Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
infobus_logoW I połowie 2011 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1819 szt. To o 71 szt. więcej niż przed rokiem.



Ten niewielki wzrost zawdzięczamy przede wszystkim wyższej sprzedaży autobusów w Polsce, jak i w miarę stabilnemu eksportowi.

W I połowie 2011 r. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1819 szt. To o 71 szt. więcej niż przed rokiem (+ 4,06%). Ten niewielki wzrost zawdzięczamy przede wszystkim wyższej sprzedaży autobusów w Polsce (wzrost o 189 szt. / +50% w porównaniu do I połowy 2010 r.), jak i w miarę stabilnemu eksportowi (- 9 szt. / -1,95%).

Zdecydowanym liderem wśród producentów jest MAN, który w I połowie br. wyprodukował 599 autobusów, czyli aż o 215 szt. więcej niż rok wcześniej (+55,98%). Dodajmy, że firma wykorzystała go m.in. na intensywną modernizację, m.in. poprzez wdrożenie projektu 888. Oznacza to w praktyce montaż w ciągu jednej zmiany 8 jednostek w 8 godzin przy 80 autobusach znajdujących się w toku produkcyjnym. Teraz spółka chce objąć zakład w Sadach jednym taktem przy jednej zmianie. Intensywne zmiany dzieją się także w fabryce MAN w Starachowicach. Tutaj oprócz optymalizacji produkcji wyprodukowano pierwszy korpus autobusu turystycznego Neoplan Cityliner. Zakłada się, że już w sierpniu br. ruszy seryjna produkcja szkieletów tych autokarów. W Starachowicach pospawane korpusy mają być zabezpieczane antykorozyjnie poprzez kataforezę, a następnie eksportowane do niemieckiej fabryki MAN w Plauen. Tam nastąpi ich polakierowanie, a następnie montaż całego wyposażenia. Planowo ze Starachowic do Plauen ma być wysyłanych codziennie od 2 do 3 korpusów. Przygotowując się do tego celu, spółka cały czas zwiększa zatrudnienie, które na dzień 31 marca wyniosło 1874 pracowników (Sady + Starachowice). W tym roku zarząd firmy liczy na wyraźny wzrost na rynku autobusów miejskich i powrót do sytuacji z 2009 r., kiedy MAN wyprodukował aż 1532 autobusy. Dodajmy, że w I połowie br. zakład w Sadach opuściło 45 autobusów dla polskich przewoźników (7,51% całej produkcji).

Drugie miejsce wśród producentów autobusów w Polsce zajęła w I połowie br. firma z Bolechowa. Solaris wytworzył łącznie 432 autobusy oraz 21 trolejbusów, co łącznie daje sumę 453 pojazdów dla komunikacji miejskiej. Przypomnijmy, że w I połowie 2010 r. zakład opuściło 396 autobusów, co oznacza tegoroczny wzrost produkcji autobusów o 36 szt. (+9,09%). Początek br. to dla fabryki w Bolechowie głównie realizacja kontraktów na dostawę gazowych autobusów do Włoch (m.in. dla Pescara i Chieti), do których dołączyły ważne zamówienia z Polski: m.in. dla Mobilis Warszawa i MPK Poznań. Warto zaznaczyć, że Solaris sprzedał także swoje autobusy do Serbii i Rumunii (Oradea), co po zeszłorocznych dostawach trolejbusów dla Bułgarii i strategicznej wygranej w Ostrawie oznacza wzrost aktywności w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. W zakresie rozbudowy infrastruktury to Solaris już wykorzystuje dodatkowe moce produkcyjne wybudowanej w zeszłym roku drugiej spawalni konstrukcji stalowych w Środzie Wlkp. Tutaj powstają zarówno części autobusowe, jak i korpusy tramwajów. W sumie firma dostarczy 45 takich konstrukcji dla MPK Poznań, z czego pierwszy egzemplarz już zaczął wozić pasażerów. Kolejnych pięć tramwajów Solarisa ma powstać dla niemieckiego przewoźnika w Jenie. Producent prowadzi także prace nad pierwszym polskim autobusem elektrycznym. Ten program jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Innowacyjna Gospodarka, a jego całkowity koszt wyniesie 9.419.890 zł. Coraz bliżej realizacji są także plany budowy konstrukcji lekkich w Bolechowie. W I połowie br. na 432 wyprodukowane autobusy, aż 145 szt. trafiło do polskich przewoźników (33,56%).

