Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
infobus_logoW ciągu 9. miesięcy br. fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 2304 autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 5 ton.

To aż o 741 szt. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (- 24,33%). To pierwszy tak wyraźny spadek eksportu autobusów odnotowany na przestrzeni ostatnich sześciu lat, który bezpośrednio jest związany ze spadkiem popytu na nowe pojazdy użytkowe na prawie wszystkich europejskich rynkach.

Prawdopodobnie na koniec roku spadnie on do poziomu z 2008 r. - czyli do ok. 3 300 szt. Co ciekawe po 9 miesiącach br. najważniejszym kierunkiem naszego eksportu jest Szwecja, a nie Niemcy. To efekt kontraktów zrealizowanych przez Volvo, Scanię, Solarisa a także Autosana. Drugim najpopularniejszym kierunkiem eksportu były już Niemcy, trzecim - Norwegia, a czwartym - W. Brytania.

Liderem eksportu po III kwartałach br. został MAN z wynikiem 801. wyeksportowanych autobusów. (-30,34%) Główne kierunki eksportu niemieckiego producenta to Niemcy, a następnie do Szwecja i Francja. Najczęściej zagraniczni klienci wybierali modele Lion`s City i Lion`s City G.

Drugie miejsce to Volvo (+4%), którego podstawowym kierunkiem eksportu jest w tym roku Norwegia (duży kontrakt na dostawę autobusów międzymiastowych V8700) oraz Szwecja i Niemcy. Warto odnotować, że bramy wrocławskiej fabryki opuściło już prawie 30. seryjnie produkowanych pojazdów hybrydowych V7705, które zakupili przewoźnicy m.in. z Norwegii, Niemiec, Luksemburga i Szwajcarii.

Trzecie miejsce to Scania Bus Production Słupsk, która wysłała do swoich zagranicznych klientów 459 autobusów (-15,3%) oraz ponad 280 podwozi do montażu przemysłowego. Kompletne pojazdy trafiły w zdecydowanej większości do odbiorców z Wielkiej Brytanii, Szwecji oraz Danii. Cały czas podstawą eksportu Scanii są piętrowe, niskopodłogowe autobusy miejskie, które seriami zamawiają angielscy przewoźnicy. Drugi ważny produkt we ofercie produkcyjnej to pojazdy niskowejściowe, zasilane etanolem, które zdecydowanie najczęściej kupują klienci ze Skandynawii.

Czwarte miejsce to Solaris Bus&Coach, który w ciągu trzech kwartałów br. sprzedał poza granicami naszego kraju 356 autobusów. (-42%) W tym roku szczególnie dobrze wygląda kierunek szwedzki, a następnie niemiecki i norweski. To pierwszy rok, kiedy producent z Bolechowa jest tak mocno ukierunkowany na sprzedaż autobusów do Skandynawii. Warto również wspomnieć o rosnącej produkcji trolejbusów - w ciągu 9 miesięcy firma wyeksportowała 48 „autobusów na szelkach”, w tym najwięcej (44 szt.) modelu Trollino 12, który trafił do Bułgarii, Czech i Estonii. Przypomnijmy, że w całym 2009 r. Solaris wyeksportował łącznie 32 trolejbusy.

Listę polskich eksporterów autobusów w ciągu trzech kwartałów br. zamykają firmy:
- Kapena (42 szt.)
- CMS Auto (22 szt.)
- Autosan (16 szt.)
Eksport autobusów z Polski po III kwartałach 2010 r.
Producent 01-09.2010 proc. 01-09.2009
MAN Bus Sp. z o. o. 801 34,77 proc. 1 150
Volvo Polska 598 25,95 proc. 575
Scania Production Słupsk 459 19,92 proc. 542
Solaris Bus & Coach 366 15,89 proc. 632
inni 80 3,47 proc. 146
RAZEM 2 304
100 proc. 3 045
Źródło: JMK analizy rynku transportowego

Więcej w serwisie www.infobus.pl

0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Etyfol
Gergonne Polska  Sp. z o.o.
LINEX Sp. z o.o.
RADMOT Sp. z o.o.
ABC Colorex Sp. z o.o.
SJM EUROSTAT SAS