Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
infobus_logoW ciągu 9 miesięcy 2013 r. fabryki wyeksportowały 2 185 autobusów o masie całkowitej powyżej 8 ton. To o 108 pojazdów więcej niż przed rokiem (+5,1 proc.).

Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 10 trolejbusów oraz ponad 500 podwozi. To zdecydowanie lepsze rezultaty niż w I kwartale br., kiedy zanotowaliśmy ujemny bilans na poziomie -8,4%. Po 6 miesiącach br. eksport ewidentnie przyspieszył i po raz pierwszy przekroczyliśmy zeszłoroczny wynik (+2,5%). Po trzech kwartałach br. mamy kontynuację tego pozytywnego trendu, która w ostatnich miesiącach br. będzie przybierać na sile. To efekt realizacji dużych, wiosennych kontraktów MAN dla Szwecji i Niemiec, eksportowego przyśpieszania ze strony Solarisa oraz realizacji przez Volvo potężnych dostaw dla Norwegii.

Co ciekawe wzrost eksportu został odnotowany przy słabej dynamice europejskiego rynku autobusowego (-2,9%). Na szczęcie jednak kraje, od których zależy poziom naszej zagranicznej sprzedaży (przede wszystkim Niemcy i Norwegia) dynamicznie wymieniają floty autobusowe i tutaj poziom rejestracji jest na mocnym „plusie”. Polskiemu eksportowi sprzyja też wchodząca z dniem 1 stycznia 2014 r. norma Euro 6, która spowodowała, że wielu przewoźników dokonało większych zakupów tańszych i mniej skomplikowanych pojazdów zgodnych z aktualnie obowiązującymi przepisami. Dlatego dynamika polskiego eksportu będzie rosła z każdym miesiącem i na koniec roku prawdopodobnie przekroczymy wynik z 2012 r. (3 096 szt.) i tym samym zbliżymy się do rekordowego poziomu z 2011 r., kiedy z Polski wyeksportowano 3 736 autobusów.

Najważniejszym odbiorcą autobusów wyprodukowanych w Polsce w ciągu III kwartałów br. była Szwecja. Łącznie trafiło tam aż 460 autobusów (21 proc. eksportu). Na drugim miejscu uplasowały się Niemcy - 451 szt. autobusów. Na kolejnych miejscach znalazły się: Norwegia, Francja i Serbia.

Po trzech kwartałach br. na liście eksportowej zdecydowanie prowadzi MAN, który dostarczył zagranicznych klientom 1 021 autobusów. Główne kierunki eksportu niemieckiego producenta to Szwecja, Niemcy i Francja. Za nim uplasowała się Solaris Bus &Coach, który wysłał 567 szt. autobusów oraz 10 szt. trolejbusów. Trafiły one przede wszystkim do takich krajów jak Serbia, Niemcy i Szwecja. Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka Volvo z wynikiem 486 szt., z czego najwięcej pojazdów odebrali klienci z Norwegii, Niemiec i Szwecji. Na  kolejnych miejscach znalazły się: Scania - 70 eksportowanych autobusów (głównie do Szwecji i Niemiec) oraz Kapena, Autosan i AMZ-Kutno, która to firma wyeksportowała do Szwecji swój pierwszy niskowejściowy autobus elektryczny CitySmile 12 LEE.

Eksport autobusów z Polski
Producent 01-09.2013 proc. 01-09.2012
 MAN Bus Sp. z o.o. 1 021  46,7 proc. 907 
 Volvo Polska 567  25,9 proc. 331 
 Solaris Bus & Coach 486  22,2 proc. 486 
 Scania Production Slupsk 70  3,2 proc.  304 
inni 41  1,9 proc. 49 
RAZEM 2 185 
100 proc. 2 077 
Źródło: JMK analizy rynku transportowego

Więcej w serwisie www.infobus.pl
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

LINEX Sp. z o.o.
CVGS Sp. z o.o. Sp. k.
ANT Solutions Sp. z o.o.
Galwanizer Sp. z o.o.
ABC Colorex Sp. z o.o.
RADMOT Sp. z o.o.