Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Kosztem blisko 26 mln zł spółka z wyspecjalizowanej w produkcji maszyn i urządzeń dla przemysłu grupy Gwarant uruchomiła w czwartek w fabryce w Wieluniu Wydział Ciężkich Konstrukcji Maszynowych.

Dzięki temu kooperujące m.in. z motoryzacją Zakłady Urządzeń Galwanicznych i Lakierniczych (ZUGiL), gdzie powstał nowy wydział, mają lepiej przetrwać rynkowy kryzys.

Firma planuje zwolnić w tym roku w trzech transzach w sumie 450 pracowników z 1100 zatrudnionych. Powodem jest kryzys na światowych rynkach, głównie w branżach motoryzacyjnej i budowlanej. Pierwsze zwolnienia zaplanowano na początek kwietnia. Władze spółki liczą jednak, że otwarcie nowego wydziału zwiększy przychody i nie będą konieczne tak znaczne redukcje.

"Liczymy na to, że w wyniku otwarcia nowej hali zwiększymy przychody, a jeśli tak się stanie, to nie będą potrzebne zwolnienia" - powiedział w czwartek rzecznik grupy Gwarant, Witold Jajszczok.

Rzecznik przypomniał, że decyzja o budowie nowego wydziału podejmowana była w okresie boomu gospodarczego. "Obecnie, gdy przemysł motoryzacyjny, dla którego spółka jest dostawcą kompletnych obiektów lakierni i galwanizerni, szczególnie mocno odczuwa skutki kryzysu, widać, że była to trafna decyzja" - ocenił.

Jajszczok wyjaśnił, że spółka stara się znaleźć nowych klientów w branży konstrukcji stalowych, ponieważ główni dotychczasowi kooperanci - przemysł motoryzacyjny, maszyn budowlanych i budownictwo - to branże, które są w największym kryzysie, stąd spadek zamówień z ich strony. Jest to odczuwalne zwłaszcza że ZUGiL ponad 50 proc. swojej produkcji przeznaczał na eksport.

Dzięki nowej inwestycji ZUGiL mogą teraz ukierunkować produkcję na rynek konstrukcji budowlanych, przemysłowych i użyteczności publicznej, gdzie kryzys gospodarczy odczuwalny jest mniej niż w motoryzacji.

Uruchomienie nowego, wyposażonego kosztem ok. 15 mln zł wydziału, spowodowało, że ZUGiL, jako producent konstrukcji stalowych, dołączył do grupy polskich wytwórni tego typu, które są w stanie wyprodukować np. specjalne konstrukcje maszynowe i budowlane o jednostkowych ciężarach do 40 ton. Inwestycja dała też nowe możliwości spawania, zwijania i obróbki blach. Budowa samej hali produkcyjnej kosztowała 10,8 mln zł.

Nowy wydział umożliwia przygotowanie elementów olbrzymich konstrukcji o skomplikowanej geometrii. To np. konstrukcje stadionów i hal sportowo-widowiskowych, terminali lotniczych, dworców kolejowych i autobusowych itp. W hali można wytwarzać zespoły wielkich maszyn budowlanych, dźwigi portowe, suwnice, maszyny dla przemysłu wydobywczego itp.

Jedne z pierwszych wykonywanych w nowej hali zadań to produkcja elementów potrzebnych do modernizacji linii wypału klinkieru w Cementowni Ożarów, ramy i kolumny portowych dźwignic do transportu kontenerów, łyżki ładowarek dla górnictwa oraz wysięgniki żurawi budowlanych.

Zakłady Urządzeń Galwanicznych i Lakierniczych ZUGiL w Wieluniu projektują i wytwarzają urządzenia i obiekty technologiczne dla przemysłu motoryzacyjnego, maszynowego, elektromaszynowego i stoczniowego. Wśród kooperantów firmy były m.in. koncerny Fiat, Volkswagen, Skoda, Saab, Opel, BMW, Scania i Volvo, gdzie spółka dostarczała obiekty malarskie.

ZUGiL produkuje też podzespoły dla maszyn budowlanych i urządzeń przeznaczonych dla górnictwa. Ponadto wytwarza m.in. eksportowane do wielu krajów sejfy na broń.

Od grudnia 2003 r. firma należy do śląskiej grupy Gwarant - producenta m.in. konstrukcji stalowych, odlewów, instalacji przemysłowych i armatury, części dla motoryzacji, maszyn górniczych. Najważniejsze spółki tej grupy to Rybnicka Fabryka Maszyn Ryfama, Odlewnia Żeliwa w Zawierciu, Kuźnia Jawor, ZUGiL, Huta Małapanew i związane z nią mniejsze firmy, Fabryka Urządzeń Mechanicznych Chofum oraz Andoria-Mot.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

WOLMOT Sp. z o.o.
ISRINGHAUSEN Sp. z o.o.
Pol-Technology Sp. z o.o.
ABC Colorex Sp. z o.o.
Etisoft Sp. z o.o.
MV Center Systemy Wizyjne Sp z o.o.