół pracujący nad Strategią Rozwoju Dolnośląskiego Klastra Motoryzacyjnego. Prace nad powstaniem dokumentu projektującego rozwój DKM na kolejne lata wspiera też dr Jerzy Matejuk.

– W tej chwili odbywamy szereg spotkań z Partnerami Klastra. Odwiedzamy firmy i rozmawiamy na temat oczekiwań, zadań i wyzwań jakie przed nami stoją. Partnerzy Klastra odpowiadają też na ankietę przygotowaną przez nas. Ma ona charakter informacyjny i służy badaniu potencjału podmiotów wchodzących w skład Klastra, analizie przyszłych możliwości kooperacyjnych oraz stworzeniu strategii rozwoju i współpracy DKM – mówi Aneta Bielecka-Laskownicka, koordynator Dolnośląskiego Klastra Motoryzacyjnego.

W trakcie spotkania DKM odbył się też mikser kooperacyjny. Firmy zaprezentowały zakres swojej działalności oraz przy swoich stoiskach wymieniały się wiedzą dotyczącą możliwości współpracy w zakresie dostaw usług, części czy technologii. Nie zabrakło czasu na rozmowy o oczekiwaniach i szansach przed którymi w najbliższym czasie stoi Klaster.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Pol-Technology Sp. z o.o.
YETICO S.A.
RAMPF Production Systems GmbH & Co.
GABEC
CVGS Sp. z o.o. Sp. k.
Bodycote Polska Sp. z o.o.