Volvo, minimalnie przegrywając z Solarisem, zajęło po sześciu miesiącach br. trzecie miejsce w rankingu, produkując łącznie 402 autobusy, czyli o 43 szt. mniej niż przed rokiem (-9,66%). Wśród nich najwięcej powstało konstrukcji turystycznych z rodziny 9000, co jest wyraźną różnicą w porównaniu z 2010 r. Na tak dobre wyniki wpłynęła zarówno powracająca koniunktura na autokary na europejskim rynku, jak i nowa propozycja Volvo. Wdrożony do produkcji w zeszłym roku bardziej ekonomiczny model 9500 już jest najczęściej wytwarzanym autokarem dwuosiowym we Wrocławiu, a to dopiero początek.  Trochę gorzej prezentuje się segment międzymiastowy i seria 8000, gdzie Volvo osiągnęło po 6. miesiącach br. prawie 100% spadek produkcji. To efekt zeszłorocznych, bardzo wysokich zamówień na tego typu konstrukcje z Norwegii. W tym roku ich zabrakło. Co jednak ważne - w tej kategorii zostały wyprodukowane pierwsze w Polsce autobusy nowej generacji – Volvo 8900. Jego konstrukcja w znacznej mierze jest oparta na aluminium i tworzywach sztucznych, co wymaga reorganizacji całej linii produkcyjnej. Uruchomienie jego seryjnej produkcji planowane jest na drugą połowę 2011 r. I będzie to duże wyzwanie dla całego zakładu. I na koniec autobusy miejskie spod znaku rodziny 7000. Tutaj po I połowie br. Volvo ma pozytywny bilans, natomiast w tym okresie powstawały we Wrocławiu głównie autobusy hybrydowe (w tym najwięcej dla Hiszpanii) oraz gazowe przegubowce na rynek skandynawski. Przypomnijmy, że start seryjnej produkcji autobusów hybrydowych Volvo 7705 Hybrid odbył się we Wrocławiu w maju 2010 r. Do tej pory bramy zakładu opuściło ponad 110 takich pojazdów. W I połowie roku wrocławski zakład puścił także prototypowy autobus miejski nowej generacji 7900, który swoją światową premierę będzie miał na targach w Kortrijk. Dodajmy, że w I połowie br. na sumę 402. wyprodukowanych autobusów Volvo we Wrocławiu, tylko cztery trafiły do polskich przewoźników.

I czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu zajmuje Scania Production Słupsk. W I połowie br. szwedzka firma zmontowała 169 pojazdów – aż o 217 szt. mniej niż rok temu (-56,21%). To efekt m.in. braku większych zamówień na piętrowe autobusy miejskie z W. Brytanii, które do tej pory były jednym z filarów produkcji zakładu. Słupska fabryka wykorzystała zeszły rok także na spore inwestycje w zakresie infrastruktury. 14 września 2010 r. uroczyście ruszyła tutaj nowa linia produkcyjna, która całkowicie przeorganizowała pracę zakładu. Zdaniem przedstawicieli Scanii przy tym samym poziomie zatrudnienia (obecnie 700 osób) możliwy będzie dalszy wzrost produkcji i to nawet o kilkaset sztuk rocznie. W przypadku zaangażowania do pracy kolejnej zmiany, maksymalne moce produkcyjne przebudowanej linii wynoszą według kierownictwa fabryki nawet do 3000 pojazdów rocznie. Aktualnie po reorganizacji pracy mury fabryki opuszcza do 4 gotowych pojazdów dziennie, a jednocześnie może być montowanych 26 autobusów. Modernizacja słupskiej fabryki to nie tylko hala fabryczna. W ramach przebudowy do użytku pracowników oddano nowy obiekt biurowy i socjalny. Powstał też nowy magazyn główny, a szereg innych obiektów zmieniło położenie. Dodajmy, że zakład w Słupsku posiada bardzo mocno zdywersyfikowaną ofertę produkcyjną – powstają tutaj zarówno autobusy zasilane etanolem (w tym także wersje przegubowe i trzyosiowe), jak i piętrowe pojazdy przeznaczone na rynek brytyjski. Firma realizuje także liczne kontrakty na dostawę pojazdów zasilanych CNG. Co ważne – pod koniec ub.r. fabrykę w Słupsku opuściła pierwsza od ponad roku większa partia autobusów na polski rynek. Łącznie w 2010 r. producent przekazał polskim klientom 22 autobusy (dla MZK Słupsk i PKM Sosnowiec). A w tym roku dostarcza kolejne – m.in. dla Łomży i Koszalina. W I połowie br. na sumę 169. wyprodukowanych autobusów, aż 22 szt. trafiły do polskich przewoźników (13,01%).

Szwedzka marka zamyka I ligę producentów w Polsce, którą od pozostałych graczy dzieli dość spora różnica. Na piątej pozycji znajduje się Autosan z wynikiem 82. wyprodukowanych autobusów, za nim jest Kapena, CMS i Solbus.



Produkcja autobusów w Polsce w I połowie 2011 r.
Producent 01-06.2011 proc. 01-06.2010
MAN Bus Sp. z o. o. 599 32,93 proc. 384
Solaris Bus & Coach 432 23,75 proc. 396
Volvo Polska  402 22,10 proc. 445
Scania Production Słupsk 169 9,29 proc. 386
Autosan 82 4,51 proc. 41
inni 135 7,42 proc. 96
RAZEM 1819
100 proc. 1748
Źródło: JMK analizy rynku transportowego

Więcej w serwisie www.infobus.pl

0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

MV Center Systemy Wizyjne Sp z o.o.
Nifco Poland Sp. z o.o.
BARIBAL Group
TIMRET Sp. z o.o.
GABEC
Gergonne Polska  Sp. z o.o.