W październiku zakończy się produkcja modelu lanos w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu. Dostawcy części zostali poproszeni, aby w październiku dostarczyć podzespoły do zaledwie kilkuset samochodów.
Wcześniej miesięcznie wytwarzano ich ponad 10 tysięcy sztuk. Przed dwoma tygodniami w FSO zakończyła się letnia przerwa remontowa, ale nie wykonano istotnych modernizacji, które pozwalałyby zwiększyć produkcję samochodów.
Marek Dyżakowski, przewodniczący jednego ze związków zawodowych działających w FSO potwierdza, że produkcja lanosa zostanie wygaszona z końcem września, ale nie wciąż nie wiadomo, co będzie produkowane zamiast tego modelu.
Wiosną tego roku zarząd FSO prognozował , że w całym 2008 r. zbuduje 235 tys. pojazdów, o połowę więcej niż 2007 r., gdy wyprodukowano 153,3 tys. sztuk. W tej liczbie miało być 70 tysięcy aveo, 70 tysięcy lanosów i 95 tysięcy zestawów montażowych, które trafią na Ukrainę. Zdaniem Dyżakowskiego, decyzja o zakończeniu produkcji lanosa bez wprowadzenia nowego modelu oznacza, że kilkanaście tysięcy osób zatrudnionych w należących do FSO spółkach zależnych straci pracę na kilka miesięcy. To dotyczy np. zakładów w Grójcu, które produkowały fotele do lanosa, ale nie uruchomiły jeszcze produkcji dla chevroleta aveo.
Więcej na www.wnp.pl.