Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
as logo Znaczenie ogłoszonej 19 marca 2014 r. decyzji o zlokalizowaniu kolejnego zakładu Volkswagen Nutzfahrzeuge w Polsce należy rozpatrywać na wielu płaszczyznach.

Najistotniejszą z nich jest fakt, że jest to pierwsza inwestycja w postaci nowej fabryki pojazdów od naszym kraju od wielu lat. Warto przypomnieć, że w latach 2001-2008, Polska nie pozyskała inwestycji takich koncernów jak Toyota/PSA, PSA, Hyundai/KIA czy Daimler. Ostatnim nowym zakładem była fabryka MAN Trucks w Niepołomicach, otwarta pod koniec 2008 roku.

Decyzja niemieckiego koncernu to także bardzo dobry sygnał dla potencjalnych inwestorów z tego sektora. - Aktualna sytuacji w europejskich sektorze motoryzacyjnym nie spowoduje, że wkrótce pojawią się kolejne podobne projekty - ocenia Rafał Orłowski, Partner w firmie analitycznej AutomotiveSuppliers.pl. - Ale w perspektywie kilku lat, przy powrocie do wzrostu sprzedaży aut w krajach Unii Europejskiej z przed kryzysu, nie należy wykluczać, że inne koncerny nie ulokują produkcji samochodów w Polsce. Można natomiast w perspektywie krótkoterminowej liczyć, iż pojawi się w Polsce kilku niemieckich producentów części i komponentów, którzy są dostawcami do aktualnie wytwarzanej generacji Craftera. Szczególnie ci, działający w systemach just-in-time i just-in-sequence. Zgodnie z najnowszym komunikatem Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) choć wśród potencjalnych projektów inwestycyjnych najpopularniejszym sektorem jest BPO (38 projektów) to branża motoryzacyjna (2. pozycja) może utworzyć więcej miejsc pracy (ponad 9 tys. miejsc pracy wobec 8,1 tys.). Natomiast wysokość deklarowanych nakładów w projekty motoryzacyjne jest nieporównywalnie wyższa (1,34 mld euro wobec 30 mln euro).

Inwestycja wpłynie również na zwiększenie produkcji i zatrudnienia u niektórych lokalnych  dostawców VW Poznań. W Polsce jest 70 dostawców do tego zakładu, z których ponad 20 jest zlokalizowanych w Wielkopolsce. - Liczymy, że uruchomienie produkcji we Wrześni przyśpieszy proces rozszerzenia współpracy z lokalnymi dostawcami części i komponentów - dodaje Rafał Orłowski. - W naszym kraju funkcjonuje blisko tysiąc producentów, z których ponad 500. posiada certyfikat ISO/TS 16949, podstawową obecnie normę jakościową przemysłu motoryzacyjnego.

Koncern VW deklaruje, że zatrudni we Wrześni 2,3 tys. osób, w tym 2 tys. pracowników produkcyjnych. - Można przyjąć, że każde jedno miejsce w tym zakładzie wygeneruje kolejnych dwa do trzech u dostawców produkcyjnych i nieprodukcyjnych - mówi analityk AutomotiveSuppliers.pl. W sumie do początku 2017 roku ta inwestycja powinna przynieść około 6-8 tys. nowych miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym.

I na koniec równie ważny aspekt - uruchomienie produkcji samochodów użytkowych w nowym zakładzie w Wielkopolsce wpłynie na wyższe przychody przemysłu motoryzacyjnego w Polsce oraz zwiększenie wartości eksportu. Oczywiście za kilka lat.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

 C.H. Erbslöh Polska Sp. z o.o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.
Poliamid Plastics Sp. z o.o.
QualityHUB24
ISRINGHAUSEN Sp. z o.o.